اتحادیه ملی ژورنالیستان: از ستاد انتخاباتی زلمی‌رسول به کمیسیون انتخابات شکایت کردیم

گزارشگر:24 حوت 1392 - ۲۳ حوت ۱۳۹۲

mnandegar-3اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان با نشر اعلامیه‌یی گفته است که پس از لت و کوب یک خبرنگار در هرات از سوی ستاد انتخاباتی زلمی رسول رسماً به کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات شکایت نامه فرستاده است.
در اعلامیه از قول فهیم دشتی رییس اجراییه‌یی این اتحادیه گفته شده است: برمبنای قانون، رسیده‌گی به این گونه موارد، مسوولیت کمیسیون رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات است و ما رسماً شکایت خود در این زمینه را به این کمیسیون فرستاده ایم.
با نزدیک‌شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی در کشور نگرانی‌های زیادی مبنی بر تهدیدهای جدی علیه خبرنگاران در کشور به‌وجود آمده است.
صبح روز چهارشنبه، فاروق فیضی، خبرنگار رادیو صدای امریکا در زون غرب، از سوی مسوولان ستاد انتخاباتی داکتر زلمی رسول در ولایت هرات، مورد لت و کوب قرار گرفته و نزدیک به دو ساعت در دفتر ستاد انتخاباتی آقای رسول در هرات، حبس بوده است.
آقای فیضی که برای تهیۀ گزارش به دفتر ستاد انتخاباتی داکتر رسول در هرات رفته بود، پس از انجام مصاحبه با یکی از مسوولان این ستاد، در حالی که از ساختمان دفتر بیرون شده و می‌خواسته است از نمای این دفتر، تصویر برداری کند، از سوی حاجی داوود نورزایی و محافظاش، مورد لت و کوب قرار گرفته است.
فیضی می‌گوید: «در بیرون از دفتر ستاد داکتر زلمی رسول مشغول تصویر برداری بودم که یک نفر آمد و از من پرسید که چی می‌کنم. من کارت خبرنگاری‌ام را برایش نشان داده و گفتم که مشغول کار هستم، تو کی هستی که این را از من می‌پرسی.»
به گفتۀ فیضی، طرف که همان حاجی داوود نورزایی بوده به فحش دادن آغاز می‌کند و بعد، چند تن از محافظانش، فیضی را کشکشان به درون دفتر می‌برند و در آنجا وسایلش کارش را گرفته و خودش را در یک اتاق حبس می‌کنند.
فیضی ادامه می‌دهد: « در همین جریان، شهرام نظری، خبرنگار شبکۀ خبر ایران در هرات هم آنجا حضور داشت و او را هم به همان اتاق آورده حبس کردند و پس از مدت کمی، شاهپور صابر خبرنگار رادیوی آزادی را نیز که برای تهیۀ گزارش از ستاد انتخاباتی زلمی رسول آمده بوده، به همان اطاق انداختند.»
قدیر شاهین، مسوول اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان در ولایت هرات می‌گوید که تماس یکی از خبرنگاران با والی هرات سبب شده است که با میان‌جیگری والی هرات، فیضی و دیگر خبرنگاران، آزاد شوند.
آقای شاهین که با سید فضل الله وحیدی، والی هرات در این مورد صحبت کرده است می‌گوید که والی هرات نیز این مسأله را تایید کرده و گفته است: « ما از این موضوع با خبر شده و یکی از همکاران خود را وظیفه دادیم تا به این مساله پایان دهد.»
مسوولان ستاد انتخاباتی داکتر زلمی رسول در هرات نیز، مشاجرۀ لفظی میان همکاران خود و آقای فیضی را تایید کرده اند.
در جریان هفتۀ گذشته یک خبرنگار سویدنی-بریتانیایی به نام نیلز هارنر از سوی افراد مسلح ناشناس در کابل به ضرب گلوله کشته شد.
یک گروه وابسته به طالبان موسوم به تحریک فدایی محاذ اعلام کرده است که افراد مسلح وابسته به این گروه قتل این خبرنگار را به عهده گرفته اند؛ این گروه گفته است هارنر خبرنگار نبوده و یک جاسوس بریتانیا بوده است.
همزمان با آن، مسوولان اداره حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در کابل اعلام کردند که خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان، هنوز هم با تهدیدهای جدی امنیتی روبرو هستند.
آنان می‌گویند که از شروع سال ۲۰۱۴ میلادی، چند مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده که مایه نگرانی است.
صدیق الله توحیدی، رییس نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان «نی» گفته است : «افغانستان یک کشور نا امن برای خبرنگاران بوده که با گذشت هر سال موارد گوناگون خشونت در آن، افزایش می یابد.»
آقای توحیدی گفت که خشونت علیه خبرنگاران و روزنامه نگاران در کشور مایه نگرانی است و در شرایط کنونی باعث می شود که آنان از گزارش دهی دقیق در مورد روند انتخابات محروم شوند.
او می‌گوید که محروم شدن خبرنگاران و روزنامه نگاران از گزارش‌دهی دقیق، سبب می‌شود که شهروندان افغانستان نیز از معلومات دقیق محروم شوند.
هم‌چنان این مسوولان گفته اند، از شروع سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون در افغانستان ده مورد خشونت در این نهاد ثبت شده است.
به گفته آنها، آمارهای ثبت شده نشان می‌دهد که خشونت علیه خبرنگاران نسبت به سال گذشته پنجاه درصد افزایش یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.