اصـولِ علمیِ کاهـشِ وزن

- ۱۳ حوت ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی

شنا و کاهش وزن:

mnandegar-3اگر می‌خواهید که لاغر شوید یا از میزان کلسترول خون بکاهید یا مشکل شکر خونِ خود را کنترل کنید، انتخاب ورزش شنا شاید از هیچ بهتر باشد؛ اما بهترین روش هم نیست. گزارشی که به‌تازه‌گی به وسیلۀ دانشگاه کلرادو منتشر شده، بیان می‌کند که بر اساس مشاهدات، کسانی که دوره‌های منظم شنا را طی می‌کنند، به هیچ گونه بهبودی معناداری در کاهش قند خون، انسولین، کلسترول LDL، کلسترول کلی و کلسترول HDL خون‌شان دست نمی‌یابند.

این قضیه برای کاهش وزن نیز صادق است و در حقیقت تأثیر ورزش‌های آبی نظیر شنا، برعکس تاثیر ورزش‌های خشکی نظیر دویدن، تنیس و دوچرخه‌سواری است. هنگام انجام عملیات ورزشی در محیط خشکی، بدن به وسیلۀ هوا احاطه شده و هوا به عنوان یک انتقال‌دهندۀ ضعیف گرما سبب می‌شود که دمای بدن شما تا ساعت‌ها پس از ورزش کردن، هم‌چنان بالا بماند. بالا بودن دمای بدن، سبب افزایش میزان متابولیسم و در نتیجه مصرف بیشتر انرژی، کاهش وزن و میزان چربی خون می‌شود. در حقیقت به هنگام شنا کردن، بدن به وسیلۀ آب احاطه شده و آب هم به عنوان یک هادی بسیار خوب برای گرما، سبب کاهش سریع دمای بدن می‌شود و این دقیقاً برعکس تأثیر ورزش‌های خشکی است.

میزان ورزش برای لاغر شدن:

بر اساس پژوهشی که در دانشگاه تگزاس انجام شده است، برای این‌که بتوان با ورزش کردن از وزن خود کاست، باید تمرینات ورزشی را به‌طور منظم پی‌گیر و بسیار زیاد انجام داد. در این پژوهش گروهی از مردان و زنانِ ۱۶ تا ۶۵ساله سه بار در هفته و به مدتِ ۲۰ هفته به‌طور متوسط هربار ۵۰ دقیقه بر روی دوچرخه‌های ثابت رکاب زدند. در این مدت، آن‌ها مقداری از وزن خود را از دست دادند که البته این مقدار به اندازه‌یی نبود که به آن‌ها کمک کند تا از یک فرد چاق به فردی لاغر تبدیل شوند. این امر شاید کمی سردرگم کننده باشد؛ اما باید دانست که ورزش تنها در صورتی می‌تواند از وزن بکاهد که در مدت زمان طولانی بسیار جدی، سخت و به کرات انجام پذیرد.

در گذشته، پزشکان مردم را تشویق می‌کردند تا سه بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنند؛ اما در دهه اخیر، بسیاری از پژوهش‌گران، پزشکان را تشویق می‌کنند تا به‌جای توصیه به مردم به سه بار ورزش کردنِ سخت در هفته، آن‌ها را به فعالیت‌های منظمِ روزانه نظیر دویدنِ آهسته ترغیب کنند. این امر بدان علت است که پژوهش‌گران فکر می‌کنند مردم بیشتر ترجیح می‌دهند اوقات فراغتِ خود را با فعالیت‌های سبک پُر کنند تا این‌که فعالیت‌های سنگینِ ورزشی را انجام دهند. در حال حاضر، بسیاری از پزشکان فکر می‌کنند که این توصیه به‌ویژه برای افراد مسن، می‌تواند مفید باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.