کمیسیون شکایات انتخاباتی: مراکزی‌که ناظر نداشته باشند تعطیل خواهند شد

گزارشگر:10 حوت 1393 - ۰۹ حمل ۱۳۹۳

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که از آغاز ثبت شکایات تاکنون، ۳۰۰۴ مورد شکایت انتخاباتی ثبت شده است.
کمیسیون شکایات انتخاباتی طی نشستی روز گذشته اعلام کرد که از آغاز تاکنون ۳۰۰۴ مورد شکایت صورت گرفته و نام ۱۰۷ نامزد شورای ولایتی حذف شده است.
عبدالستار سعادت، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در این نشست گفت: « انتخابات فعلی برای افغانستان مثل اولین قدم زدن طفل نوپا است. mnandegar-3چرا که انتخابات قبلی با کمک جامعه جهانی و حضور اتباع خارجی در کمیسیون‌ها برگزار شد و این اولین بار است که بدون حضور خارجی‌ها و توسط خود مردم افغانستان انتخابات انجام می‌شود.
رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی ناامنی، استفاده از امکانات دولتی توسط نامزدان انتخاباتی، مشکل اداره و مدیریت دفاتر ساحه‌یی و سوءاستفادۀ زورمندان و تلاش‌شان برای باقی ماندن در قدرت را از جمله مشکلات پیش روی برگزاری انتخابات آتی خواند.
به گفته وی، تقلب گسترده‌یی‌که در انتخابات قبلی صورت گرفته بود؛ مردم را نسبت به برگزاری انتخابات بدبین ساخت و تاثیر آن هنوز هم ادامه دارد.
همچنین ریدا عظیمی، معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: از مجموع نامزدان شورای ولایتی که به لیست نهایی راه یافته بودند؛ تا به حال نام ۱۰۷ تن حذف شده اند.
بنابر اظهارات وی، از جمله مهمترین دلایل حذف نامزدان بی‌سوادی، کم سوادی و نرسیدن به سن قانونی نامزدان بوده است.
عزیزالله آریانفر، کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز انتخابات کنونی را استثنایی دانست و گفت که این انتخابات در یک شرایط استثنایی برگزار می‌شود؛ بنابراین نیاز به اقدامات و توجه استثنایی دارد.
به گفته وی، در کل کشور ۲۱ هزار مرکز رای دهی وجود دارد؛ اما در صورتی که ناظران انتخاباتی نتوانند در مراکز رای دهی حضور یابند، آن مراکز تعطیل خواهد شد.
به باور وی، ۱ هزار رای واقعی مردم بهتر از ۱۰ هزار رای غیر واقعی و تقلبی است.
گفتنی است که کمیسیون مستقل رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی پیش از این گفته بود که ۱۱۵ نفر به دلیل ناقص بودن مدارک تحصیلی، نداشتن شرایط قانونی و عدم مراجعه به کمیسیون انتخاباتی برای رسیدگی به پرونده شان، از فهرست نهایی نامزدها حذف شده اند که پس از بررسی های بیشتر و جلسه دفاعیه نامزدان، این تعداد به ۱۰۷ نفر کاهش یافت .

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.