تاج‌ محمد اکبر معاون اول محمد نادر نعیم: به تفاهمنامۀ اجندای ملی پای‌بند هستیم

گزارشگر:14 دلو 1392 - ۱۳ دلو ۱۳۹۲

یاد آوری:
کنفرانس اجندای ملی، هفتۀ گذشته با حضور نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری و صدهاتن از نخبه‎گان و سیاست‎مداران کشور در کابل برگزار شد. در این کنفرانس بزرگ، نامزدان ریاست‎جمهوری و نخبه‎گان سراسر کشور، از طرح اجندای ملی و تشکیل دولت وحدت در فرایند انتخابات حمایت کردند.
روزنامۀ ماندگار متن سخنرانی نامزدان ریاست‎جمهوری و نخبه‌گان و سیاست‎مداران کشور در کنفرانس اجندای ملی را به نوبت به نشر می رساند؛ چنانکه بخشی از صحبت ها در کنفرانس آجندای ملی، در شماره های پیشین روزنامه به نشر رسیده است.mandegar-3

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

با عرض سلام و احترام خدمت نامزدان، معاونین محترم‌شان، نخبه‌گان سیاسی، مهمانان بسیار عزیز حاضر در برنامه و جناب آقای احمد ولی مسعود.
در قدم نخست من این پوزش را از جانب آقای قیوم کرزی به شما تقدیم می‌کنم که ایشان نتوانستند در این نشست حضور پیدا کنند؛ اما در نشستی که چند روز قبل به همین منظور برگزار شده بود، تشریف داشتند.
بحث اجندای ملی روی اینکه نامزدان محترم این جا تشریف بیاورند و روی یک‌‍ سری معیارها توافق کنند که انتخابات به طور درست و سالم برگزار شود، به نظر من یک طرح بسیار خوبی ا‌ست و در این طرح جناب احمدولی مسعود در جریان هستند که ما از گذشته‌ها روی این طرح همکاری می‌کردیم و صحبت‌هایی داشتیم که راه حل مشکل افغانستان این است که با تفاهم ملی بتوانیم مسایل و مشکلات را حل کنیم.
حکومت وحدت ملی باید به این معنا تعریف شود که اگر یک نامزد محترم در روز انتخابات برنده می‌شود و شاید طرح اجندای ملی هم همین بحث را داشته باشد که از استعدادها و تخصص که در سایر تیم‌ها وجود دارد استفاده شود و به این معنا نباشد که خوب حالا اگر من نامزد در حکومت بعدی شریک نبودم، انتخابات را نمی‌پذیرم؛ یعنی باید به رای مردم احترام گذاشته شود و تقسیم قدرت صورت نگیرد؛ ولی استفاده از تخصص اعضای سایر تیم‌های نامزدان کار مثبتی است و یک راه حل معقول می‌تواند باشد.
زمانی‌که مردم به پای صندوق‌های رای می‌روند، پس باید این احساس را داشته باشند که هر آن چیزی که از صندوق بیرون می‌آید ارادۀ مردم است و بس و به آن احترام گذاشته و راه بدیل برای آن وجود ندارد و این اشتباه نباید صورت گیرد که تقسیم قدرت صورت می‌گیرد. همان‌طوری که جناب سفیر صاحب نیز اشاره داشتند، بحث این است که تقسیم قدرت مطرح نباشد و مردم این اطمینان را داشته باشند که ارادۀ شان در انتخابات منعکس خواهد شد و به این معنا نخواهد بود که شما رأی داده‌اید بسیار تشکر، اما ما حالا باهم تفاهم می‌کنیم که چه‌گونه حکومتی را بسازیم.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

داکتر امین‌الله حبیبی نماینده قیوم کرزی:
طرح اجندای ملی مشکلات و مسایل را با تفاهم حل می کند

عرض سلام خدمت همۀ برادران و خواهران، نخبه‌گان سیاسی، مهمانان گرامیِ داخلی و خارجی حاضر در تالار و جناب احمد ولی مسعود.
تیم ما به قانون اساسی قانون انتخابات و سایر قوانین معتقد است. در این کنفرانس که موضوع آن مشخص و روشن است، موضوعاتی که مربوط به برنامه‌های کاری ما می‌باشد را مطرح نمی‌کنم تا از این برنامۀ با شکوه، بهره‌برداری سیاسی صورت نگیرد.
در قدم نخست از برگزار کننده‌گان کنفرانس اجندای ملی و شخص احمد ولی مسعود صمیمانه تشکر می‌کنم که برای انجام چنین مسألۀ بسیار مهم ملی پیش‌قدم گردیدند و میان نامزدن ریاست‌جمهوری تفاهمی را ایجاد کردند.
در قدم دوم می‌خواهم از تمامی نامزدان محترم که با این تفاهم‌نامه همکار و همیار بوده اند، از صمیم قلب اظهار تشکر و سپاس نمایم.
همان‌طوری که در تفاهم‌نامه‌ آمده است، انتخابات یک فرصت ارزش‌مند در ایجاد ثبات و دولت مشروع در افغانستان می‌باشد؛ بنابراین سهم و نقش نامزدان محترم در این زمینه نیز خیلی مهم و اساسی می‌باشد.
گذشته از بی‌طرفی کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت در پروسۀ انتخابات، نامزدان محترم نیز باید در قبال رفع نگرانی‌ها در میان مردم مبنی بر عدم تقلب در انتخابات وظیفه بسیار مهم و خطیری را دارا می‌باشند.
من به نماینده‌گی از تیم ما به طور بسیار واضح اظهار می‌دارم که خود را در قبال این تفاهم‌نامه متحد می‌دانیم. همچنان برای رفع هر نوع نگرانی و تشنج در زمان مبارزات انتخاباتی و پس از آن، از هیچ نوع تلاش و سعی دریغ نخواهیم کرد.
باید یاد‌آور شوم که ما بدون وحدت ملی نه به صلح دایمی دست خواهیم یافت و نه به حکومت‌داری سالم؛ بنابراین تحکیم وحدت ملی را اساس رفع مشکلات اساسی کشور می‌دانیم.
ما این تفاهم نامه را قدم آغازین برای تحکیم وحدت ملی دانسته و از همۀ نامزدان خواهشمندیم که آن را با صدق دل در معرض اجرا قرار دهند تا همۀ ما در آوردن صلح و ثبات در کشور نقش اساسی خود را ایفا نموده باشیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.