آگاهان سیاسی: مرگ مارشال فهیم خلای بزرگی به وجود آورده است

گزارشگر:ناجیه نوری/ 21 حوت 1392 - ۲۰ حوت ۱۳۹۲

مرگ مارشال محمد قسیم فهیم معاون نخست ریاست‎‏جمهوری و از چهره‎های برجستۀ جهاد و مقاومت، خلای بزرگی را در شرایط حساس کنونی ایجاد کرده است.
شماری از نماینده‌گان و آگاهان سیاسی با تأکید بر این مطلب می‌گویند، اگر انتخابات شفاف برگزار نشود و حکومت با استفاده از نبود مارشال فهیم بخواهد در انتخابات دخالت کند، در این صورت افغانستان یکبار دیگر به سال‌های قبل از ۲۰۰۱ برخواهد گشت.mnandegar-3
به باور آنان، در شرایط حساس فعلی موردی که می‌تواند نبود مارشال فهیم را جبران کند، اتحاد و اتفاق همراهان و هم‌رزمان او و حضور گسترده و حمایت مردم از انتخابات است .
مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست‌جمهوری یکشنبه هفته جاری بر اثر سکته قلبی درگذشت و در تپه سرای شمالی واقع بادام باغ کابل به خاک سپرده شد.
داکتر محی‌الدین مهدی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، نبود مارشال فهیم شفافیت انتخابات را مشکوک ساخته، زیرا او می‌توانست جلو تقلب‌ها و مهندسی‌های انتخاباتی که از سوی ارگ انجام می‌شود را بگیرد؛ بنابراین در نبود وی شفافیت انتخابات زیر سوال است.
این عضو مجلس اضافه کرد، ولی موردی که می‌تواند نبود مارشال را جبران کند، اتحاد و اتفاق همراهان و هم‌رزمان او است و همین‌طور حضور گسترده و حمایت مردم از انتخابات.
داکتر مهدی تصریح کرد، اما اگر انتخابات شفاف برگزار نشود و حکومت بخواهد در انتخابات دخالت کند، در این صورت افغانستان یکبار دیگر به سال‌های قبل از ۲۰۰۱ برخواهد گشت.
به گفتۀ داکتر مهدی، مارشال فهیم پس از شهادت قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود در سال ۲۰۰۱ در شکل‌گیری دولت جدید سهم اساسی داشت و با نفوذی که بالای مجاهدین داشت، توانسته بود گروه‌های پراگنده را دوباره سازمان‌دهی کند.
وی تأکید کرد: در تصویب قانون اساسی نیز مارشال فهیم نقش برازنده‌یی داشت؛ در یک کلام، مارشال فهیم سنگ‌بنای نظام کنونی افغانستان را گذاشت. بنابراین، در نبود وی موازنۀ قدرت برهم خورده و بدون شک این مسأله تأثیراتی بر روند انتخابات خواهد داشت.
در عین حال، سیدآقا فاضل سانچارکی سخنگوی ایتلاف ملی می‌گوید، در این میان چهره‎های مربوط به جهاد و مقاومت شخصیت‎هایی هستند که راه مارشال فهیم را دنبال کنند.
او افزود، شکی نیست که مارشال فهیم یک شخصیت برجستۀ سیاسی و نظامی کشور بود که نقش تأثیرگذاری بر معادلات سیاسی کشور داشت و نبود وی یک خلای بسیار بزرگ را به وجود آورده است؛ ولی خواست او ثبات افغانستان و برگزاری یک انتخابات شفاف و فراگیر بود.
سانچارکی تأکید کرد، فقدان مارشال یک ضایعۀ بسیار بزرگ است؛ اما نمی‌تواند تأثیر منفی بر روندهای دموکراتیک بگذارد؛ بل برعکس این فقدان انگیزۀ مردم را در شرکت در انتخابات که آرمان مارشال بود، تقویت می‌کند و ما شاهد حضور گستردۀ مردم در انتخابات خواهیم بود.
به گفتۀ سخنگوی ایتلاف ملی، امروز طیف‌های گستردۀ سیاسی، جامعه مدنی و رسانه‌ها، همه در یک صف واحد ایستاده اند که باید روند انتخابات شفاف و سالم باشد و مارشال فهیم می‌توانست در این راستا نقش برجسته‌‎یی را ایفا کند که متاسفانه چنین نشد.
او اضافه کرد، اما نباید حالا این طور تصور کنیم که چون مارشال در میان ما نیست، پس روند شفافیت انتخابات هم از کنترول خارج شده؛ بل برعکس باید همه یاران مارشال فهیم در راستای برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم که خواست ایشان بود، تلاش کنند و اجازه ندهند که حکومت در انتخابات مداخله کند.
او تصریح کرد، ولی این تلاش نباید طوری انجام شود که سبب آشوب و بی‌نظمی در کشور گردد و اما اگر چنین شود، مسوول آن طیف‌های سیاسی کشور نه، بل رهبری سیاسی کشور خواهد بود که با انجام تقلب کشور را به طرف آشوب سوق خواهد داد.
مارشال محمد قسیم فهیم در سال ۱۹۵۷ میلادی در روستای عمرض ولایت پنجشیر متولد شد و دوره تعلیمات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند و سپس جهت فراگیری تحصیلات بیشتر به کابل رفت و وارد دارالعلوم عربی کابل شد، بعد از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق به احمد شاه مسعود(قهرمان ملی افغانستان) پیوست.
بعد ازخروج نیروی های قشون سرخ از افغانستان و پیروزی مجاهدین مارشال فهیم به حیث وزارت امنیت کشور گماشته شد و پس از شهادت احمد شاه مسعود جای نیشن قهرمان ملی شد.
پس از روی کار آمدن حکومت پس از طالبان مارشال فهیم به کرسی وزارت دفاع کشور گماشته شد و به رتبه مارشالی رسید و پس از انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری به حیث معاون اول ریاست جمهوری ایفای وظیفه کرد و تا هنگام مرگ در این پست باقی ماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.