آخـرین روز برای شعـارها و وعده‌هـا

گزارشگر:13 حمل 1393 - ۱۲ حمل ۱۳۹۳

دو روز مانده به انتخابات سرنوشت‎ساز ریاست‎جمهوری و شوراهای ولایتی کشور و مبارزات انتخاباتی نامزدان امروز پایان می‎یابد.
روز گذشته نامزدان ریاست‌جمهوری در میان هواداران‌شان در ولایت‎های مختلف طرح‎های‎شان را اریه کردند.
داکتر عبدالله عبدالله در ولایت هرات، اشرف غنی احمدزی در ولایت کابل، زلمی رسول در ولایت پروان و بامیان و استاد سیاف در ننگرهار، در جمع هواداران‎شان برنامه ها و اهداف شان را مطرح کردند.mnandegar-3
داکتر عبدالله که در جمع ده‎‌ها هزارتن از هوادارانش در شهر هرات سخن می‌زد، از احتمال تقلب در انتخابات ریاست‎‏جمهوری کشور هشدار داد.
او گفت که حکومت بر آمده از تقلب، برای مردم افغانستان پذیرفتنی نیست.
داکتر عبدالله به کمیسیون انتخابات نیز هشدار داد که در روز برگزاری انتخابات باید ورق های‎ رأی‎دهی کافی در مراکز وجود داشته باشد و نباید این ورق ها کم فرستاده شود.
داکتر عبدالله گفت که شایسته‌سالاری و سپردن کار به اهل آن، اصلی ‌ترین بخش از برنامه‌های تیم ‹اصلاحات و همگرایی› را تشکیل می‌دهد. او از ساختن بند برق سلما و حل مشکل برق در هرات سخن گفت.
زلمی رسول در جمع شماری از هوادارانش در ولسوالی بگرام ولایت پروان بر بازسازی این ولایت تأکید کرد. او گفت که اگر به قدرت برسد فابریکۀ نساجی گلبهار و بند برق جبل‌السراج را خواهد ساخت.
آقای رسول به ولایت بامیان نیز سفر داشت. او در بامیان در سه زمینه مشخص اقتصادی به مردم وعده داد که در صورت پیروزی در راستای تحقق این وعده‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد: بهبود وضعیت گردشگری، استخراج معدن آهن حاجی‌گک و ساخت شاهراه کابل-هرات که از مناطق مرکزی افغانستان می‌گذرد.
همچنان، اشرف غنی احمدزی که در استدیوم ورزشی کابل به هوادارانش سخن می‌زد، تلویحاً از آزادی بیان در دولت کنونی به شدت انتقاد کرد. او گفت که آزادی بیان قانونی است؛ اما استفاده سو از آزادی بیان را در حکومتش اجازه نمی‌دهد.
آقای احمدزی در بخشی از صحبت‎هایش گفت که با مشت به دهن زورگویان خواهد زد. او گفت که از تقلب نمی هراسد. پیش از این آقای احمدزی در ولایت قندهار گفته بود که زندانیان بگرام را او آزاد کرده و در صورتی که به قدرت دست یابد تمامی زندانیان طالبان را از بند آزاد خواهد کرد. این سخنان او با واکنش هایی مواجه شده بود؛ اما در این سخنرانی اش گفت که زندانیان بی گناه را آزاد می کند و به آنانی که مردم را می کشند برخورد می کند.
در این حال، عبدرب الرسول سیاف، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در شهر جلال‌آباد از آنچه که برخورد نادرست با مجاهدین خواند، به شدت انتقاد کرد.
او گفت: «امروز به‌جای آن‌که مردم از مجاهدین سپاسگزاری و قدردانی کنند، در یکجا از آنها به عنوان خرابکار و در جایی دیگر به نام جنایتکار، غاصب و یا ناقض حقوق بشر یاد می‌کنند.»
این نامزد ریاست جمهوری افزود که در حال حاضر به کسانی که افراد بی‌گناه را در آغاز اشغال افغانستان از سوی ارتش سرخ شوروی کشتند، ناقض حقوق بشر گفته نمی‌شوند؛ اما به مجاهدین چنین نسبت‌هایی داده می‌شود.
گفتنی است که نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری آخرین بار شعارها و برنامه‌های شان را امروز به مردم ارایه می‌دهند و سر از فردا به مدت ۴۸ ساعت دیگر سکوت بر قرار می‌شود و نامزدان نمی‌‎توانند به کمپاین‌های انتخاباتی شان بپردازند.
روز شنبه ۱۶ حمل ۱۳۹۲ یعنی دو روز بعد انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی همزمان در کشور برگزار می‌شود.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.