هیأت اداری مجلس: غیبت نماینده‎گان سبب شده به مسوولیت‌های ‌مــان نرســیم

گزارشگر:27 حمل 1393 - ۲۶ حمل ۱۳۹۳

هیأت اداری مجلس نماینده‎‌گان می‌‎گوید که غیبت وکلا در نشست‌‎های عمومی مجلس سبب شده است که آن‎ها نتوانند به مسوولیت‎ها و وظایف‌شان بپردازند.
هیأت اداری مجلس نمایندگان به‌دلیل غیابت دایمی شماری از نماینده‌گان، روز دوشنبۀ همین هفته فهرست ۱۳۲ تن از اعضای غایب را در مجلس خواند و در یک اقدام تنبیهی، مقداری از حقوق ماهانۀ نماینده‌گان غیر حاضر را کسر کرد.mnandegar-3
هیأت اداری مجلس فیصله کرد که نام‌های اعضای غیر حاضر را بعد از این در رسانه‌ها اعلام خواهند کرد.
قرار بود طرح مالیات بر افزایش ارزش در نشست علنی روز دوشنبه (۲۵ حمل) مجلس نماینده‌گان به بحث گرفته شود؛ اما به دلیل تکمیل نبودنِ نصاب مجلس، این قانون به رأی گیری گذاشته نشد.
محمد صالح سلجوقی نایب مجلس نماینده‌گان با بیان این که غیبت وکلا به یک بیماری دوام‌دار تبدیل شده است، گفت: این بار شمار زیادی از وکلا به دلیل مصروفیت‎های سیاسی‌شان در جلسات عمومی کمتر شرکت کرده‌اند.
آقای سلجوقی افزود، هیأت اداری ناچار است تا اصول وظایف داخلی را تطبیق کند.
او هم‌چنان گفت: «به همین نسبت مجلس فیصله کرد که نام وکلای غیر حاضر را از طریق رسانه‌ها اعلام کنند و هم‌چنان از معاش آن‌ها کسر شود.»
نایب مجلس نمایندگان تصریح کرد، غیبت دوامدار وکلا در مجلس دلیلی ندارد و پذیرفتنی نیست؛ ما نگرانی‎های خودمان را در نشست هیأت روسای مجلس مطرح کردیم.
آقای سلجوقی بیان داشت که این بار هیأت اداری مجلس در نظر دارد تا غیبت همیشه‌گی اعضای مجلس را به حوزه‌های انتخاباتی‌شان گزارش دهند تا ادارات محلی نماینده‌گان را مطلع بسازند و هم‌چنان موکلین آن‌ها نیز بدانند که عملکرد وکلای آن‌ها چه‌گونه است.
آقای سلجوقی ابراز آرزومندی کرد که این روش هیأت اداری مجلس در آینده نتیجۀ خوب داشته باشد.
در عین حال، داکتر ظهیر سعادت عضو مجلس می‌گوید که غیابت وکلا دو دلیل دارد: «یکی این‌که چون نمایندۀ مردم هستند در روز جلسات به‌خاطر رسیده‌گی به مشکلات مردم در دوایر دولتی مصروف هستند و بعضی‌ از نماینده‌گان در ولایت‌های مربوط شان به همین نسبت می‌مانند؛ دلیل دوم این‌که شماری دیگری از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و با وجود این که در کابل هم هستند ، اما در جلسات حاضر نمی‌شوند.»
این عضو مجلس کسر معاش را بهترین راه برای جلوگیری از غیابت همکارانش خوانده گفت، کسر معاش پیش از این نیز نتیجه داده بود و اگر این موضوع جدی رعایت شود و بازی یک بام و دو هوا صورت نگیرد، طبعاً تأثیرات مثبت دارد.
آقای سعادت تصریح کرد و گفت، پارلمان مرجع قانون‌گذاری است و وقتی که یک وکیل به وظایف خود نرسد، قانونی پاس نخواهد شد و نظارتی از حکومت صورت نخواهد گرفت.
او تأکید کرد: وقتی که پارلمان کم کاری داشته باشد ضرر مستقیم آن برای مردم می‌رسد.
نبود اعضای مجلس در نشست‎های عمومی مجلس نماینده‎گان، همواره مورد انتقاد قرار گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.