چــــــــــــــرا متأهل‌ها از مجردها خوشبخت‌تر اند؟

گزارشگر:21 دلو 1392 - ۲۰ دلو ۱۳۹۲

بخش نخست

mandegar- 3قدیمی‌ها می‌گفتند آدم‌های متأهل نسبت به مجردها هم سالم‌تر هستند و هم بیشتر عمر می‌کنند، حالا هم تحقیقات نشان داده که احتمالاً این باورِ قدیمی درست است و در مورد اکثریتِ آدم‌ها صدق می‌کند. آخرین مطالعات انجام‌شده نشان داده که سن اولین حملۀ قلبی در مردان مجرد، پایین‌تر از مردانِ متأهل است و سن متوسط فوت بر اثر سکتۀ قلبی و مغزی مردان و زنانِ متاهل، بالاتر از سن متوسط زنان و مردانِ مجردی است که به علتِ این سکته‌ها فوت می‌کنند. اما چرا؟ یعنی واقعاً ازدواج، فیزیولوژی خاصی را در بدن فعال می‌کند که بر طول عمر می‌افزاید؟

۱ +۲ دلیل برای سلامت متأهل‌ها
۱ـ رفتار و اخلاق سالم: کریستوفر فاگوندس، فوق تخصص روان‌شناسی در دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید: یک دلیل سادۀ سلامتِ بیشتر متأهل‌ها این است که آن‌ها روابط و کارهای پُرخطر کمتری دارند، با دقت بیشتری راننده‌گی می‌کنند، کمتر سمت مواد مخدر و الکول رفته و هم‌چنین کمتر سراغ بی‌بندوباری می‌روند، طبیعی است که شیوۀ زنده‌گی این‌گونه سالم‌تر و کم‌خطرتر باشد.
۲ـ سیستم حمایتی: داکتر رابرت دیویس، پروفسور طب داخلی در دانشگاه اوهایو می‌گوید: اگر متأهل باشید، احتمال این‌که دارای یک سیستم حمایتی مناسب باشید، بیشتر است؛ به خصوص در مورد مردان. می‌توان دید که افراد مجرد، عموماً تنها هستند و حالت دورافتاده دارند؛ طبیعی است که چنین وضعیتی آن‌ها را به سمت بیماری‌های اضطرابی و افسرده‌گی سوق دهد و همه می‌دانند که افراد دچار بیماری‌های اضطرابی یا مبتلا به انواع افسرده‌گی، بیشتر از سایرین دچار مشکلات جسمی می‌شوند.
۳ـ الگوی بهتر: داکتر تئودور روبلس، فوق تخصص روان‌پزشکی رفتاری می‌گوید: همسر، فرزندان و پدر و مادر نزدیک‌ترین افراد به انسان هستند، اکثر انسان‌ها در دوران کودکی از پدر و مادر خود الگو می‌گیرند و بعد از دوران بلوغ، تأثیرگذارترین فرد در زنده‌گی اکثر انسان‌ها همسر آن‌هاست. این همسران در عمومِ مواقع تلاش می‌کنند الگوی رفتاری مناسبی را به یک‌دیگر ارایه دهند، مثلاً سعی می‌کنند رژیم غذایی مناسبی برای همسر خود تدارک ببینند و توصیه‌های پزشکی را به آن‌ها بگویند… . در ضمن همسران مراقب قرص خوردن‌ها و سایر تجویزهای دارویی هستند. مطالعات نشان داده، افراد متأهل درست‌تر و در زمانِ مناسب‌تر داروهای خود را مصرف می‌کنند.

چرا متأهل‌ها بهتر هستند
داکتر فاگوندس می گوید: از قدیم در افسانه‌ها و روایت‌ها آمده که اگر انسان‌ها نیمۀ گم‌شدۀ خود را پیدا کنند، بیشتر عمر می‌کنند. شاید موضوع همان ازدواج باشد، در واقع شاید نکتۀ اصلی سلامت افراد متأهل این است که آن‌ها حتا به خاطر همسر و فرزندان‌شان هم که شده، بیشتر مراقب سلامتِ خود می‌باشند. و طبیعی است که افراد متأهل به طور معمول هدف‌مندتر و منظم‌تر از افراد مجرد به زنده‌گی ادامه می‌دهند.

منبـع: سلامت‌نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.