شماری از افراد ربوده شده در ننگرهار رها شدند

- ۱۳ حوت ۱۳۹۲

mnandegar-3سخنگوی والی ننگرهار از رهایی پانزده نفر از اعضای یک گروه حدود چهل نفری غیرنظامیان که پنج روز پیش در منطقه مرزی «گوشته» این ولایت ربوده شده بودند، خبر داده است. احمد ضیا عبدل‌زی سخنگوی والی ننگرهار به بی بی سی گفت که احتمالاً رباینده‌گان هنوز هم بیست تا بیست و پنج نفر دیگر را در اختیار دارند. مقامهای محلی میگویند که هنوز از سرنوشت بقیه اعضای گروه اطلاعی در دست نیست.
به گفته این مقامها، افراد ربوده شده از ساکنان ولسوالی «گوشته» هستند که در منطقه «لعل‌پوری» از سوی افراد مسلح ربوده شدند.
هرچند منابع محلی می‌گویند که از محل نگهداری این افراد هم اطلاع دقیقی در دست نیست، اما ساکنان این منطقه گفته‌اند که یکی از افراد ربوده شده در همان روز نخست که ربوده شده بود، از سوی ربایندگان کشته شده است.
فریدون مومند عضو مجلس نماینده‌‎گان و از ساکنان ولسوالی گوشته میگوید که ربایندگان اعضای یک گروه شبه نظامی موسوم به «جنود خراسان» هستند که وابسته به گروه طالبان است.
به گفته او، جنود خراسان متشکل از طالبان افغان و پاکستانی است که از دو ماه پیش در ولایت های افغانستان فعالیت خود را آغاز کرده است.
احمدضیا عبدل‌زی سخنگوی والی ننگرهار گفت که نهادهای اطلاعاتی هنوز درباره هویت این گروه اطلاعاتی در دست ندارد.
با این حال، هنوز گروه طالبان درباره این آدم‌ربایی اظهار نظر نکرده است.
سران قومی در گوشته گفته‌اند که به گونه رسمی پیامی از سوی رباینده‌گان دریافت نکرده‌اند، اما اطلاعاتی در دست دارند که پیشتر افراد مسلح از مردم خواسته بودند به پلیس محلی اجازه فعالیت در منطقه شان را ندهند.
آقای مومند گفته که ربوده شدگان به منطقه‌ای موسوم به «رینه و پرچاو» برده شده‌اند. این منطقه در نزدیک مرز پاکستان موقعیت دارد.
در خواست از دولت
بلال کریم یکی از سران قومی در گوشته از حکومت افغانستان خواست که برای آزادی این چهل نفر تلاش جدی به خرج دهد.
احمدضیا عبدل‌زی، سخنگوی والی ننگرهار گفت که به مسوولان امنیتی دستور داده شده که همه تلاش‌های شان را برای آزادی افراد ربوده شده به کار بندند و یک جرگه قومی مسئولیت گرفته که در این مورد با ربایندگان گفتگو کند.
اما فریدون مومند می‌گوید که تا حال گفت‌وگوی مستقیم با ربایندگان صورت نگرفته و اعضای این جرگه قومی هم نزد شبه نظامیان نرفته‌اند.
گوشته منطقه‌یی مرزی است که در ماه ثور گذشته مرزبانان افغان و پاکستانی در آنجا با هم درگیر شدند و در این درگیری یک مرزبان افغان کشته شد.
این درگیری تنش‌های مرزی بین افغانستان و پاکستان را شدت بخشید و کشته شدن این مرزبان هم واکنش‌های زیادی را در داخل افغانستان در پی داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.