حمله به صندوق‎های رأی‎ در بلخ و قندوز

گزارشگر:18 حمل 1393 - ۱۷ حمل ۱۳۹۳

یک موتر حامل صندوق‌های آرای انتخابات ریاست‎جمهوری در ولایت قندوز با یک ماین کنار جاده‌یی برخورد کرد. در این حادثه چند صندوق رای تخریب شد و سه تن کشته شدند.
در این انفجار روز یک شنبه در ولایت قندوز هشت صندوق رای تخریب شدند.
در این حال، افراد مسلح بر گدام صندوق‎های رأی‌دهی انتخابات در ولایت بلخ حمله کردند. mnandegar-3
کمیسیون انتخابات افغانستان گفته است که در انتخابات روز شنبه با وجود تهدیدات طالبان و هوای برفی و بارانی، حدود هفت میلیون تن شرکت کردند که تقریباً نصف افراد واجد شرایط رای دهی را تشکیل می‌دهد.
سید سرور حسینی، سخنگوی پولیس ولایت قندوز گفت که یک لاری که صندوق‌های آراء را از محلات به مرکز ولایت انتقال می‌داد در مسیر راه با ماین کنار جاده‌یی برخورد کرد. او افزود: «در این انفجار سه تن، یک کارمند کمیسیون انتخابات، یک پولیس و یک راننده، کشته شدند. لاری و هشت صندوق رای تخریب شدند».
بر بنیاد گزارش‎‌ها، در نتیجۀ حملۀ مردان مسلح بر گدام صندوق‎های در بلخ، هیچ آسیبی به صندوق‎های رای نرسیده است. از تلفات این رویداد نیز گزارشی در دست نیست.
تهدید گروه طالبان مبنی بر برهم زدن انتخابات هراس زیادی را در افغانستان ایجاد کرده بود، اما انتخابات روز شنبه بدون حادثه بزرگ امنیتی انجام شد. هرچند مقام‌ها گفتند که در مجموع در شب و روز انتخابات ۱۴۰ حمله و اقدام حمله توسط شورشیان صورت گرفته است، اما تلفات زیادی در پی نداشت و مانع اشتراک مردم در این پروسه نشد.
انتقال صندوق های رای دهی از مناطق دورافتاده و صعب‌العبور به کابل چند روز وقت می‌گیرد.
صندوق های رای پس از شمارش مقدماتی در محلات به مراکز ولایات و از آنجا به کابل انتقال داده می‌شوند. نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که بعد از شمارش ابتدایی آراء در محلات، روز یک شنبه دور دوم شمارش آراء آغاز می‌شود.
مواد انتخاباتی در جاهای صعب‌العبور توسط مرکب‌ها انتقال داده می‌شود و رسیدن همه صندوق های رای به کابل ممکن است چندین روز را در بر بگیرد. برای انتقال این مواد از ۳۴۷۳ مرکب نیز استفاده شده است.
قرار است که نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۲۴ اپریل اعلام شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.