افزایش شکایت‎ها از کمبود کتاب در مکاتب

گزارشگر:هارون مجیدی/ 25 حمل 1393 - ۲۴ حمل ۱۳۹۳

mnandegar-3از نواختن زنگ مکتب و آغاز رسمی سال جدید آموزشی در کشور نزدیک به یک یک‌ماه می‌گذرد، اما تا اکنون شمار زیادی از دانش‌آموزان نتوانسته‌اند کتابِ درسی به‌دست آورند.

کمبود کتاب از مشکلات همیشه‌گی در معارف کشور بوده است و مسوولان همه‌ساله برای رفع این مشکل از «پروژه‌های جدید» صحبت می‌کنند و اما به گفتۀ دانش آموزان این مشکل هم‌چنان پا برجاست.
فواد دانش‌آموز یکی از مکاتب شهر کابل می‌گوید، همه‌ساله با آغاز درس‎‌های مکاتب کتاب نمی‌داشته باشیم و اگر کتابی هم توزیع می‌شود، اندک است و بسیار نا وقت برای ما می‌رسد.
فواد هم‌چنان می‌گوید: «بعضی وقت‌ها این وضعیت مرا از رفتن به مکتب خسته می‌سازد و دلم نمی‌شود تا به طرف مکتب بدون کتاب بروم.»
بکتاش که دانش‌آموز صننف ۹ در یکی از مکاتب است نیز از کمبود کتاب‌های درسی در مکتبی که او درس می‌خواند شکایت کرده می‌گوید: «هر سال کتاب در شروع سال درسی برای ما نمی‌رسد و زمانی که کتاب توزیع می‌شود درس‌های ما بسیار پیش می‌رفته باشد، کسانی که پول دارند از بازار کتاب می‌خرند و کسانی که ندارند با مشکلات زیاد درسی روبرو می‌شوند.»
نصیر که در سرای شمالی شهر کابل ترکاری می‌فروشد و پدر چهار فرزند است، می‌گوید: هر سال برای فرزندانم کتاب از بازار تهیه می‌کنم و مکتبی که فرزندانم در آن درس می‌خوانند کتاب کافی ندارد تا به همه شاگردان توزیع کند.
او می‌گوید، اگر این وضعیت ادامه پیداد کند در سال‌های بعد او توان خرید کتاب برای فرزندانش را ندارد و دیگر فرزندان او به مکتب نخواهند رفت.
اما مسوولان در وزارت معارف می‌گویند که این وزارت مشکل جدی‌یی در زمینۀ کتاب‌های درسی ندارد و برای از میان برداشتنِ این مشکل، اقداماتی را روی دست گرفته اند.
کبیر حقمل رییس نشرات وزارت معارف به روزنامۀ ماندگار گفت، در جریان فصل زمستان کتاب‌هایی را که در اختیار داشتیم برای دانش‌آموزان توزیع کردیم و شماری از دانش‌آموزان از این پروسه باقی ماندند.
آقای حقمل از کمبود بودجه در این زمینه سخن گفت و افزود: زمانی که یک سلسله مشکلاتی در بودجه افغانستان به میان آمد و کمک دهنده‌گان نیز شیوۀ دادن پول را تغییر دادند، وزارت معارف با مشکلاتی روبرو شد و پول را در زمان معین به‌دست آورده نتوانست، اما خوشبختانه کتاب‌های چاپ شده به دسترس ما قرار گرفت و ما توزیع سی درصد از این کتاب‌ها را در مکاتب شهر کابل آغاز کرده‌ایم.
آقای حقمل با پذیرش مشکلات در وزارت معارف می‌گوید، ما به گونۀ کتله‌یی مشکل آن‌چنانی در زمینۀ پخش کتاب نداریم و اگر در میان کتاب‌هایی توزیع شده یک جلد هم کم باشد مردم شکایت می‌کنند که کتاب به آن‌ها نرسیده است.
رییس نشرات وزارت معارف با بیان این‌که آن‌ها برای سال جاری تنها پروژه‌هایی برای چاپ کتاب دارند افزود، پول از طریق تمویل‌کننده داده می‌شود چون دولت افغانستان امکان چاپ کتاب را با بودجه عادی ندارد و تا حال هشت میلیون دالر در این زمینه کمک برای ما رسیده است.
کبیر حقمل تصریح کرد، برای ادارۀ انکشافی ایالات متحدۀ امریکا پیشنهاد بستۀ سی میلیون دالری را داده‌ایم و منتظر کمک‌های این اداره هستیم.
آقای حقمل افزود: «با دریافت این کمک حداقل برای شش سال آینده از کم‌بود کتاب‌های درسی بی‌غم می‌شویم و برای چاپ کتاب ما در بخش‌های مختلف به پول نیاز داریم.»
کبیر حقمل هم‌چنان گفت، برای سال جاری آموزشی کتاب در حد نیاز است و این کتاب‌ها توزیع خواهد شد.
آقای حقمل بیان داشت که کاغذپرانی موجود در کشور سبب کندشدنِ کارها در وزارت معارف گردیده است.
رییس نشرات وزارت معارف بیان داشت، بعد از این ما در نظر داریم که کتاب‌های آموزشی در داخل کشور به چاپ برسد و به همین نسبت ما با گروهی از مطبعه‌داران در کشور قرار داد کردیم و هشت میلیون کتاب را به آن‌ها سپردیم تا چاپ کنند.
کتاب‌های بازار سیاه
رییس نشرات وزارت معارف کتاب‌هایی را که در بازارهای سیاه به فروش می‌رسد غیرقانونی خواند و افزود که این کتاب مربوط وزارت معارف نمی‌شود.
کبیر حقمل بیان داشت، ما به خاطر سهولت بیشتر این کتاب‌ها را در سایت وزارت معارف می‌گذاریم که بعضی از تجاران از این طریق کتاب‌ها را گرفته و در بازارهای پاکستان به چاپ می‌رسانند و دوباره در بازار به فروش می‌رسانند.
آقای حقمل تصریح کرد که کتاب‌های موجود در بازار سیاه نه کیفیت کتاب‌های چاپ معارف را دارد و نه هم تضمینی در این زمینه.
رییس نشرات وزارت معارف افزود، در همآهنگی با ارگان‌های دیگر ما بررسی جدی در این زمینه داریم و همیشه بازار را وارسی می‌کنیم.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.