امریکا تجهیزاتش را نباید به پاکستان بسپارد

گزارشگر:27 حوت 1392 - ۲۶ حوت ۱۳۹۲

در حالیکه ماموریت امریکا در افغانستان رو به پایان است، واشنگتن راهکارهای جدیدی برای خلاص شدن از تسلیحات و موترهای زرهی خود در این کشور به ارزش هفت میلیارد دالر دارد.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، از آنجایی که امریکا نمی‌خواهد هزینه انتقال و بازگشت این تجهیزات نظامی به خاک خود را متقبل شود، مذاکننده‌گان امریکایی و پاکستانی ماه‌هاست که در این خصوص مذاکره می‌کنند.mandegar-3
هرچند تاکنون توافقی حاصل نشده است اما پاکستان به برخی تجهیزات امریکایی که پس از خروج این کشور از افغانستان ارزش راهبردی چندانی ندارند، علاقه مند است.
یکی از این تجهیزات، خودرویی زرهی موسوم به خودرو ضد مین و ضد کمین (ام آر ای پی) است که می‌تواند از تلفات سنگین ارتش پاکستان بکاهد. یک مقام پاکستانی در این خصوص گفت: ما به این تجهیزات را به این دلیل که رایگان است نمی‌گیریم، بلکه به آن‌ها نیاز داریم.
پاکستان حدود ۱۵۰ هزار نیروی مسلح در مرز ۱۵۰۰ کیلومتری خود با افغانستان دارد و امریکا امیدوار است که این نیروها پس از ۲۰۱۴ بر گروه‌های تروریستی فشار وارد کنند.
امریکا ۱۶۰۰ دستگاه از این موتر زرهی در افغانستان دارد که هزینه اولیه تولید هر کدام بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار دالر بود. اما اکنون هزینه بازگشت هر کدام به امریکا بیش از ۱۰۰ هزار دالر است که صرفه اقتصادی ندارد.
علاوه بر پاکستان، ۲۰ کشور متحد امریکا خواستار دریافت این تجهیزات شده‌اند که درخواست‌های آن‌ها در حال بررسی است.
مشکل عمده انتقال این تجهیزات به پاکستان مخالفت احتمالی افغانستان و هند است.
برخی تحلیلگران نظامی به روزنامۀ ماندگار گفته‌اند که اگر امریکا این تجهیزاتش را به پاکستان بسپارد، دشمنی این کشور با افغانستان آغاز می‎شود. به باور آنها، مردم افغانستان نمی‎توانند این مسأله را تحمل کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.