وزارت معارف: تمامی آموزگاران مسلکی می‎شوند

گزارشگر:10 حوت 1392 - ۰۹ حوت ۱۳۹۲

وزارت معارف می‌گوید که برای سال تعلیمی ۱۳۹۳ یازده هزار آموزگار را در مکاتب جذب می‌کند.
وزیر معارف اطمینان می‌دهد که تا دو سال آینده کمبود آموزگاران مسلکی در نظام معارف کشور مرفوع می‌گردد.
فاروق وردک که روز جمعه در مراسم اخذ امتحان از هزار و دو صد داوطلب در کابل صحبت می‌کرد گفت که این افراد فارغان دانشگاه‎ها و موسسات تحصیلی نیمه‌عالی می‌باشند.mandegar-3
فاروق وردک همچنان گفت، این امتحان به شمول کابل هم اکنون در تمام ولایات افغانستان آغاز شده است.
او افزود: «نظام معارف ما از لحاظ کیفیت بهبود می‌یابد، انشاالله الی سال ۲۰۱۵ هیچ آموزگاری در چوکات معارف افغانستان نمی‌ماند که سطح تعلیمش کمتر از صنف ۱۴ باشد، به اطمینان برای شما گفته می‌توانم که معارف ما یک معارف با کیفیت می‌شود که در آن آموزگاری که سطح تعلیمش کمتر از صنف ۱۴ باشد موجود نمی‌‍باشد.»
آقای وردک همچنان گفت، تلاش می‌کنند برنامۀ استخدام یازده هزار آموزگار جدید برای سال تعلیمی پیش رو را به گونه شفاف و عادلانه انجام دهند.
وزارت معارف به همکاری کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی از سی هزار داوطلب که خواست شمولیت به وظیفه آموزگاری را دارند، امتحان اخذ کرد.
در همین حال، داکتر احمد مشاهد رییس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گوید که در این امتحان فرصت بیشتر برای کسانی داده می‌شود که لیاقت و شایستگی داشته باشند.
دواطلبانی که در این امتحان اشتراک کرده بودند، گفتند که باید در این امتحان لیاقت و درجه تحصیل در نظر گرفته شود، نه شناخت و واسطه.
مریم یک تن از این داوطلبان در مورد چنین گفت: «باید پروسه شفاف باشد و لیاقت در نظر گرفته شود که کی لایق است و کی لیاقت ندارد و باید مطابق رشته انتخاب شود.»
به اساس معلومات وزارت معارف، در حال حاضر بیش از دوصد هزار آموزگار که ۳۱ درصد آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، در تمام مکاتب کشور مصروف تدریس هستند.
مقامات وزارت معارف می‌گویند، به‌خاطر بلندبردن کیفیت معارف و مشکلات متعلمین آنها توانسته اند که طی شش سال گذشته بیش از ۶۵۰۰ مکتب را در کشور اعمار نمایند.
به گفته آنها هم اکنون شانزده هزار و شش صد مکتب در سراسر افغانستان وجود دارد که ۵۰ درصد آن تعمیر معیاری دارد و ۵۰ درصد آن در خانه‌های کرایی و زیر خیمه‌ها می‌باشد.
این در حالی است که به‌دلیل مشکلات امنیتی در برخی از مناطق کشور، حدود ۵۰۰ مکتب به روی متعلمین بسته شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.