نامزدان معترض: نـتایج اولیه قبل از بررسی تقلب گـسترده اعلان شده است

گزارشگر:26 حمل 1393 - ۲۵ حمل ۱۳۹۳

نامزدان معترض ریاست جمهوری می گویند که قبل از این که کمیسیون مستقل انتخابات تقلب های گسترده در انتخابات را مشخص کند به اعلام نتایج اولیه پرداخته است. این نامزدان هشدار میدهند که باید به تقلب ها رسیده گی شود و نتایج اعلان شده باطل خوانده شود.
شش نامزد ریاست جمهوری به اعلام نتایج قسمی انتخابت اعتراض کردند و خواستار دوباره برگزار شدن انتخابات در برخی از ولایت‌ها گردیدند. mnandegar-3
اما کمیسیون انتخابات از این نامزدان خواسته است تا از خود خویشتن داری نشان دهند و منتظر اعلان نهایی نتایج باشند.
مسوولان این کمیسیون در کابل به خبرنگاران گفتند که نتایج اعلام شده، از شمارش حدود ۵۰۰ هزار رای در ۲۶ ولایت افغانستان بدست آمده است.
براساس آمار اعلام شده عبدالله عبدالله، با کسب ۴۱.۹ درصد آرا نامزد پیشتاز است.
اشرف غنی احمدزی و زلمی رسول به ترتیب با کسب ۳۷.۶ و ۹.۸ درصد آرا دوم و سوم هستند.
اما شش نامزد معترض دیروز و پریروز با نشر اعلامیه های مشترک و مستقل، نتایج اعلام شده را مردود دانسته و این نتایج را آگنده از تقلب خوانده اند.
این نامزدان می گویند که در کمیسیون مستقل انتخابات به نفع نامزد خاصی تقلب صورت گرفته است. در میان نامزدان معترض زلمی رسول نیز حضور دارد که پیش از این گفته می‌شد که از نامزدان اصلی انتخابات است که می تواند به حمایت حکومت در صدر قرار گیرد. اما حالا نامزدان معترض اعتراض شان را در برابر اشرفغنی احمدزی نشان می دهند. قریب به اتفاق همه نامزدان ریاست جمهوری بر پیشتاز بودن داکتر عبدالله عبدالله باور دارند اما بالا بودن رای اشرفغنی احمدزی را قبول ندارند. این نامزدان می‌گویند که کسانی در کمیسیون انتخابات در تلاش مهندسی کردن آرا هستند. در واقع این نامزدان انتخاباتی به خصوص داکتر زلمی رسول و استاد سیاف بر سر نامزد دوم بودن با اشرفغنی احمدزی رقابت دارند. این دونامزد قبول کرده اند که داکتر عبدالله بیشترین رای را دارد اما نامزد دوم شدن اشرفغنی احمدزی این نامزدان را حساس ساخته است. از این رو این نامزدان تلاش دارند تا کل نتیجه قسمی انتخابات را زیر سوال ببرند.
عبدالرب رسول سیاف، زلمی رسول، قطب الدین هلال، محمد شفیق گل آغا شیرزی، داوود سلطان زوی و هدایت امین ارسلا، شش نامزد معترض هستند.
نامزدان معترض در اعلامیه منتشر شده گفتند:»با تأسف با انجام تقلب گسترده، مقامات حکومتی و مسئولین کمیسیون انتخابات به جای امانت داری در آرای مردم در حق مردم جفا و جرم نابخشودنی مرتکب شدند.
آنها تاکید کردند که مسوولان کمیسیون به شکایات و تخلفات در روز رای گیری، رسیدگی نکرده و در یک اقدام شتابزده نتایج ده درصد آرا را اعلام کردند.
در اعلامیه گفته شده است:»انتظار می رفت بعد از آشکار شدن تقلب گسترده و شکایات کاندیدان و ارایه اسناد تقلب، کمیسیون انتخابات آرای نا پاک را از آرای پاک جدا نموده آنگاه اقدام به اعلام نتیجه انتخابات می نمود.
این شش نامزد هشدار دادند که عواقب عدم رسیدگی به شکایات و تقلب به دوش کمیسیون انتخابات خواهد بود.
نامزدان معترض می گویند دلایل و اسناد شان را مبنی بر نپذیرفتن نتایج ده درصد آرای انتخابات به زودی در کنفرانس خبری ارایه خواهند کرد.
کمیسیون انتخابات امروز اعلام کرد که زلمی رسول ۹.۸ درصد و عبدالرب رسول سیاف، ۵.۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.
قطب الدین هلال ۲.۷ درصد، گل آغا شیرزی ۲.۲ درصد، داوود سلطان زوی ۰.۵ درصد و هدایت امین ارسلا ۰.۳ درصد آرا را کسب کرده اند.
آرای هشت ولایت بدخشان، بغلان، غور، نورستان، دایکندی، پکتیکا، میدان و غزنی هنوز محاسبه و اعلام نشده است.
یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات امروز گفت که نتایج ممکن است پس از بررسی شکایت‌های انتخاباتی و شمارش مابقی آرا، تغییر کند.
دو روز پیش و در پیوند به اعلام نتایج اولیه گل آقا شیرزی یکی از نامزدان ریاست جمهوری خواستار دوباره برگزار شدن انتخابات شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.