واکنش‌کرزی‌ به کناره‌گیری ‌برادرش از نامزدی

گزارشگر:17 حوت 1392 - ۱۶ حوت ۱۳۹۲

mnandegar-3رییس جمهور کرزی در یک نشست خبری، از تصمیم برادرش قیوم کرزی، مبنی بر کنار رفتن از صحنۀ مبارزات انتخابات ریاست جمهوری این کشور استقبال کرد.
کرزی گفت که خود او برادرش را تشویق به کناره‌گیری از مبارزات انتخاباتی کرده اما این‌که قیوم کرزی به نفع کدام یک از دیگر نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کنار رفته‌، تصمیم شخصی‌اش بوده است.
رییس‌جمهور افغانستان افزود که این اقدام بردارش می‌تواند به برگزاری بهتر و سالم‌تر انتخابات پیش رو کمک کند و علاوه بر این از احتمال دخالت‌‌های خارجی در روند انتخابات خواهد کاست.
کرزی گفت: «انتخابات سال ۲۰۰۹ را به خاطر دارید. در آن زمان دخالت‌های زیادیدر جریان انتخابات از خارج از افغانستان صورت گرفت. دلیل اینکه از برادرم خواستم از انتخابات کناره‌گیری کند این بود که دیگر دلیلی برای دخالت نیروهای خارجی در انتخابات افغانستان وجود نداشته باشد.»
قیوم کرزی، روز پنجشنبه و پس از چندین هفته که گفته می‌شد سرگرم گفت‌وگو با زلمی رسول، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری بوده است، انصراف خود از ادامه این رقابت‌ها را اعلام کرد و گفت که در انتخابات آینده از رسول حمایت خواهد کرد.
کرزی روز پنجشنبه، در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که به عنوان یک افغان به توسعه کشور فکر می‎کند و به این دلیل تصمیم گرفته بود تا خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کند.
کزری افزود: «به همراه تیم انتخاباتی‌ام، بعد از مشوره با نماینده‌گان ۲۸ ولایت و افراد متنفذ کشور، تحقق اهداف خود را در وحدت با تیم زلمی رسول می‌دانم، و این وحدت را اعلام می‌کنیم.»
او گفت که منافع کشور و مردم افغانستان را در نظر گرفته و به این نتیجه رسیده است.
اخیراً شماری از سران اقوام پشتون که از ولایات مختلف افغانستان در کابل گرد هم آمده بودند، تلاش کردند تا زمینه تفاهم میان چند نامزد مشخص و انتخاب یک نامزد واحد از میان آنها را فراهم کنند.
به گفته منابع آگاه، اعضای جرگۀ قومی تصمیم گرفته بودند که زلمی رسول به نفع قیوم کرزی کنار برود و نظر خود را با حامد کرزی، رییس جمهوری هم در میان گذاشتند که از سوی رییس جمهور رد شد.
در واکنشی دیگر به کناره‌گیری قیوم کرزی و پیوستن وی به تیم انتخاباتی زلمی رسول، عبدالرشید دوستم معاون اول اشرف غنی احمدزی، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته است که این ائتلاف تاثیر چندانی بر نتیجۀ انتخابات نخواهد گذاشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.