هشدار از کاهش نیروهای امنیتی افغانستان

گزارشگر:3 حوت 1392 - ۰۲ حوت ۱۳۹۲

ارزیابی‌ جدید نیروهای امریکایی نشان می‌دهد، شبه‌نظامیان طالبان پس از خروج نیروهای امریکایی و بین‌المللی در دسمبر ۲۰۱۴ از افغانستان به تهدیدی فزاینده برای ثبات این کشور بدل خواهند شد و کابل نیازمند نیروهای بیشتر برای تامین امنیت اولیه برای افغانستان خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این ارزیابی که توسط مرکز تحلیل‌های نیروی دریایی امریکا انجام شده هشدار داد که برنامه‌ها برای کاهش نیروهای امنیت ملی افغانستان از ۳۸۲ هزار تن به ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ تن باعث می‌شودmandegar-3 تا سیاست امریکا در جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به یک پناهگاه‌ امن برای شبه‌نظامیان طالبان و سایر گروه‌های منشعب از آن با خطر مواجه شود.
در بخشی از این گزارش آمده است: ما (نیروهای امریکایی) به دنبال این هستیم که جامعه بین‌الملل یک برنامه جدید را برای تامین مالی و ابقای قدرت و نفوذ نیروی امنیت ملی افغانستان ایجاد کند تا به وسیله آن امنیت و ثبات در افغانستان برقرار شود.
این گزارش ۳۷۸ صفحه‌یی به قانونگذاران امریکایی تاکید خواهد کرد تا مساله حمایت مازاد از نیروهای افغان برای چند سال دیگر را مورد بررسی قرار دهند حتی اگر پنتاگون با کاهش بسیار زیاد بودجه مواجه شود.
نیروهای امریکایی و ناتو در حال حاضر در تلاشند تا ماموریت نیروهای بین‌المللی به هر شکلی که است به نهایت برسانند و آن‌ها را از افغانستان و در پایان سال جاری میلادی خارج کنند. تصمیم نهایی درباره حضور تعدادی از نیروهای امریکایی در افغانستان همچنان با شک و تردید مواجه است چرا که حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان تاکنون معاهده امنیتی دوجانبه را امضا نکرده و آن را منوط به انتخاب رئیس‌جمهور جدید در انتخابات آوریل ۲۰۱۴ دانسته است.
سخنگوی ارشد پنتاگون نیز در یک کنفرانس خبری گفت: وزارت دفاع امریکا گزارش این مرکز تحلیل‌های نیروی دریایی را دریافت کرده اما هنوز آماده بحث در مورد یافته‌های این مرکز نیست.
وی اذعان داشت که شبه‌نظامیان طالبان همچنین تهدیدی علیه نیروهای خارجی در افغانستان و نیروهای پولیس و امنیت این کشور محسوب می‌شوند.
سخنگوی ارشد پنتاگون در ادامه گفت: چاک هاگل، وزیر دفاع امریکا تایید کرده که یافته‌های نشست ناتو در شیکاگو که خواستار کاهش تعداد نیروهای امنیت ملی افغانستان هستند از سوی جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار گرفته است.
مرکز تحلیل‌های نیروی دریایی امریکا همچنین در گزارش خود آورده است: نیروهای امنیت افغانستان همچنین شکاف‌هایی حساس تا سال ۲۰۱۵ و پس از آن در زمینه ظرفیت‌های نظامی دارند که از جمله آن می‌توان به حمایت هوایی، لجستیکی و جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل‌ها اشاره کرد.
جان کربی، سخنگوی ارشد پنتاگون همچنین گفت نیروهای افغان همچنان نیازمند کمک خارجی هستند و افزود: به همین دلیل است که ائتلاف ناتو به دنبال ترغیب افغانستان برای ادامه حضور نیروها در این کشور پس از سال ۲۰۱۴ و ایجاد ظرفیت‌های نظامی برای نیروهای امنیت ملی افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.