اعتراض‌های گسترده در پی قربانی‌شدن سربازان ارتش

گزارشگر:7 حوت 1392 - ۰۶ حوت ۱۳۹۲

در پی کشته شدن ۲۱ سرباز ارتش ملی در ولایت کنر، مردم حکومت را به بی‌پروایی متهم کرده و دست به تظاهرات زدند. وزارت دفاع افغانستان ۹ افسر نظامی را به خاطر غفلت در وظیفه برکنار کرده است.
علاوه بر تظاهرات در ولایت‌های کابل، غور و گردهمایی در ولایت هرات در شبکه های اجتماعی از تمامی ولایت های افغانستان برای تجمع و اعتراض علیه آنچه سیاست محافظه‌کارانه دولت در قبال شورشیان طالب خوانده می‌شود، فراخوان صورت گرفته است. mandegar-3
شماری از اعضای شبکه‌های جامعه مدنی و مردم در کابل در یک گردهمایی اعتراض آمیز قطعنامه‌یی را صادر کرده و از حکومت افغانستان خواستند تا سیاست آشتی جویانه خود را در قبال طالبان تغییر داده و با آنان با جدیت و قاطعیت برخورد کند.
سمیرا یکی از بانوان اشتراک کننده در راهپیمایی اعتراض‌آمیز در کابل گفت: «نیروهای امنیتی ما در راه حق، عدالت و آزادی مردم افغانستان جنگیدند. راهپیمایی ما به خاطر این است که به خانواده‌های آنان بگوییم که در سوگ فرزندان شما تک تک مردم افغانستان شریک اند. ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم که عاملان چنین قضایا را مورد پیگرد قانونی قرار دهد».
همچنان در ولایت غور نیز ده‌ها تن در اعتراض به کشته‌شدن این سربازان در مرکز شهر چغچران تجمع کرده و به رسم یادبود لحظاتی را سکوت کردند. گفته می‌شود که صنف‌های کاری در این ولایت دست به اعتصاب زده اند. مردم در این ولایت در شعارهای شان از حامد کرزی به خاطر برادر خواندن شورشیان طالب به شدت انتقاد کرده اند.
همچنان، روز گذشته‎‌ ده‌‎هاتن از خبرنگاران و اعضای جامعۀ مدنی در کابل، طی مراسمی به‌روح شهدای کنر اتحاف دعا کردند.
اعضای جامعۀ مدنی و خبرنگاران، حکومت را به بی‌حرمتی به خون شهدای نیروهای امنیتی افغانستان متهم کرده و گفته‎اند که باید رییس‎جمهور سیاستش را در برابر تروریستان تغییر دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.