اعضای مجلس: مردم و نیروهای امنیتی حماسه آفریدند

گزارشگر:هارون مجیدی/18 حمل 1393 - ۱۷ حمل ۱۳۹۳

مردم افغانستان با حضور گسترده و وسیع در پای صندوق‎‌های رأی‎دهی، به‎افراطیت، تروریسم، دهشت‎افگنی نه گفتند و از مردم‎سالاری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت حمایت کردند.
شماری از اعضای مجلس نمایندگان با بیان این مطلب از حضور پُرشور مردم در پای صندوق‌های رای‌دهی ستایش کرده و گفته‎اند که مردم با این حرکت خود نشان دادند که در برابر سرنوشت کشورشان بی‎تفاوت نیستند.mnandegar-3
اعضای مجلس نماینده‎گان حضور بی‎پیشینۀ مردم در پای صندوق‌های رأی‎دهی را تاریخی خواندند و همچنان از عملکرد نیروهای امنیتی کشور ستایش کردند.
انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی روز شنبه (۱۶حمل) در کشور برگزار گردید که در این روز میلیون‌ها شهروند کشور با شور و شعف فراوان پای صندوق‌های رای رفتند و به هشت نامزد ریاست جمهوری و دو هزار هفت‌صد نامزد شورای ولایتی رای دادند.
فوزیه کوفی عضو مجلس نماینده‌گان با بیان این‌که حضور مردم در پای صندوق‌های رای فوق العاده بود، گفت: مشارکت مردم در پروسۀ انتخابات بالاتر از توقع مسوولین بود.
این نماینده مردم بدخشان در مجلس هم‌چنان می‌گوید: «در ولایت بدخشان همیشه برگه‌های رأی کمتر فرستاده می‌شود و در این دور نیز این سناریو تکرار شد و مسوولان نشان دادند که واقعاً آمادۀ برگزاری انتخابات نبودند.»
این عضو مجلس معتقد است، حضور گستردۀ مردم در این پروسه، این پیام را رساند که از وحشت، دهشت و خشونت طالبان خسته شده اند و به مردم‌سالاری باورمند هستند.
فوزیه کوفی نقش رسانه‌ها را در به‌وجود آمدنِ هیجان مردم پُر رنگ خواند و تصریح کرد: «رسانه‌ها در آگاهی‌دهی و بسیج مردم نقش قابل ملاحظه‎یی را ادا کردند و حوادثی که در روزهای اخیر صورت گرفت نیز بالای روحیه مردم تأثیر گذاشت و آن‌ها را بسیج نمود.»
بانو کوفی حضور نامزدان را در زمان پیکارهای انتخاباتی در بین مردم نیز از مواردی خواند که مردم را به نظام مردم‌سالاری ترغیب کرده است.
این عضو مجلس نماینده‌گان کمیسیون انتخابات را متهم به بی‌برنامه‌گی کرد و افزود: نبود برگه‌های رای دهی در شماری از مراکز در انتخابات‌های قبلی نیز وجود داشت و کمیسیون انتخابات باید در این پیوند برنامه‌های منظمی می‌داشت که متأسفانه چنین نبود.
در عین حال، محمدعظیم محسنی عضو دیگر مجلس با ستایش از مردم به‌خاطر اشتراک در پروسۀ انتخابات می‌گوید، حضور مردم در پای صندوق‌های رای، یک حرکت تاریخی و فراموش ناشدنی است.
نمایندۀ مردم بغلان کارکردهای نیروهای امنیتی در بغلان را صادقانه و بی‌طرفانه خواند و گفت: «در جریان پروسۀ رای دهی در ولایت بغلان، شماری از مخالفان دولت که می‌خواستند این پروسه را مختل سازند، اما نیروهای امنیتی با صداقتِ تمام تحرکات دشمنان افغانستان را خنثا کردند و امنیت پروسۀ رای‌دهی را به گونۀ باید و شاید تأمین کردند.»
آقای محسنی این حرکت مردم را برخاسته از آگاهی درست مردم دانسته و بیان نمود، مردم با این حرکت خود نشان دادند که می‌خواهند آیندۀ خود را به‌دست خود رقم بزنند.
آقای محسنی کم‌بود اوراق را در شمار زیادی از ولایات کشور چالش جدی خواند و کمیسیون مستقل انتخابات را به کم کاری متهم کرد.
هم‌چنان، این عضو مجلس موجودیت سایت‌های خیالی را در ولایت بغلان از مشکلات دیگر انتخابات خواند و گفت: در ساحاتی از دوشی و درۀ کیان ولایت بغلان، چند سایت تازه ساخته شده بود که رای دهنده‌یی وجود نداشت و بر اساس فرمایشاتی این سایت‌ها ساخته شده بود که باید کمیسیون انتخابات از لحاظ تخنیکی این ساحات را بررسی می‌کرد.
او هم‌چنان گفت، مردم با نظارت خود توانستند از پُرکردن صندوق‌های رای خیالی که پیش از این برنامه‌ریزی شده بود، جلوگیری نمایند.
در این حال، فرهاد مجیدی عضو دیگر مجلس نیز حماسۀ مردم و نیروهای امنیتی را ستایش برانگیز خوانده تأکید کرد، مردم با دادن رای خود به ناامنی، افراط‌گرایی و تحجر نه گفتند و نشان دادند که طرف‌دار صلح و به‌زیستی هستند.
آقای مجیدی که نمایندۀ مردم هرات در مجلس است، چشم دیدهای خود را از این پروسه در هرات چنین بازگو کرد: « صف‌های طولانی از زنان و مردان رای‌دهنده در همه مراکز در هرات وجود داشت و امسال حضور مردم چهار برابر بیشتر از انتخابات‌های گذشته بود.»
فرهاد مجیدی با بیان این‌که هشتاد درصد از واجدین شرایط رای دهی از استعمال رای خود محروم ماندند، گفت: این مورد نمایان‌گر بی‌کفایتی مسوولان برگزار کننده انتخابات را نشان می‌دهد که شمار زیادی از مردم از استعمال رای خود محروم ماندند و این یک خیانت در حق مردم است.
برخی نامزدان ریاست‎جمهوری نیز گفته‎اند که کمیسیون انتخابات در این زمینه کم‎کاری کرده است.
در این حال، برخی ناظران کمیسیون انتخابات را به مهندسی انتخابات متهم کرده و گفته‌اند که در برخی از ولایت‎های مشخص، اوراق رأی‎دهی چاشت روز تمام شده است.
شماری از شهروندان کشور روز شنبه به روزنامۀ ماندگار گفته‌اند که با تماس‌های مکرر با کمیسیون انتخابات و درخواست ورق‌‎های رأی دهی، این کمیسیون هیچ برگه‎یی را به آنها نفرستاده است.
مسوولان کمیسیون این موضوع را تأیید کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.