استاد عطا محمد نور به مناسبت درگذشت مارشال فهیم: نمی‌گذاریم آرمان‎های مشترک‎مان خدشه پذیرد

گزارشگر:19 حوت 1392 - ۱۸ حوت ۱۳۹۲

خبر ارتحال جانگذار مجاهد بزرگ و فرمانده برجستۀ جهاد و مقاومت کشور، مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به شدت مرا متأثر و اندوه‌گین ساخت.
بدین مناسبت عمیقترین مراتب تسلیت و همدردی برادرانه‌ام را به جلالتمآب حامد کرزی رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان، خانواده، بازماندگان، همه دوستان و همسنگران آن مرحوم و کافۀ ملت شرافتمند و داغدیدۀ افغانستان، تقدیم داشته، برای آن مرحوم از بارگاه الهی آمرزش و فردوس اعلا را تمنا می‌نمایم.mnandegar-3
انا لله و انا الیه راجعون
وفات یگانه مارشال کشور که این مقام را کاملاً به حق و در نتیجۀ سالها مبارزه و نبرد جسورانه همراه با دیگر رهبران و مجاهدان پر افتخار میهن علیه اشغال گران و دشمنان دین، آزادی و میهن، کسب نموده بود، ضایعۀ بزرگ و جبران ناپذیر در تاریخ معاصر افغانستان است.
مارشال محمد قسیم فهیم از آغازین روزهای نوجوانی که هنوز دانش‌آموز مدرسه بود، با احساس وطندوستی و دین پروریی که داشت به نهضت اسلامی پیوست و وارد عرصۀ پرتب‏وتاب مبارزۀ سیاسی گردید. با رویکار آمدن رژیم کمونیستی در کشور در سال ۱۳۵۷ به سنگر مقدس جهاد شتافت و دوشادوش قهرمان ملی شهید احمد شاه مسعود از آزادی این سرزمین پاسداری نمود. او در تمام دوران جهاد و مقاومت با استواری و سرافرازی در کنار قهرمان ملی و تحت قیادت رهبر شهید پروفیسور استاد برهان‌الدین ربانی ایستاد و نقش موثر خویش را نه تنها در جهاد و پیکارهای مسلحانه، بلکه در سازماندهی و بسیج مردم در سنگرهای جهاد و مقاومت در مناطق مختلف کشور ایفا نمود.
در لحظات دشواری که قهرمان ملی کشور- احمدشاه مسعود در اثر توطیۀ دشمنان مردم افغانستان به شهادت رسید و جبهات مقاومت در معرض تهدید قرار گرفت. شخص رهبر شهید استاد برهان الدین ربانی و همه سران مجاهدین و مقاومتگران او را به جانشینی قهرمان ملی برگزیدند.
وی توانست در این مرحلۀ دشوار با یاری و همکاری همه فرماندهان برازندۀ مقاومت، کاروان مبارزه علیه تروریزم را به مقصد پیروزی رهنمون شود و صفحۀ نوی را در تاریخ تحولات نظامی – سیاسی کشور بگشاید. با زعامت مدبرانه و ایثار بی پیشینۀ رهبر بزرگ جهاد و مقاومت افغانستان، شهید استاد برهان‌الدین ربانی و نقش فعال و موثر مارشال محمد قسیم فهیم، اداره‌های موقت و انتقالی، یکی پی دیگر در کشور شکل گرفت قانون اساسی جدید به میان آمد، انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای ملی و شوراهای ولایتی موفقانه برگزارشد، فرآیندهای نوین تحقق و توسعۀ مردم‌سالاری، حکومت داری خوب، آزادی های مدنی، حقوق بشر، حقوق زنان، بازسازی و احیای اعتبار بین المللی افغانستان به همکاری جامعۀ جهانی رویدست گرفته شد.
اثر بخشی حضور و تلاش‌های مارشال محمد قسیم فهیم در مقام معاونیت اول رییس جمهور در دو دوره و نیز وزارت دفاع کشور در مرحلۀ بعد از پیروزی، در امر تشکل ارتش ملی و دستاوردهای سترگ مردم ما طی سالهای اخیر، بر همگان روشن و بی نیاز از توضیح است.
