آگاهان: پروسۀ انتخابات را قبیله‎سالاری تهدید می‌کند

گزارشگر:ناجیه نوری/ 10 حوت 1392 - ۰۹ حوت ۱۳۹۲

زمانی‌که گروه‌های قومی گردهم می‌آیند تا میان نامزدان ایتلاف‌هایی را ایجاد کنند و حامد کرزی هم میان شماری از نامزدان میان‌جیگری می‎کند، این اقدام نشان می‌دهد که حکومت در صددِ به چالش کشیدن انتخابات است.
شماری از آگاهان با بیان این مطلب می‌گویند، ارگ‌نیشنان می‌خواهند با جرگه‌بازی و طایفه‌بازی‌های خود سرنوشت یک ملت را رقم بزنند و سد راه برگزاری انتخابات شوند.mandegar-3
اما یک عضو پیشین کمیسیون شکایات انتخابات می‌گوید، انصراف، اتحاد و ایتلاف‌ها حق هر شهروند افغانستان است و ما نمی‌توانیم بگوییم که چون شما خود را کاندید کردید، پس حق انصراف را ندارید، زیرا این اقدام در تناقض با قانون قرار می‌گیرد.
سران قوم درانی در تبانی با ارگ ریاست‎جمهوری در روزهای اخیر به‌شدت تلاش دارند که میان زلمی رسول، قیوم کرزی، نادر نعیم و برخی‌ نامزدان دیگر میان‌جیگری کرده و یکی از آن‌ها را وارد کاروزارهای انتخاباتی بسازد.
محمود صیقل عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله می‌گوید، بحث‌های داغ ایتلاف نامزدان به طور مطلق در تضاد با دموکراسی، نظام‌سازی، قانونمندی و نظام‌گرایی قرار دارد…. ادامه صفحه ۷
پروسۀ انتخابات را قبیله…
وی افزود، چون معنای واقعی انتخابات سهم مردم در انتخابات به طور مستقیم است؛ بنابراین ایتلاف نامزدان خلاف قانون انتخابات است.
وی تاکید کرد، ما انتظار داشتیم که انتخابات در سایۀ قانون و نظام برگزار شود؛ اما دیده می‌شود که حتا در آخرین روزها حکومت با ذهنیت قبیله‌یی در تلاش است تا نتایج انتخابات را از دیدگاه قبیله‌یی خود رقم زند.
او افزود، زیبایی انتخابات در مشارکت مردم است، نه اینکه شماری از اشخاص و افراد به نماینده‌گی از فلان قوم، فلان طایفه و فلان قبیله، سرنوشت مردم را رقم بزنند.
به گفتۀ صیقل، کسانی‌که در ارگ حضور دارند در صددِ عملی ساختن دیدگاه قبیله‌یی خویش اند و هیچ احترام و ارزشی به دموکراسی، آزادی‌های سیاسی و مدنی مردم افغانستان قایل نیستند.
این عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله همچنان گفت، این افراد هنوز هم می‌خواهند با جرگه‌بازی و طایفه‌بازی سرنوشت یک ملت را رقم بزنند وسد راه برگزاری انتخابات شوند.
او اضافه کرد، ما از مردم افغانستان می‌خواهیم تا با حضور گستردۀ شان در انتخابات به این اقلیت کوچک اجازه ندهند تا با سرنوشت مردم بازی کنند.
در همین حال، شهلا فرید استاد دانشگاه حقوق دانشگاه کابل می‌گوید، زمانی‌که گروه‌های قومی گردهم می‌آیند تا میان نامزدان ایتلاف‌هایی را به میان آورند و رییس‌جمهور هم از برادر خود آغاز می‌کند؛ پس این اقدام نشان‌ می‌دهد که حکومت به طور غیر مستقیم در چالش‌های انتخابات سهیم است؛ اما نباید فراموش کرد که این اقدام نمی‌تواند پروسه انتخابات را با مشکلات مواجه سازد.
به گفتۀ این استاد دانشگاه، قانون انتخابات حق انصراف از نامزدی را برای نامزدان داده است؛ اما مشروط بر اینکه این انصراف قبل از آغاز مبارزات انجام شده باشد.
وی تاکید کرد، هرچند در سایر کشورها نامزدان می‌توانند رای خود را به نامزدان دیگر انتقال دهند؛ اما در قانون افغانستان چنین نیست؛ بنابراین ایتلاف‌های شماری از نامزدان ضمن اینکه خلاف قانون است، مردم را در انتخابات نیز با مشکلاتی مواجه خواهد ساخت.
او افزود، مسالۀ مهم دیگر اینکه این انصراف‌ها از یک سو برای کمیسیون انتخابات هزینه بر بوده و از طرف دیگر مشکل برای اکثریت مردم ایجاد خواهد شد، زیرا اسم این نامزدان در لیست است، اما نباید رای بگیرند، ولی ممکن است که مردم دچار اشتباه شده و رای بدهند و رای شمار زیادی از مردم ضایع شود.
اما احمد ضیا رفعت عضو پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، انصراف، اتحاد و ایتلاف حق هر شهروند افغانستان است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم که چون شما خود را کاندید کردید، پس حق انصراف را ندارید، زیرا این اقدام در تناقض با قانون قرار می‌گیرد.
او تاکید کرد، در ایتلاف یا اتحاد شماری از نامزدان باهمدیگر تنها مشکلی که پیش خواهد آمد این است که عکس و نام نامزدان در فورم رای دهی درج می‌باشد و این احتمال وجود دارد که بعضی از رای دهنده‌گان از ایتلاف نامزدان آگاه نشده باشند و به آنان رای بدهند و رای شان باطل شود.
به گفتۀ این عضو پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی، اگر نامزدان برای آگاه کردن مردم مبنی بر اینکه با شماری از نامزدان ایتلاف کرده اند و یا از نامزدی‌شان انصراف داده اند، اطلاع رسانی لازم و گسترده داشته باشند، این مشکل هم برطرف خواهند شد.
رفعت افزود، رای در افغانستان قابل انتقال نیست و رای یک نامزد برای برنده‌شدن نامزد دیگر محاسبه نمی‌شود؛ اما فرصت کافی وجود دارد تا نامزدان هواداران‌شان را در مورد اینکه انصراف دادند و یا با نامزد دیگری ایتلاف کردند، آگاه سازند؛ ولی اگر اطلاع رسانی خوب انجام نشود، یقیناً که مشکلاتی پیش خواهد آمد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.