نامۀ وارده در پاسخ به «دادنامۀ مردم کاپیسا به رییس‌جمهورکرزی»

- ۲۰ دلو ۱۳۹۲

۲۱ دلو ۱۳۹۲

mandegar- 3رهبری ولایت کاپیسا در مطابقت با قانون اساسی و قوانین نافذۀ کشور، صادقانه کارهای مثمر و سازنده‌یی را که به‌جرأت می‌توان گفت که در این ولایت بی‌سابقه بوده، در امر خدمت‌گزاری به میهن و مردم به‌ویژه باشنده‌گان این ولایت انجام داده که مایۀ افتخار می‌باشد. به منظور جلوگیری از تطویل کلام به‌صورت مختصر می‌پردازیم به پاسخ نامه‌یی که در حقیقت، دادخواهی مردم کاپیسا نبود، بلکه نالۀ افرادی‌ست که با جعل، افترا، تهمت و عقده‌گشایی می‌خواهند امتیازات و قدرتِ از دست رفتۀ خویش را با وارونه جلوه دادنِ حقایق در این ولایت، دوباره به‌دست آورند.
در نامۀ مذبور ادعا شده که گویا «در ادارات و دفاتر رسمی کاپیسا روز پنجشنبه، جمعه و شنبه تعطیل عمومی است». حال آن‌که مأمورین به شمول جناب جنرال محراب‌الدین صافی والی کاپیسا به‌جز از روزهای تعطیلی، همه‌روزه در سر ساعات رسمی حاضر به وظیفۀ خویش بوده و هیچ‌گونه تعللی در کار روزانۀ آن‌ها وجود نداشته و ندارد. بخش‌های قضا و سارنوالی کاپیسا به دوسیه‌های مردم در اسرع وقت رسیده‌گی می‌نمایند، دفاتر اداری و حقوقی در اوقات رسمی به روی مراجعین باز بوده، والی کاپیسا هیچ‌گاه تمام صلاحیت‌ها را منحصر به خود نکرده و هر شخص را به اندازۀ مسوولیتِ آن صلاحیت اعطا فرموده است.
هم‌چنان ادعا شده که «از سازنده‌گی و انکشاف شهری و روستایی» در این ولایت خبری نیست. اما با کمال اطمینان گفته می‌توانیم که بازسازی و انکشاف زیربناها مطابق بودجه و منابع مالی در حد قابل ملاحظه‌یی در این ولایت صورت گرفته و بازسازی طبق پلان به‌خوبی پیش رفته است. ۱۷۹پروژه به قیمتِ ۱۱۰۹۵۴۰۳۱۲۰ افغانی از سال ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۳، تکمیل و ۶۰ پروژۀ دیگر که هزینۀ آن بالغ بر ۲۴۷۸۵۲۷۳۶۶ افغانی می‌شود، تحت کار قرار دارد. بر علاوۀ آن، ۱۱۵ پروژه بالغ بر ۶۴۷۲۶۵۴۹ افغانی از طرف هم‌بسته‌گی ملی تکمیل و ۳۴۵ پروژه که هزینۀ آن بالغ بر ۴۲۵۷۷۲۵۵۰ افغانی می‌شود، از طرف هم‌بسته‌گی ملی تحت کار است. همین‌طور تمام ولسوالی‌های کاپیسا توسط سرک قیر به مرکز کاپیسا وصل شده است. هم‌چنان در پلان انکشافی سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ به تعداد ۲۵۹ پروژه در بخش‌های زیربنایی به وزارت محترم اقتصاد پیشنهاد گردیده است.
جالب است که در این نوشته ادعا می‌شود «سرک ترانزیت حلقوی که از جبل‌السراج آغاز و از کاپیسا عبور نموده، به سروبی وصل می‌شود» و بودجۀ آن توسط حاکم ولایت حیف‌ومیل گردیده و عرض سرک در اثر بی‌تفاوتی حکام و زورگویان به ۵ متر تقلیل یافته و اسفالت آن بی‌کیفیت می‌باشد. این ادعا به نوبۀ خویش دروغی شاخ‌دار بوده که اساس و واقعیت ندارد. این پروژه توسط وزارت فواید عامه با یکی از شرکت‌ها قرارداد گردیده بود که در آن مقام ولایت نقشی نداشته و هم در رابطه کدام وظیفۀ مشخصی به منسوبین ولایت سپرده نشده بود. اما اخلاقاً رهبری ولایت همه‌وقته از کار این پروژه نظارت به عمل آورده و در توسعۀ این سرک همکاری لازم انجام داده است، که باز هم طبق قرارداد کیفیت ساختمانی این سرک برمی‌گردد به تطبیق شرایط قرارداد از طرف وزارت فواید عامه.
