گرامی‌داشت از جشن جهانی نوروز در سازمان ملل متحد

گزارشگر:6 حمل 1393 - ۰۵ حمل ۱۳۹۳

دوازده کشور جهان از جمله ایران و افغانستان، جشن جهانی نوروز را در مقر سازمان ملل متحد برگزار کردند.
به گزارش رسانه‌ها، در این مراسم برخی از سفرا و دپیلمات‌های کشورهای مختلف جهان حضور داشتند.
یان الیاسون معاون منشی عمومی سازمان ملل به همراه سفرای کشورهای حوزۀ نوروز طی سخنانی دیدگاه‌های خود را در خصوص این آیین کهن و باستانی بیان کرد.mnandegar-3
الیاسون به نماینده‌گی از دبیرکل سازمان ملل در این مراسم با اشاره به تقارن عید نوروز با نخستین روز بهار یاد آور شد و گفت که در چنین روزی میلیون‌ها نفر از مردم جهان به شادی و پای‌کوبی می‌پردازند.
وی با اشاره به این که در روز اول بهار نوزایی و تازه‌گی طبیعت را جشن می‌گیریم و با نظارۀ آن به شادی می‌پردازیم این روز را روز یگانگی انسان و طبیعت نامید و بر این نکته تأکید کرد که شادی چیزی است که بویژه در این روزگار مردم جهان بشدت به آن نیاز دارند.
معاون دبیرکل سازمان ملل هم‌چنان افزود، بهار لحظه‌یی به صلح رسیدن با طبعیت و بازتابی از امیدها و الهامات مشترک ما و آرزوی مشترک مان به صلح و تفاهم و عدالت بین المللی است.
غلامحسین دهقانی سفیر ایران در سازمان ملل نیز طی سخنانی ضمن تبریکی سال نو شمسی به میهمانان و شرکت کننده‌گان در این مراسم، جای گرفتن « روز جهانی نوروز» بهعنوان مصوبه مجمع عمومی در تقویم سازمان ملل متحد را نشانۀ اهمیت این جشن با پیشینه‌یی سه هزار ساله دانست و افزود: امروزه بالغ بر سه صد میلیون نفر با گرایشات مختلف قومی و مذهبی این رویداد را گرامی می‌دارند.
نوروز از چهار سال بدین‌سو به عنوان جشن جهانی شناخته شده است که همه ساله از این روز در کشورهای حوزۀ تمدنی نوروز گرامی‌داشت به عمل می‌آید.
قرار است تا دو سه روز دیگر جشن جهانی نوروز با حضور رؤسای جمهور کشورهای همسایه و منطقه در کابل برگزار شود.
قرار بود این مراسم در تپۀ پغمان برگزار شود، اما به دلایل نامعلوم این مراسم در ارگ برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.