محمد یونس قانونی مــعاون اول ریاست‎جمهوری شــد

گزارشگر:6 حمل 1393 - ۰۵ حمل ۱۳۹۳

محمد یونس قانونی که روز گذشته با اکثریت آرای اعضای مجلس نماینده‎گان به‌حیث معاون اول ریاست‌جمهوری برگزیده شد، پس از چاشت روز سه شنبه مراسم تحلیف خویش را در حضور رییس‌‎جمهور به‌جا آورد.
براساس خبرنامۀ ارگ، پس از مراسم تحلیف، حامد کرزی برای محمد یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری، سمت جدیدش را تبریک گفت و برایش از درگاه خداوند ج در راستای خدمتگذاری به وطن و مردم افغانستان، موفقیت آرزو نمود.
سپس رییس جمهور کرزی، معاون جدید اول ریاست جمهوری را تا دفتر کارش همراهی کرده، وی را بر کرسی معاونیت اول ریاست جمهوری نشاند.
در این مراسم محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری، رییس مجلس، دادستان کل، رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، معاون مجلس سنا، شماری از وزرا، وزیر مشاوران و تعدادی از اعضای دادگاه و کمیسیون انتخابات، حضور داشتند.mnandegar-3
روز گذشته رای گیری برای تأیید آقای قانونی، به خواست بیش از ۱۵۰ تن از نماینده‌گان به شکل علنی صورت گرفت و آقای قانونی به اتفاق آرای نماینده‌گان حاضر در مجلس برای این پست انتخاب شد.
ریاست جمهوری افغانستان، یونس قانونی را با توافق رهبران جهادی به عنوان نامزد معاونت اول رییس جمهوری تعیین کرد.
آقای کرزی در سخنرانی کوتاهی در مجلس نمایندگان گفت: « من محمد یونس قانونی را شخص متعهد، وطن دوست و صادق می‌دانم و از سال ۱۳۶۰ شناخت کامل از وی پیدا نموده ام. من مطمین هستم که قانونی می‌تواند با این‌جانب و کریم خلیلی معاون دوم من، امور دولت داری را در مدت باقی مانده به خوبی انجام دهد و از شما می‌خواهم تا قانونی را رای اعتماد داده ما را کمک و همکاری نمایید».
رییس جمهور همچنین در سخنانش مرگ مارشال فهیم معاون اول ریاست جمهوری را یک ضایعه بزرگ دانست.
پس از رأی اعتماد نماینده‌گان، محمدیونس قانونی به سخنرانی پرداخت.
محمد یونس قانونی مرگ مارشال فهیم را ضایعه جبران ناپذیرخواند و گفت: مرگ آقای فهیم به عنوان از دست دادن یک استوانه دولت خلای بزرگی ایجاد کرد.
آقای قانونی خطاب به نماینده‌گان مجلس افزود: «از خانۀ ملت صدای وحدت ملی بلند است و شما این را ثابت کردید که خانه ملت به حیث اعضای یک خانواده عمل می‌کند؛ به دوست و همصنف خودتان اعتماد کردید؛ تشکر می‌کنم».
او بیان داشت: هر آنچه در توان دارد و از وی توقع می‌رود مطابق قانون اساسی کشور در مدت باقی مانده دوره ریاست جمهوری ادای مسوولیت خواهد کرد.
آقای قانونی خاطر نشان کرد: در فاصلۀ اندک باقی مانده به حیث یک تیم واحد با رییس‌جمهور کرزی و محمد کریم خلیلی از بیشتر شدن بحران در کشور جلوگیری می‌کند.
همچنین آقای قانونی انتخابات پیش رو را یک آزمون بزرگ ملی عنوان کرد و افزود: «انتخابات آزمون بزرگ فرا راه ملت است؛ ما از طریق کمیسیون‌های انتخاباتی تلاش می‌کنیم که مردم افغانستان از این آزمون موفق بدرآیند؛ ما از پس لرزه‌های انتخابات نگرانیم و نمی‌گذاریم کشور به بحران کشیده شود؛ صدای یکپارچگی مردم افغانستان را بلند خواهیم کرد».
او تا ختم دوره ریاست جمهوری حامد کرزی در این مقام خواهد بود.
محمد یونس قانونی از حامیان طرح اجندای ملی است. طرح اجندای ملی از جانب احمدولی مسعود ارایه شده است.
آقای قانونی اخیراً در کنفرانس بزرگ اجندای ملی که با حضور اکثر نامزدان ریاست‎جمهوری در کابل برگزار شده بود، طرح اجندای ملی را یگانه طرحی دانست که می‎تواند برای خروج از بحران کنونی موثر واقع شود.
آقای قانونی در آن نشسته گفته بود که انتخابات آیندۀ ریاست‎جمهوری سرنوشت امروز و فردای افغانستان را رقم خواهد زد.
او گفت که منطق و روح اجندای ملی برگزاری یک انتخابات سالم و دموکراتیک و سپس پیامد این انتخابات می‌باشد.
آقای قانونی همچنان گفته بود: «طرح اجندای ملی یگانه طرح برای خروج از بن بست کنونی می‌باشد؛ دیگر طرحی وجود ندارد و اگر وجود هم داشته باشد، تا اکنون مطرح نشده است و ما چرا باید از این طرح حمایت نکنیم؟»
انتخابات ریاست جمهوری آینده در شانزدهم برگزار می‌شود و حد اکثر تا ۶۰ روز پس از آن قدرت به رییس جمهوری بعدی تحویل داده خواهد شد.
مطابق اصل ۶۸ قانون اساسی، آقای کرزی نامزد جدید معاونت اول ریاست جمهوری را به مجلس نماینده‌گان پیشنهاد کرد.
آقای قانونی پیش از این نماینده کابل در مجلس نماینده‌گان بود و در دوره پیشین قانونگذاری، رییس این مجلس بود.
او از اعضای ارشد جمعیت اسلامی است و عمدتاً در سیاستگذاری‌های غیرنظامی این حزب نقش داشته است.
محمد یونس قانونی در کابینه‌های قبلی آقای کرزی در سمت‌های وزارت داخله و معارف کار کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.