علی‌رغم ادعاهای واهی و غیر واقعی «کمبود شفاخانه و کلینیک صحی در مرکز ولایت و ولسوالی‌ها»، خوشبختانه ۴۴ شفاخانه، مرکز صحی، مرکز فرعی، مرکز سیار، مرکز برای کوچی‌ها و مرکز برای معتادین با داشتن پرسونل فنی و مسلکی مجهز به ادویه و امبولانس و تیم‌های عاجل امرجنسی فعال بوده که حتا امرجنسی این ولایت در صورت ضرورت با ولایات بغلان، پنجشیر، پروان و کابل همکاری نموده است. شفاخانه و کلینیک‌های صحت عامه در تمامی ولسوالی‌ها کاپیسا شب و روز در خدمت مریض‌داران محترم قرار داشته که در این اواخر ۲۴ پروژۀ ساختمانی ریاست صحت عامه، تکمیل و ۲۱ پروژۀ دیگر آن تحت کار است. هم‌چنان ۵۳ تن خانم از مکتب نرس قابله‌گی کاپیسا در سال گذشته فارغ و جهت خدمات بهتر صحی، تقدیم جامعه گردیده‌اند. صحت عامۀ کاپیسا در چندین ارزیابی ملی و بین‌المللی، مقام اول را کسب نموده که افتخار آن به مردم کاپیسا میباشد.
در نامۀ به اصطلاح «دادنامۀ مردم کاپیسا» ادعا به بی‌توجهی به معارف شده که باید گفت در این ولایت، ۲۴۵ مکتب و ۱۲۰۰۱۱ تن شاگرد وجود دارند که تقریباً ۳۵ درصد دانش‌آموزان را طبقۀ اناث تشکیل می‌دهد، و در تمام ولسوالی‌ها به شمول اله‌سای، تگاب و نجراب دروازۀ مکاتب به روی شاگردان باز است. در سال روان، ۵۷۷۴ تن از صنوف ۱۲ مکاتب کاپیسا فارغ گردیده و در امتحان کانکور شرکت نموده‌اند. گفته می‌توانیم که در عرصۀ معارف کارهای خوب و اساسی صورت گرفته که دستاوردهای بزرگی را نصیب مردم این خطه باستانی نموده که می‌توان از فیصدی بلند ورود فارغین صنوف دوازدهم به پوهنتون‌ها و موسسات تحصیلات عالی بعد از سپری نمودن موفقانۀ امتحان کانکور نام برد. در مورد تحصیلات عالی باید گفت که دانشگاه البیرونی یک سرمایۀ ملی به حساب می‌آید که میزبانی آن را کاپیسا دارد و در سطح کشور از جمله پوهنتون‌های مطرح محسوب می‌شود و همه ساله کادرهای علمی را به جامعه تقدیم می‌کند که در اثر توجه مقام ولایت و فراهم‌آوری شرایط خوب، محصلین در آن‌جا با خاطر جمع مصروف فراگیری علوم می‌باشند.
هم‌چنان امنیت در ولایت کاپیسا خلاف ادعای بی‌بنیاد اشخاص فرصت‌طلب، تأمین بوده و در این اواخر وضعیت امنیتی ولسوالی تگاب و نجراب بهبود یافته و تنها موارد استثنایی در بسا مواقع رخ داده که این‌چنین واقعات در تمام کشور به‌خصوص در کابل هم رخ می‌دهند. پولیس و نیروهای امنیتی کاپیسا همیشه شب و روز به‌خاطر بهبود امنیت مردم، مصروف خدمت‌اند که عاملین ناامنی‌ها و ولگردهایی که به مردم مزاحمت می‌کنند، به زودترین فرصت به پنجۀ قانون سپرده می‌شوند. در ولسوالی‌های اله‌سای و تگاب که به ادعای آن افترانامه «قطعاً در آن‌ها امنیت وجود ندارد» می‌توان چنین پاسخ داد که اگر در ولسوالی‌های متذکره امنیت وجود نداشته باشد، پس چه‌گونه ممکن است که تمام ادارات دولتی و مکاتب در آن‌جاها باز می‌باشند و شاگردان معارف به مکتب می‌روند. واقعیت این است که امنیت در آن‌جاها نسبت به گذشته خوب گردیده است.
در نامۀ مذبور کاذبانه ادعا شده که «حملۀ مسلحانه به حریم خانواده‌ها، تیزاب پاشی به روی دختران، قتل، دزدی، حملۀ انتحاری، تجاوز و… مردم را به جان آورده است». اما تا جایی که واقعیت‌های موجود در این ولایت نشان می‌دهد، کاپیسا به مانند سایر ولایت‌ها از موجودیت افراد و اشخاص قانون‌شکن و عناصر جنایت‌کار و فرصت‌طلب عاری نبوده، طبیعی است که این عناصر در صورت موقع یافتن دست به جنایت می‌زنند که بازهم در این ولایت با درنظرداشت شرایط عام امنیتی کشور، گراف جنایات پایین بوده و جنایت‌کاران در اسرع وقت به پنجۀ قانون سپرده می‌شوند. اما جای تعجب است از ادعای تیزاب‌پاشی بر روی دختران که تا اکنون هیچ رسانه و آژانس خبری ملی و بین‌المللی از آن آگاهی ندارد. دربارۀ این دروغ شاخ‌دار چیزی نمی‌توان گفت، خواننده‌گان عزیز خود قضاوت خواهند کرد.

