صندوق کودکان سازمان ملل متحد: برنامۀ واکسین پولیو برای سه روز در چهارده ولایت آغاز می‌شود

گزارشگر:ناجیه نوری/ 4 حوت 1392 - ۰۳ حوت ۱۳۹۲

به دلیل نشانه‌های از چند مورد گردش‌ ویروس پولیو در کابل، یونیسف به همکاری وزارت صحت عامه، برنامۀ واکسین پولیو را در کابل راه‌اندازی می‌کند.
به گفتۀ مسوولان یونیسف در افغانستان، این واکسین از ۴ حوت سال روان ( امروز) در شهر کابل آغاز و تا ۶ حوت ادامه خواهد یافت.
مسوولان یونیسف می‌گویند، عدم آگاهی مردم درباره این مرض و چگونگی پیش‌گیری از آنان یکی از عوامل شیوع این مرض در افغانستان است. mandegar-3
عزیز فروتن سخنگوی یونیسف می‌گوید، تازمانی که حتی یک واقعه پولیو در افغانستان وجود داشته باشد، هیج طفل در افغانستان مصون نخواهد بود؛ بنابراین ما باید تمام اطفال را در جریان هر کمپاین، حتی اگر طفل قبلاّ نیز واکسین دریافت کرده باشد، واکسین نماییم.
سخنگوی یونیسف افزود، با آنکه موارد مثبت پولیو در افغانستان در حال کاهش است؛ اما نگرانی‌هایی در مورد موجودیت ویروس پولیو یا فلج اطفال در افغانستان همچنان پابرجاست.
به گفتۀ وی، چون افغانستان در منطقه‌یی قرار دارد که ویروس پولیو در آن در حال گردش است و این امر سبب شده تا تلاش‌ها در راستای محو پولیو با مشکلاتی مواجه شود.
فروتن تاکید کرد، پس تنها راه محو کامل پولیو در افغانستان واکسین کردن اطفال زیر پنج‌سال در جریان کمپاین های سراسری واکسیناسیون پولیو می‌باشد.
در همین حال، مسوولان وزارت صحت می‌گویند، قرار است از امروز هم‌زمان در چهارده ولایت کشور از جمله کابل که در آن نشانه‌های از گردش ویروس پولیو دیده شده، برنامه کمپاین واکسن پولیو آغاز شود و به مدت سه روز ادامه یابد.
به گفتۀ داکتر بکتاش ترکستانی سخنگوی وزارت صحت عامه، این کمپاین که قرار است از امروز آغاز شود، کمپاین سرحدی خواهد بود یعنی بیشترین ولایت سرحدی را شامل می‌باشد.
وی تاکید کرد، این چهارده ولایت شامل چهار ولایت حوزه شرقی، چهار ولایت حوزه جنوب‌شرق، چهار ولایت حوزه جنوب‌غرب و ولایات کابل و بدخشان می‌باشد.
ترکستانی افزود، در این کمپاین که یک کمپاین فرعی است، نزدیک به سه میلیون کودک زیر پنج سال واجد شرایط واکسن پولیو دریافت خواهند کرد.
پولیو یا فلج اطفال یک مرض شدیداً انتانی (ساری) است و عامل آن ویروس پولیو می‌باشد که با حمله به سیستم عصبی باعث فلج کامل و یاقسماً فلج و در برخی از موارد منجر به مرگ می شود.
علایم و اعراض اولیه آن بسیا ر شبیه به سرماخوردگی است که شامل تب ـ سردردی ـ جان دردی خستگی وشخی اعضای بدن می باشد و گاهی اوقات علایم کمتر و فلج پاها که اغلباً یک طرفه ویا دوطرفه می باشد، را دارا است.
پولیو در هر سنی می‌تواند اشخاص را مصاب کند ولی تمام اطفال زیر پنج سال در معرض خطر هستند خصوصاً نوزادان ویا آنانی‌که مقاومت وجودشان پایین است مانند اطفال، افراد مریض و بزرگ‌سال.
این مرض تداوی ندارد و یگانه راه آن جلوگیری یا وقایه مرض به وسیله گرفتن دو قطره واکسین پولیو است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.