نگرانی افغانستان از احداث بند داسو در پاکستان

- ۱۳ حوت ۱۳۹۲

mnandegar-3شورای امنیت ملی افغانستان نگرانی خود را از احداث بند برق داسو در بالای رودخانه کابل-اندوس در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان اعلام کرد.
شورای امنیت ملی افغانستان روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه‎یی اعلام کرد که دولت پاکستان می‎خواهد یک بند در بالای رودخانه کابل-اندوس احداث کند که به ضرر افغانستان است.-بر اساس این اطلاعیه، شورای امنیت ملی افغانستان به وزارت‎خانه‌های خارجه و مالیۀ کشور دستور داده است تا نگرانی دولت افغانستان را در این راستا به بانک جهانی انتقال دهند.

در این اطلاعیه آمده است که دولت پاکستان طرح پیشنهـادی را به بـانک جهـانی فـرستـاده و طی آن تصمیـم دارد تـا بند «داسـو» را روی رودخانه کابل – اندوس در منطقه کوهستانی ایالت خیبر پختونخواه احداث کند.
بر اساس این منبع، بانک جهانی طرح این پروژه را جهت نظر خواهی به دولت افغانستان فرستاده است.
شورای امنیت ملی افغانستان همچنین اعلام کرد، که تاکنون در مورد احداث این بند از سوی پاکستان، هیچ گونه موافقتی میان ۲ کشور صورت نگرفته است.
بر اساس این اطلاعیه، مقام‎های افغانستان و پاکستان باید در این مورد بررسی‎های لازم و همه جانبه را انجام دهند.
شورای امنیت ملی افغانستان همچنین از بانک جهانی و موسسات بین‌المللی خواسته است تا از ادامه احداث این پروژه بدون موافقت کتبی دولت افغانستان خودداری کنند.
بر اساس گزارش‎ها، کار احداث این بند از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده و تا سال ۲۰۳۷ میلادی تکمیل خواهد شد.
این بند توانایی تولید بیش از ۴هزار و ۳۰۰ میگاوات برق را خواهد داشت و هزینه احداث آن نیز ۷ میلیارد دالر تخمین زده شده است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.