نماینده اتحادیه اروپا: ناکامی دولت کابل در حمایت از زنان رسوایی است

گزارشگر:18 حوت 1392 - ۱۷ حوت ۱۳۹۲

نمایندۀ اتحادیه اروپا در کابل گفت: ناکامی دولت افغانستان در تحت پیگرد قراردادن قربانیان تجاوز و دیگر زنانی که مورد آزارهای روحی و روانی قرار گرفته‌اند، رسوایی است.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست، فرانز میشل میلبن، نماینده اتحادیه اروپا در کابل گفت: اگرچه تحولات عملی چشمگیری در حوزه‌هایی از میزان تلفات مادران تا تعداد دانش‌آموزان دختر مکاتب به وجود آمده، اما افغانستان همچنان یکی از بدترین مکان‌ها برای یک زن و خط مقدم در مبارزات جهانی برای حقوق زنان محسوب می‌شود.mnandegar-3
میلبن که پیشتر به عنوان نماینده دانمارک در افغانستان خدمت کرده، از انتقاد مستقیم حامد کرزی، رییس جمهوری این کشور امتناع کرد اما گفت، به طور کلی دولت کابل در مسوولیت‌هایش در مورد رسیده‌گی به حقوق زنان ناکام مانده و محافظه‌کاران مخالف نقش داشتن زنان در خارج از خانه هستند.
وی در مصاحبه‌یی به روزنامه گاردین گفت: ما می‌توانیم به دلیل اقدامات انجام شده خوشحال باشیم. اما متاسفانه در حال حاضر احساس می‌کنم که دولت اولویت و فوریت خود در این مساله را نشان نمی‌دهد. آنچه که ما حالا کمبود داریم، یک صدای رسمی قوی برای مقابله با واکنش‌ها است. این مساله باعث می‌شود تا مقابله با این روند دشوار شود. ما به شدت به دنبال سیاست قاطعانه دولت در این خصوص هستیم.
کرزی همیشه خود را یکی از مدافعان حقوق زنان توصیف کرده اما پس از سرنگونی طالبان از قدرت فشار سنگینی بر دستوردهای متزلزل وجود داشته است. اوایل سال جاری میلادی پارلمان افغانستان قانونی را تصویب کرد که با ممنوع ساختن شهادت بستگان علیه یکدیگر، صدای قربانیان خشونت‌ خانگی را خفه می‌کرد اما این قانون سپس به دستور کرزی اصلاح شد.

بسیاری از زنان معتقدند که این مساله رخ داد چرا که همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، منافع سیاسی این کشور به تدریج در غرب ظاهر می‌شود. آن‌ها می‌ترسند، با خروج کامل نیروهای خارجی در پایان سال جاری میلادی از افغانستان، محافظه‌کاران به سرعت حقوق آن‌ها را پایمال کرده و یا به سادگی از آن‌ها به عنوان ابزاری در مذاکره با طالبان استفاده کنند.
میلبن گفت: درک می‌کنم که چرا زنان نسبت به آینده بسیار نگران هستند. آن‌ها دایماً این مساله را با من مطرح می‌کنند. تصمیمات زنان افغانستان برای استفاده از تمامی فرصت‌های ممکن، برای من الهام بخش است.
وی افزود: امروز زنان افغان در سراسر این کشور «پیشگامان» هستند. برخی از آنها اولین زنی هستند که در میان اعضای خانواده‌شان به مدرسه می‌روند، یا کسب و کار راه می‌اندازند و یا سمت‌های دولتی به عهده می‌گیرند. آگاهی بسیاری در حال حاضر در میان زنان افغان وجود دارد که برای نسل آتی و دخترانشان مفید خواهد بود.
رییس هیات اتحادیه اروپا در افغانستان قصد دارد در جریان خدمتش در کابل حقوق زنان را به عنوان بخشی از سیاست‌ خارجی ارزش‌گذاری اتحادیه اروپا در اولویت قرار دهد. وی گفت: معتقد نیستم که سکوت یک گزینه است ما باید جاه طلب‌تر باشیم. برنامه کاری ما باید ادامه یافته و پیشرفت کند. ما در تلاشیم تا پس از روی کار آمدن دولت جدید فهرستی از مسایل مربوط به حقوق زنان را با آن‌ها در میان بگذاریم. پیگرد قانونی جرایم روحی و روانی چیزی است که یک مصیبت برای زنان افغان محسوب می‌شود. این بدان معناست که زنان و دخترانی که قربانی هستند بار دیگر توسط دولت قربانی می‌شود. این یک رسوایی برای هر کشوری است که چنین قوانینی دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.