واکنش بی‌سابقۀ حامدکرزی به ترور یک عضو طالبان

- ۲۹ دلو ۱۳۹۲

mandegar-3رییس‌جمهوز کرزی قتل ملا عبدالرقیب تخاری، وزیر سابق مهاجرین رژیم طالبان را «شهادت» و خود او را «قربانی راه صلح» خواند.
آقای تخاری روز دوشنبه در محله ناصرباغ شهر پیشاور در اثر شلیک گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شد و پیکرش روز گذشته با دو هلیکوپتر دولتی از کابل به تخار منتقل شد.
آقای کرزی با انتشار اعلامیه‌یی به قتل این مقام پیشین گروه طالبان واکنش نشان داده و تاکید کرده که او به گفتگوهای صلح «خوشبین» بود.
در این اعلامیه از گروه طالبان هم به عنوان «تحریک اسلامی» یاد شده و قتل وزیر مهاجرین پیشین حکومت این گروه، محکوم شده است.
همچنین سنت‌الله تیمور، سخنگوی والی تخار به بی‌بی‌سی گفت که آقای کرزی در تماس تلفنی با پدر ملا عبدالرقیب تخاری، قتل او را تسلیت گفته است.
قبل از ظهر روز گذشته در یک اقدام کم سابقه، دو هلیکوپتر دولتی پیکر آقای تخاری، خانواده او و شماری از مقام‌های دولتی را برای تشییع جنازه به ولسوالی کلفگان ولایت تخار منتقل کرد.
سخنگوی والی تخار گفت که معاون وزیر حج و اوقاف، یک مقام ارشد شورای عالی صلح، عبدالطیف ابراهیمی والی تخار و دیگر مقام‌های محلی تخاری و صدها تن از ساکنان ولایت تخار، در مراسم تشییع جنازه او شرکت کردند.
به گفته او، این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.
هنوز مسوولیت قتل این عضو ارشد گروه طالبان را هیچ فرد یا گروهی به عهده نگرفته است.
در اعلامیۀ دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده که او اخیراً به دبی رفته بود و در گفت‌وگوهایی که به رهبری معتصم آقاجان دیگر مقام پیشین طالبان برگزار شد، شرکت کرده بود.
این اعلامیه افزوده که ملا تخاری به تازه‌گی به پیشاور بازگشته بود.
تشریفاتی که از سوی دولت در مورد خاکسپاری این مقام پیشین حکومت طالبان به اجرا گذاشته شد، پیش از این سابقه نداشت.
اعلامیه تازه دفتر آقای کرزی هم لحن تازه‌ای دارد.
واکنش بی‌سابقۀ…
مولوی عبدالرقیب تخاری،تا روز مرگش در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و انترپل قرار داشت.
این مقام پیشین طالبان از سال ۲۰۰۱ در فهرست شورای امنیت سازمان ملل متحد از افراد متهم به تمویل تروریسیم بود.
از آنجا که نام فقط ۲۰۰ نفر از اعضای برجسته طالبان در این فهرست‌ها قرار دارند، می‌توان به نقش برجسته عبدالرقیب تخاری درگروه طالبان پی برد.
سازمان ملل متحد در بازنگری فهرست افراد متهم به تروریسم و مشمول تحریم در ۳۱ دسمبر ۲۰۱۳ مولوی عبدالرقیب را از این فهرست خارج نکرد.
مولوی عبدالرقیب وزیر امور مهاجرین رژیم طالبان از ولسوالی کلفگان ولایت تخار و از قوم ازبک بود. او در مدارس دینی دره سوات پاکستان آموزش دیده و از دارالعلوم حقانیه اکوره ختک فارغ‌التحصیل شده بود.
مولوی تخاری از آغاز فعالیت گروه طالبان در قندهار، به ای گروه پیوست و در حکومت طالبان به وزارت مهاجرین رسید. با فروپاشی حکومت طالبان به پاکستان رفت و تا کشته شدنش در پشاور زندگی می‌کرد.
او از افراد مورد اعتماد گروه طالبان بود، با افغانها در پیشاور روابط نزدیکی داشت و گاهی به بیرون از پاکستان سفر می کرد. از ملا تخاری به عنوان فردی یاد می شود که طرفدار صلح بود.
در وبسایت صدای جهاد که خود را منسوب به شورای کویته می‌داند، قتل مولوی تخاری «عمل بزدلانه و تروریستی» خوانده شده‌است. در اعلامیه منتشر شده در این وبسایت که به «شورای رهبری امارت اسلامی افغانستان» نسبت داده شده، آمده است که اعضای این شورا قتل مولوی تخاری را «با الفاظ بسیار شدید» تقبیح می‌کنند. در این اعلامیه همچنین این حادثه به «دشمنان مکار» نسبت داده‌ شده‌ اما اشاره واضحی به اینکه این دشمنان چه کسانی هستند، نشده‌ است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.