میانگین عمر مردم افغانستان بلند رفته است

- ۲۴ حمل ۱۳۹۳

مقامات وزارت صحت عامۀ کشور می‌گویند که ارتقای سطح آگاهی عامه جهت پیشگیری از امراض غیرساری سبب شده تا میانگین عمر مردم افغانستان بلند برود.
ثریا دلیل وزیر صحت عامه روز شنبه در نشستی که به هدف «بررسی وضعیت صحی در افغانستان» در کابل برگزار شده بود، گفت: در حال حاضر هر افغانستانی به طور اوسط ۶۳ سال زنده‌گی می‌کند.mnandegar-3
به گفتۀ خانم دلیل طول عمر در سال‌های گذشته در افغانستان چهل و پنج سال بوده است.
او افزود: «۱۲ سال قبل میزان متوقع عمر در نزد افغان‌ها ۴۵ سال بود، امروز در افغانستان یک افغانی به طور اوسط ۶۳ سال زنده‌گی می‌کند، یعنی میزان توقع حیاتی در نزد افغان‌ها بلند رفته است. »
خانم دلیل، یک بار دیگر از کاهش چشمگیر میزان مرگ و میر مادران،‌ نوزادان و کودکان در کشور یاد آوری کرد.
وی گفت که حال از هر١٠ نوزاد یک کودک قبل از رسیدن به سن ۵ سالگی از بین می ‌رود، در حالیکه به گفته وی ده سال قبل از هر۴ نوزاد یک کودک از بین می‌رفت.
در همین حال وزیر صحت عامه افغانستان، آموزش قابله‌های مسلکی زن و عرضه خدمات صحی با کیفیت در نقاط دور دست کشور را از دستآوردهای مهم این وزارت خواند.
اما با این همه شماری از مردم و مسوولان نهادهای جامعه مدنی از عرضه خدمات بی کیفیت صحی برای مریضان ابراز نگرانی کرده می‌گویند که بسیاری از مردم مجبور اند جهت تداوی به بیرون از کشور سفر نموده و مصارف هنگفت را بپردازند.
داکتر محمد ناصر محقق رییس بخش کمیتۀ صحی جامعه مدنی که در این نشست حضور داشت گفت:
« مهم ترین نگرانی جامعه مدنی نسبت به جان و سرنوشت افغان ها مسأله مسافرت بی رویه شهروندان به خارج از کشور برای درمان، تشخیص و تداوی است.»
پیش از این نیز برخی از ادارات بین المللی از عرضه خدمات پائین صحی برای افغانان ابراز نگرانی کرده است.
بر اساس گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در حال حاضر در ۱۳ ولایت افغانستان مردم به خدمات اولیه صحی دسترسی ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.