حقیقت این است که در این ولایت کارهای سازنده و خوبی در عرصه‌های مختلف انجام یافته و برخلاف ادعاهای نادرست صاحبانِ به‌اصطلاح «دادنامۀ مردم کاپیسا»، مواد مخدر در این ولایت به صفر تقرب نموده و از پول صفر شدن مواد مخدر، چندین پروژۀ عام‌المنفعه در کاپیسا اجرا گردیده که باشنده‌گان کاپیسا شاهد آن هستند.
هم‌چنان بر اثر سعی و تلاش دفتر ولایتی اصلاحات اداری و خدمات ملکی، تقریباً ۹۷ درصد از کارمندان ادارات دولتی ریفورم گردیده‌اند که بعد از استخدام کادرهای مجرب و ورزیده بر اساس شایسته‌سالاری، مشکلات تشکیلاتی ادارات، مرفوع و زمینۀ عرضۀ خدمات بهتر در سطح ادارات این ولایات فراهم گردیده است.
همین‌طور مستوفیت کاپیسا در مورد جمع‌آوری عواید بعد از ارزیابی ریاست محترم عمومی عواید وزارت محترم مالیه، در ردیف ولایات موفق کشور قرارگرفته که پلان داده شده، مبلغ۱۱۰٫۳۰۰٫۰۰۰ افغانی بوده و عواید تحقق‌یافتۀ آن بالغ بر ۱۱۲٫۴۷۰٫۴۶۶ افغانی را احتوا می‌کند که نسبت به سال گذشته، عواید این ولایت را بالا نشان می‌دهد. که این دستاورد، خود نشان‌دهندۀ زحمت‌کشی و پشتکار مسوولین این ولایت می‌باشد.
شورای ولایتی کاپیسا به عنوان نماینده‌گان منتخبِ مردم این ولایت، تمام ادعاهای پوچ و میان‌تهیِ مدعیان به‌اصطلاح «دادنامۀ مردم ولایت کاپیسا به رییس‌جمهور کرزی» را به‌شدت رد نموده و آن را عاری از حقیقت می‌داند.

بااحترام
مسوولین ولایت کاپیـسا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.