نخبه‌گان ولایات در کنفرانس آجندای ملی مولوی اسدالله جمالی نمایندۀ زون شمال: خداوند چه لذتِ شیرین دراین اتحاد نهاد

گزارشگر:28 دلو 1392 - ۲۷ دلو ۱۳۹۲

mandegar-3آنچه گفتم از جهان دیگر است
این کتاب از آسمان دیگر است
چون که بر جان رفت جان دیگر شود
جان چو دیگر شد جهان دیگر شود
—-
تا وطن را شمع محفل ساختند
لوح انسان را قبایل ساختند
مردمی اندر جهان افسانه شد
آدمی از آدمی بیگانه شد
روح از تن رفت و هفت اندام ماند
آدمیت گُم شده و اقوام ماند

به اجازۀ بزرگان دین و دولت!
نخبه‌گان ملت مجاهد افغانستان، خواهران با عزت و با عفت السلام علیکم و رحمت‌الله
و برکاته!
نخست اجازه می‌خواهم تا برای برادرم احمدولی مسعود به نماینده گی از زون شمال که واقعاً یکبار دیگر هم قهرمانی کردند و در این مرحلۀ حساس که مردم افغانستان در یک حالت سر درگُمی به سر می‌بردند، دست به طرح برنامۀ آجندای ملی زدند. برگزاری کنفرانس آجندای ملی یکبار دیگر امیدی بر دل مردم نشاند تا به آینده‌ها آرزومند و باورمند باشند.
در جملات کوتاه اگر خدمت شما عرض شود که برنامۀ امروز به خاطر وحدت ملی مردم افغانستان برگزار شده است؛ حتا از عنوان آن‌که آجندای ملی و ساختن دولت وحدت ملی است، خوشِ آدم می‌آید چون به یک سمت، قوم، زبان و مذهب تعلق ندارد، بل با یک دید وسیع طرح و تدوین شده است.
دوستان نهایت عزیز!
درد افغانستان زمانی درمان می‌شود که ما به قرآن و دین رجوع کنیم و به دربار خداوند توبه کنیم. بی‌جا نخواهد بود که شعر اقبال را این‌جا بخوانم:
شبی پیش خدا بگریستم زار
مسلمانان چرا خوار و زار اند؟
ندا آمد نمی‌دانی که این قوم
دلی دارند و محبوبی ندارند
زمانی که به طرف آن محبوب گُم شدۀ خود برویم، او برای ما فرمان می‌دهد که «چنگ بزنید به ریسمان خداوند و متفرق نشوید»؛ با این پیام جایی برای تفرقه باقی نمی‌ماند.
خداوند می‌گوید اگر رستگاری می‌خواهید وحدت خود را حفظ کنید.
ز اتفاق مگس شهد می‌شود پیدا
خدا چه لذت شیرین در اتحاد نهاد
این کنفرانس به‌خاطر وحدت ملی ما و شماست و می‌خواهم بگویم که به خدا حکومت قومی، سمتی، زبانی درد این ملت را دوا کرده نمی‌تواند؛ حکومت ما باید حکومت ملی باشد و تمام ملیت‌هایی که در افغانستان به سر می‌برد، نباید احساس محرومیت کند؛ عدالت انسانی و اجتماعی باید تأمین شود و درد مردم را درمان بکنند.
من بازهم به نماینده‌گی از زون شمال از برادرم احمدولی مسعود سپاس‌گزاری می‌کنم و در این مجلس می‌بنم که چهره‌های مختلف از سراسر ولایات کشور با یک دنیا امید جمع شده اند و مردم کشور با این قهرمانی شما، یکبار دیگر آرزومد شدند و از نامزدان محترم می‌خواهیم تا روی این طرح تمرکز بیشتر داشته باشند.
سپاس.
———————————-

مولوی اسدالله نظامی نمایندۀ زون جنوب شرق: 

ملی آجندا د اخوت فضا راولی

درنو دوستان اسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
ننی غونده یو ملی غونده ده چی دا دول غوندی دهیواد دملی ګټو د سانتی پرهدف دایریږی.
هر کله چی په هیواد کی اساس پړوا را رسیدلی ده زمونږ ملی شخصیتونه در نورو هیوادونو د دسایسو در خلاصون په خاطر دا ډول غوندی جوړی کړی دی او زمونږ مشران هم په دغو اساس شرایطو پر بنسټ یوبل سره یوځای شوی او خپل ملی یووالی نوروته ښودلی دی.
تاریخ دا ثابت کړی چی کله په ګران هیوادی کی انګریزانو او شورویانو د وحشت دک سیلاب تور شو چی د ملعون شوروی د حرکات پربنسټ د هیواد خلک کړیدل؛ په هغه وخت هم پرهیواد مین بچیان یوبل سر یوځای شول او د خپل هیواد نه یی ساتنه وکړه.
بدبختانه دشورویانو د وتلو نه وروسته یوځل بیا زمونږ هیواد در خارجی ملکونه دتوطیو شکار شول او خپل منځی جګړی پیل شوی چی په پایلی کی هیواد هغه نوم چی په منطقه کی درلودل دخطر سره مخ شو.
ننی شنداره غونده مونږ او تاسی ته بلنه درکوی چی ملک بیاهم د اغیار د پټو او ښکاره ښکار نشی او ملی یووالی بیاهم نوروته و ښیی.
په پای کی داحمدولی مسعود او دهغوی له تیم څخه مننه کوو چی در خپل ملی احساس په خاطریی دافغانستان له ګوت ګوت څخه خلک را جمع کړه ترسوه دخلکو تر منځ د اخوت فضا رامنخته شی.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.