نیازهای انسانی و صحی در افغانستان همچنان حاد است

گزارشگر:7 حوت 1392 - ۰۶ حوت ۱۳۹۲

mandegar-3سازمان غیردولتی پزشکان بدون مرز روز سه شنبه درباره خطر بی میلی اهداکننده‌گان کمک به افغانستان به خروج نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از این کشور هشدار داد و اعلام کرد به رغم ۱۲ سال حضور جامعۀ جهانی، نیازهای انسانی و پزشکی افغانستان همچنان «حاد» است.
این سازمان در گزارشی اعلام کرد: «‌از زمان سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، سرمایه گذاری‌های بزرگ و پیشرفت در آن یقیناً کاهش یافته است. »
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سازمان که طی شش ماه از بیش از ۸۰۰ بیمار و مسوولان درمانی در افغانستان تحقیق کرده است در گزارش خود اعلام کرد: «اما اگر درباره موفقیت نظام سلامت و بهداشت در افغانستان بررسی کنیم، همچنان نیازهای انسانی و پزشکی حاد باقی مانده است. »
براساس این گزارش «نتایج این تحقیق رضایت بخش نیست و از اثر مخرب جنگ برجوامع افغان حکایت دارد.»
بنابراعلام این سازمان «‌در این کشور که مرگ و میر بیشترین آمار را در دنیا دارد، خدمات بهداشتی به ویژه در مناطق دورافتاده به شدت با کمبود مواجه است.»
این منبع اعلام کرد « طی ۱۲ ماه گذشته، از هر پنج نفر، یک نفر شاهد آن است یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان نزدیک او به سبب دسترسی نداشتن به مراقبت های بهداشتی جان خود را از دست می دهد.»
در این گزارش آمده است « جنگ ادامه دارد و نیازهای انسانی اساسی همچنان به قوت خود باقی است. در حالی که نیروهای بین المللی در حال خروج از افغانستان هستند و خطر آن وجود دارد تمایل اهدا کننده‌گان بین المللی برای کمک به این کشور تضعیف شود، ضروری است راه حل های ملموسی برای مردم افغان در نظر گرفته شود. »
خروج نزدیک به ۵۰۰۰ نیروی بین المللی ناتو (ایساف) تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان بیم گسترش دوباره خشونت‌ها را در کشور ایجاد کرده است.
براساس گزارش نیروهای سازمان ملل متحد در افغانستان که اوایل فبروری منتشر شد شمار غیرنظامیانی که در درگیری های سال ۲۰۱۳ در این کشور قربانی شده اند ۱۴ درصد افزایش داشته است( ۲۹۵۹ کشته و ۵۶۵۶ زخمی ) و به شکلی « هشدار دهنده » زنان و کودکان هدف قرار گرفته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.