حملات اخیر توسط افراد رهاشده از زندان بگرام صورت گرفته است

گزارشگر:ناجیه نوری/ 10 حوت 1393 - ۰۹ حمل ۱۳۹۳

افرادی‌که در چند ماه اخیر از سوی حامد کرزی از زندان آزاد شدند، نقش برجسته‌یی در حملات اخیر بر نهادهای انتخاباتی و نهادهای خارجی در کابل و ولایت‎های کشور داشته اند.
شماری از آگاهان با بیان این مطلب می‌گویند که «سور ملا داوود» والی نام نهاد طالبان در کابل که فعلاً بخشی از حملات انتحاری و انفجاری را سازمان‌دهی می‌کند و در انتقال افراد انتحاری از پاکستان به کابل نقش کلیدی دارد، از جملۀ کسانی است که اخیراً از زندان بگرام رها شده است.mnandegar-3
این درحالی مطرح می‌شود که یک روز قبل از حملۀ انتحاریان به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات، اشرف غنی احمدزی یک نامزد ریاست جمهوری، به افتخار و شور زیاد در قندهار اعلام کرد که زندانیان طالب را او از زندان بگرام رها کرده است.
او گفت در صورت پیروزی تمامی زندانیان طالب را آزاد خواهد کرد.
در آستانۀ برگزاری انتخابات، حملات طالبان بالای نهادهای انتخاباتی و نهادهای خارجی به شدت افزایش یافته است. چون طالبان در پاکستان بسیج شده‌اند و در تلاش به چالش کشیدن انتخابات افغانستان هستند.
اما مردم افغانستان به‌رغم همۀ چالش‌هایی‌که وجود دارد، به‌پای صندوق‌های رأی خواهند رفت و رییس‎جمهور کشورشان را انتخاب خواهند کرد.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، سورملا داوود، والی نام نهاد طالبان در کابل که فعلاً بخشی از حملات انتحاری در کابل را سازمان دهی می‌کند و در انتقال افراد انتحاری از پاکستان به کابل نقش کلیدی دارد، از جملۀ کسانی است که اخیراً از زندان بگرام رها شده است.
وی تاکید کرد، در این شکی نیست که افراد آزاده شده از زندان بگرام، دوباره سازمان‌دهی شده و حملات انتحاری و مسلحانه اخیر را رهبری می‌کنند.
این آگاه نظامی تصریح کرد، ما در همان اوایل هشدار داده بودیم که رهایی زندانیان بگرام بدون تحقیق و گرفتن ضمانت قوی، صفوف طالبان را تقویت خواهد کرد و حملات انتحاری و انفجاری را افزایش خواهد بخشید که چنین هم شد.
به گفتۀ این آگاه نظامی، از سوی دیگر دولت پاکستان، سازمان استخباراتی این کشور، جمع سازمان‌های افراطی که در این کشور حضور دارند، طرفدار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان نیستند.
وی تاکید کرد، زمانی‌که یک حکومت مشروع در افغانستان شکل بگیرد، بستر ناامنی از افغانستان جمع می‌شود و چون پاکستان در صدد یک افغانستان ضعیف است؛ بنابراین با تشدید حملات در صدد روی کار آوردن یک حکومت ضعیف از طریق عدم حضور مردم در انتخابات است.
او افزود، پاکستان طرفدار یک حکومت قدرتمند درافغانستان نیست؛ بنابراین تلاش می‌کند تا در افغانستان یک انتخابات سراسری برگزار نشود و زمانی‌که انتخابات سراسری نبود، زمینۀ تقلب فراهم می‌گردد که نتیجۀ آن یک حکومت ضعیف خواهد بود.
در همین حال، داکتر محی‌الدین مهدی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، شکی وجود ندارد که افزایش حملات چند روز گذشته ارتباط مستقیم با رهایی زندانیان بگرام دارد.
وی تاکید کرد، تجارب گذشته نشان می‌دهد که تعداد زندانیانی که از زندان بگرام و سایر زندان‌ها رها شده اند؛ دوباره به صفوف طالبان پیوستند و تندتر از قبل به میدان نبرد شتافتند.
او افزود، اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، ما در بخش‌های وسیعی از کشور شاهد ناامنی خواهیم بود که بدون شک وضعیت برگزاری یک انتخابات شفاف را صدمه خواهد زد.
به گفتۀ داکتر مهدی، زمانی‌که وضعیت نا امن شود و مردم نتوانند در انتخابات شرکت کنند، زمینه برای کسانی‌که در صدد تقلب اند، فراهم می‌گردد؛ بنابراین اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند و حملات و انفجارها افزایش پیدا کند، بدون شک تقلب گتسرده‌یی را شاهد خواهیم بود.
در این حال، هارون میر آگاه مسایل بین‌الملل می‌گوید، طالبان قبلاً اعلام کرده بودند که در سال ۲۰۱۴ حملات خود را به عنوان یک نیروهایی که شکست نخورده اند، تشدید خواهند بخشید.
وی تاکید کرد، افزایش حملات طالبان در آستانۀ برگزاری انتخابات از قبل پیش‌بینی شده بود و طالبان مردم را رسماً تهدید کرده بودند که در انتخابات سهم نگیرند.
به گفتۀ این آگاه بین‌المللی، ولی نباید فراموش کرد که تهدید طالبان حضور مردم را در انتخابات کمرنگ خواهد ساخت و عدم حضور مردم در انتخابات زمینه‌ساز تقلب خواهد بود.
او تصریح کرد، عدم حضور مردم و ناظرین انتخاباتی به دلیل نبود امنیت در انتخابات، ضمن این‌که مشروعیت انتخابات را زیر سوال می‌برد، زمینه را برای انجام تقلب‌های بسیار گسترده فراهم خواهد ساخت.
میر همچنان گفت، زمانی‌که تقلب صورت بگیرد، هر نوع ادعا پس از انتخابات، مشروعیت انتخابات را صدمه خواهد زد و عدم مشروعیت انتخابات مستقیماً مشروعیت حکومت آینده را تحت شعاع قرار خواهد داد.
این اظهارات در حالی ابراز می‌شود که مردم افغانستان در چند روز گذشته و با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات هر روز شاهد حملات انتحاری و انفجاری در نقاط مختلف کشور هستند.
طالبان به همکاری مستقیم سازمان استخبارات پاکستان طی روزهای اخیر دفتر ساحه‎‌یی کمیسیون انتخابات و دفتر مرکزی این کمیسیون را آماج حمله قرار دادند.
پیش از این، رستورانت کابل سرینا در مرکز شهر از سوی طالبان و استخبارات پاکستان مورد حملۀ انتحاری قرار گرفت.
حامد کرزی از دوسال بدین‌سو پروسۀ رهاسازی زندانیان طالبان را آغاز کرده است.
آقای کرزی پس از تنش‌های زیاد با ایالات متحدۀ امریکا مسوولیت زندان بگرام را بر عهده گرفت و پس از آن تمامی طالبان خطرناک را به رغم نگرانی مردم افغانستان و نیروهای خارجی، آزاد کرد.
کمیسیونی‌که به منظور بررسی پرونده‌های زندانیان بگرام از جانب آقای کرزی ساخته شده بود، با چشم‌پوشی از جنایت‌ها و کشتارهای طالبان، تمامی زندانیان بگرام را بی‌گناه خواند و آن‌‍ها را آزاد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.