مارشال فهیم یکی از شخصیت‌های محوری حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود که هم در دوران زنده‌گی رهبر عزیز ما استاد برهان الدین ربانی و هم پس از شهادت ایشان، سهم عظیم و برازندۀ خویش را در امر حفظ یک پارچه گی این جریان سیاسی بزرگ و اصیل اسلامی کشور و تحقق آرمان های مقدس آن و نیز در راستای تحکیم وحدت ملی افغانستان ایفا نمود. او به حیث یک شخصیت متین، شجاع، مقاوم، میهن دوست و مردم دار از صفات برجسته‌یی چون استواری، عزم راسخ، پایداری در نبرد و باور به پیروزی برخوردار بود.
در حالی که دشمنان مارشال فهیم برای حذف فزیکی او پیوسته در کمین بودند و به آرزوی شوم شان دست نیافتند، سرانجام بیماریی که از مدتی بدین‌سو عاید حالش بود او را از ما گرفت و بدین گونه مردم مجاهد افغانستان و همسنگران مخلص این ابرمرد را در سوگ نشاند. من به عنوان همسنگر، برادر و دوست نزدیک مارشال فهیم که در درازای سالیان جهاد و مقاومت و بعد از آن همواره در کنارهم بوده ایم، مرگ این همسنگر سربلند و کوهمرد کم‏نظیر پهنۀ مجاهدت و مبارزه را یک ضایعۀ عظیم و غیر قابل جبران برای مردم مجاهد و میهن عزیزمان می دانم.
باور استوار دارم که مرگ نمی‌تواند راه و اندیشه‌های اسلامی و ملی مرحوم مارشال فهیم را متوقف سازد، راه و آرمان‌های این بزرگمرد که خود از پیروان صدیق رهبر شهید و قهرمان ملی کشورمان بود، توسط همسنگران و یارانش به سوی قله‌های پیروزی و افتخار امتداد می‏یابد.
یکی از نکاتی که مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم پیوسته روی آن تأکید می‌ورزید، پاسداری از دستاوردهای جهاد و مقاومت و دوران بعد از پیروزی بود. او برای حفظ این دستاوردها، رعایت ارزش‌های دموکراسی، حقوق مدنی شهروندان و برگزاری منظم، شفاف و به موقع انتخابات ادواری برای شکل دهی قدرت حکومت در کشور را حتمی می‌دانست و برانتقال مسالمت آمیز قدرت از طریق برگزاری انتخابات تأکید می‌کرد، که اینک همرزمان او همپا با مردم آزادی دوست افغانستان برای تحقق این آرزوها در صحنه حضور دارند و یقین دارم که این مأمول آن‌گونه که مارشال آرزو داشت جامۀ عمل خواهد پوشید.
اکنون که همسنگر عزیزمان، جناب مارشال محمد قسیم فهیم، جسماً در کنار ما نیست روح و آرمانهای او مارا در مسیر حرکت آرمانی مان بیش از پیش الهام و پایمردی می بخشد.
ما همسنگران و یاران مارشال نخواهیم گذاشت که در نبود او، اهداف و باورهای مشترک مان خدشه پذیرد.
من همۀ مردم سرافراز افغانستان، مجاهدان عزیز، همسنگران دلیر و قاطبۀ هموطنان متدین را فرا می‌خوانم که به خاطر خشنودی روان‌های مقدس شهداء و روح مارشال مرحوم، حضور فعال‌شان را در میادین مبارزۀ صلح آمیز به خاطر ثبات، امنیت، ترقی و برگزاری به موقع و شفاف انتخابات هر چه بیشتر به نمایش بگذارند.
در فرجام یک بار دیگر ارتحال جانگداز مجاهد نستوه، یار و یاور قهرمان ملی، همسنگر و برادر بزرگم مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان را تسلیت گفته از خداوند مهربان استدعا دارم که به پاداش حضور مستمر آن مرحوم در سنگرهای جهاد برحق، وفات وی را به درجۀ شهادت قبول بفرماید و جایش را بهشت برین گرداند.
روانش شاد و یادش گرامی باد

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.