اگاهان سیاسی: طالبان نمی‌توانند مانعِ حضور مردم در انتخابات شوند

گزارشگر:ناجیه نوری/ 23 دلو 1392 - ۲۲ دلو ۱۳۹۲

اگر مردم انگیزه و علاقه برای رفتن به پای صندوق‌های رای داشته باشند، حملات طالبان نمی‌تواند مانع حضور آنان در انتخابات شود.

شماری از آگاهان سیاسی با بیان این مطلب می‌گویند، شکی نیست که طالبان در صددِ برهم زدن امنیت انتخابات هستند؛ اما اگر حکومت با داشتن اراده برای برگزاری یک انتخابات سالم امنیت را تأمین کند و نامزدان هم با ارایه برنامه‌های خوب می‌توانند مردم را برای رفتن به پای صندوق‌های رای تشویق کنند.mandegar-3
فرهاد عظیمی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، اگر مردم انگیزه و علاقه برای رفتن به پای صندوق‌های رأی داشته باشند، حملات طالبان نمی‌تواند مانع حضور آنان در انتخابات شود.
او افزود، نامزدان باید مردم را با ارایه برنامه‌های‌شان برای سهم‌گیری در انتخابات انگیزه داده و تشویق نمایند.
وی تأکید کرد، هرچند نگرانی‌هایی در میان مردم وجود دارد که مبادا با فرا رسیدن زمان برگزاری انتخابات چالش‌های امنیتی افزایش یابد؛ اما وظیفۀ دولت و به خصوص نیروهای امنیتی است که برنامه‌های منظمی را برای تأمین امنیت انتخابات روی دست گیرند.
این عضو مجلس افزود، در این شکی نیست که طالبان در صدد برهم زدن امنیت انتخابات هستند؛ اما اگر حکومت افغانستان اراده‌‎یی برای برگزاری یک انتخابات سالم داشته باشد، به کمک نیروهای بین‌المللی می‌تواند امنیت انتخابات را تأمین کند تا مردم با خیال آسوده به پای صندوق‌های رای بروند.
عظیمی همچنان گفت، نگرانی امنیتی در انتخابات گذشته نیز وجود داشت و این نگرانی‌ها در انتخابات پیش رو هم پا برجا است؛ اما ارادۀ حکومت برای تامین امنیت روز انتخابات بسیار مهم است و می‌تواند در برگزاری یک انتخابات شفاف بسیار موثر باشد.
در این حال، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان می‌گوید، اگر مدیریت درست در نظام انتخاباتی ایجاد شود… ادامه صفحه ۶
طالبان نمی‌توانند مانعِ…
و اراده‌یی برای برگزاری یک انتخابات سالم وجود داشته باشد، ما شاهد بهترین انتخابات خواهیم بود.
رفیعی تاکید کرد، اگر یک برنامۀ درست و منظم از سوی حکومت برای برگزاری انتخابات ایجاد شود، قوت‌های امنیتی افغانستان به همکاری نیروهای خارجی، به صورت مشترک امنیت انتخابات را تامین خواهند کرد و مردم شاهد یک انتخابات فراگیر خواهند بود.
به گفتۀ رییس جامعۀ مدنی، حلقاتِ حامی طالبان در نظام سیاسی افغانستان از سالیان گذشته وجود داشته و حتا در نظام سیاسی آینده نیز حضور خواهند داشت؛ اما چون طالبان حمایت مردم را با خود ندارند، بنابراین نمی‌توانند برگزاری انتخابات را با چالش جدی مواجه سازند.
این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که سازمان ملل اخیراً در گزارشی از افزایش ۱۴ درصدی تلفات غیرنظامیان در کشور خبر داده است.
سازمان ملل در گزارش خود نوشته که بعد از سال ۲۰۰۹، سال ۲۰۱۳، «بدترین سال» برای زنان، دختران و پسران افغانستان بوده، به طوری که آمار تلفات زنان قربانی با ۳۶ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۲، به ۷۴۶ (۲۳۵ کشته و ۵۱۱ زخمی) و آمار تلفات کودکان با ۳۴ درصد افزایش به ۱۷۵۶ (۵۶۱ کشته و ۱۱۹۶ زخمی رسیده است.
برخی آگاهان می‎گویند که نشر این گزارش ممکن از حضور مردم در انتخابات بکاهد.
معین مرستیال آگاه سیاسی گفت که منابع داخلی و خارجی در چنین مقطعی ، باید مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنند، نه این‌که با نشر چنی-ن گزارش‌ها روان مردم را مخشوش بسازند.
او گفت، نشر چنین گزارش‌ها طبیعتاً همان‌طوری که بالای روان مردم اثر منفی دارد، انتخابات را نیز با مشکلاتی مواجه خواهد ساخت؛ بنابراین هم هم دولت و هم دوستان بین‌المللی باید متوجه عواقب نشر چنین گزارش‌ها باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.