پاسخ کمیسیون شکایات انتخاباتی به بازنشدن دفترهای ولایتی این کمیسیون: منتظر منظوری کمیشنران ولایتی از سوی رییس جمهور هستیم

گزارشگر:ناجیه نوری/ 20 دلو 1392 - ۱۹ دلو ۱۳۹۲

مسوولان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گویند تا اکنون در هیچ ولایتی دفاتر محلی آن‎ها باز نشده است.
به گفتۀ مسوولان این کمیسیون، به دلیل «تراکم کاری» و «تأخیر در ایجاد این نهاد»، آن‌ها در کارهای‌شان عقب‎‌مانی دارند.
دبیر و سخنگوی این کمیسیون می‌گوید: هرگاهی که منظوری اعضای کمیسیون ولایتی ما از مقام ریاست‌جمهوری برسد، دفاتر ما هر چه زودتر در ولایت‎ها گشوده خواهد شد.
شماری از نهادهای انتخاباتی و آگاهان سیاسی می‌گویند، باز نشدن هرچه زودتر دفتر های ولایتی کمیسیون شکایت های انتخاباتی یک چالش بزرگ سد راه برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم خواهد بود.mandegar-3
پیش از این یک مقام کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی گفته بود که به دلیل پوره نشدن کارمندان و کمبود بودجه، ممکن است نتوانند برای نظارت بر روند انتخابات آماده‌گی بگیرند و این امر احتمال تکرار تقلب انتخاباتی درافغانستان را قوت می‌بخشد.
اما دبیر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی این موضوع را رد می‌کند.
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به روزنامه ماندگار گفت که تا اکنون در هیچ ولایتی دفتر کمیسیون شکایات انتخاباتی باز نشده است؛ اما زمانی‌که منظوری اعضای دفاتر ولایتی ما، از مقام ریاست‌جمهوری برسد، دفاتر ما هر چه زودتر گشایش خواهد یافت.
به گفتۀ سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، با توجه به اینکه کمیسیون یک مقدار دیرتر ایجاد شد و فعالیت‌اش را دیرتر آغاز کرد؛ اما با آن هم کارهای ما بسیار به خوبی به پیش می‌رود.
اما جان‌داد سپین‌غر رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) می‌گوید، باید کمیسیون شکایات انتخاباتی هرچه زودتر دلیل باز نشدن دفاتر ولایتی این کمیسیون را با رسانه‌ها شریک بسازد و در عین حال راه‌های بدیل را که با وجود این مشکل چطور می‌توانند نقش‌شان را به شکل درست و موثر انجام دهند، نیز ارایه کنند.
به گفتۀ وی، اگر دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی باز نشود، چند مشکل به میان خواهد آمد: اول اینکه رسیده‌گی به شکایات نامزدان و کسانیکه شکایت دارند چگونه انجام خواهد شد؟ چالش دوم اینکه براساس قانون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی، باید در ولایتی که شکایت صورت گرفته است، رسیده‌گی انجام شود و اگر به این شکایات در دفتر مرکزی رسیده‌گی صورت می‌گیرد، از نظر حقوقی مشکل دارد؛ بنابراین باید هرچه زودتر دفاتر ولایتی رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی فعال شود.
مشکل سوم این است که اگر کمیسیون شکایات انتخاباتی در ولایت دفاتر فعال نداشته باشد، در جریان مبارزات انتخاباتی نظارت صورت نگیرد و به تخلفاتی که در جریان کمپاین‌ها انجام می‌شود، رسیده‌گی نشود، انتخابات با چالش مواجه خواهد شد.
رییس اجرایی فیفا تاکید کرد، کمیسیون شکایات یک نهاد بسیار مهم در روند انتخابات است؛ بنابراین اگر این کمیسیون آماده نباشد و یا نقش‌اش را آن طوری که باید درست انجام ندهد، طبیعتاً که تاثیرات منفی بر روند انتخابات و نتایج انتخابات خواهد گذاشت.
در همین حال، اشراق حسینی آگاه سیاسی می‌گوید، برگزاری انتخابات، یک روند بسیار مهم در راستای نهادینه ساختن دموکراسی در افغانستان است؛ بنابراین ایجاب می‌کند که نهادهای مسوول مانند کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی، نقش شان را در راستای برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم طور لازم ایفا کنند.
وی تاکید کرد، باز نشدن دفاتر کمیسیون شکایات انتخاباتی نشان‌گر بی‌توجهی نهادهای مسوول و حکومت افغانستان به این مساله بسیار مهم است؛ اما اگر این دفاتر هرچه زودتر باز نشود یک چالش بزرگ سد راه برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم خواهد بود و نشانگر عدم توجه حکومت به این پروسۀ ملی که همانا برگزاری انتخابات است، می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.