تجارت بین کابل و اسلام‌آباد دو برابر افزایش خواهد یافت

گزارشگر:6 حوت 1392 - ۰۵ حوت ۱۳۹۲

mandegar-3وزارت مالیه افغانستان می‌گوید قرار است تا سه سال آینده سطح سرمایه گذاری ها میان افغانستان و پاکستان سالانه به پنج میلیارد دالر افزایش یابد.
مقام‌ها باور دارند که انکشاف فعالیت‌های اقتصادی با پاکستان می‌تواند در عرصه سیاسی و امنیتی هم تاثیرات مثبت در پی داشته باشد.
نهمین کنفرانس همکاری‌های اقتصادی افغانستان و پاکستان به هدف تقویت سرمایه‌گذاری‌ها میان دو کشور این بار در کابل تشکیل جلسه داده و دو روز ادامه خواهد یافت.
هم اکنون میزان سرمایه‌گذاری‌ها میان افغانستان و پاکستان سالانه به دونیم میلیارد دالر می‌رسد.
حضرت عمر زخیلوال وزیر مالیه در این کنفرانس گفت که در نظر است این رقم دو برابر افزایش یابد: «بلند بردن سطح تجارت میان دو کشور با دو برابری که امروز است این تجارت امروز در حدود دو نیم میلیارد است در دو سه سال آینده به پنج میلیارد خواهد رسید. ایجاد روابط های اقتصادی دو طرفه موثر ترین راه برای تقویت دوستی میان دو کشور و در سطح منقطه خواهد شد.»
بحث تقویت سرمایه‌گذاری میان افغانستان و پاکستان در حالی مطرح می‌شوند که در این اواخر به گفته مقام های افغان واردات افغانستان از راه پاکستان حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.
در این کنفرانس دو روزه به رهبری وزیران مالیه افغانستان و پاکستان روی موارد مختلف اقتصادی مثل انتقال پروژه برق و گاز از آسیا میانه از طریق افغانستان به پاکستان، ایجاد خط آهن در قندهار و جلال آباد، سهولت ویزه به تجار هر دو کشور، همکاری ها در بخش های صنعت، زراعت و مالداری و ایجاد بورسیه های تحصیلی به محصلین افغان بحث کردند.
در کنفرانس دو روزۀ همکاری‌های مشترک اقتصادی افغانستان و پاکستان هر دو طرف ابراز امیدواری کردند که این بحث‌‍ها نتیجه مثبت در پی داشته باشد.
در این حال، جانب پاکستان تعهد کرد که در خصوص انکشاف اقتصادی افغانستان آماده هر نوع همکاری اند.
محمد اسحاق دار وزیر مالیه پاکستان به حکومت افغانستان پیشنهاد کرد که تفاهمنامه ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان به تاجکستان هم وسعت داده شود: «پیشنهاد من این است که تفاهمنامه افغانستان و پاکستان به تاجکستان هم چنان وسعت داده شود پس لطفاً روی این مورد غور کنید که اگر در این تفاهمنامه تاجکستان هم شریک ساخته شود من فکر می کنم این کار به نفع هر دو کشور تمام خواهد شد.»
مقام‌های افغانی و پاکستانی در حالی روی همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای شان تعهد می‌کنند که تجار افغان به عملی شدن این تعهدات به دیده شک می نگرند.
آنان می‌گویند پیش از این پاکستان در بخش‌های مختلف به افغانستان تعهد کمک کرده بود اما این کشور به هیچ یک از وعده‌هایش پابند نبوده است.
اما با توجه به این که هم‌اکنون پاکستان تحت فشارهای اقتصادی قرار دارد و باید به نحوی معاملات اقتصادیش با آسیا میانه را ادامه بدهد، طوری پنداشته می‌شود که حکومت جدید پاکستان ممکن تلاش ورزد تا از لحاظ اقتصادی روابط‌اش با افغانستان را تقویت بخشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.