ده روش از بهترین روش‌ها به منظور مهار قدرتِ پرسش

گزارشگر:30 حمل 1393 - ۲۹ حمل ۱۳۹۳

بخش سوم و پایانی

mnandegar-3۸ـ پرسش به منظور الهام، هدف گذاری و عمل
بهترین روش برای هدف‌گذاری این است که از خود بپرسید که «چه می‌شد اگر …». این پرسش به تنهایی قدرتِ این را دارد که تخیلِ ما را جهت دهد تا برای ما بصیرتی به‌وجود آورد و سپس فرآیندهای فکری را که به واقعیت بخشیدنِ آن کمک می‌کنند، تولید کند.
تکنیکی که من برای اندیشیدن دربارۀ اهداف «سطح بالاتر» و هم‌چنین نقش‌ها و میدان‌های مسوولیت‌های سطح بالاتر، به‌کار می‌برم، تغییر آن‌ها به‌صورتِ پرسش‌هاست. ممکن است عبارات، برای فهرست‌های انجام کار به‌خوبی کار کنند، اما آن‌ها را برای تفکر دربارۀ تصویر کلی، ملال‌آور و ناامیدکننده می‌دانم.
مثلاً فرض کنید که شما «سلامتی» را به عنوان میدان کلی که برای شما مهم است، تعریف کرده‌اید. یک راه برای پی‌گردی و ارزیابیِ پیشرفت شما در این میدان این است که به‌طور جامع دربارۀ برچسب «سلامتی» و اعمالی که می‌توانید انجام دهید، بیاندیشید. حال این روش را با راه‌حل قوی‌تری که تغییر این میدان به‌صورت یک پرسش است، مقایسه کنید: «امروز چه‌گونه می‌توانم سلامتی‌ام را بهبود بخشم؟».
اندیشیدن به این شیوه به شما برای عمل کردن، انگیزه می‌دهد و شما را آماده می‌سازد. آیا موافق هستید که در واقع این شیوه آن‌قدر قوی است که عمل نکردن را برای شما دشوار می‌کند؟ این برای اهداف و پروژه‌های سطح پایین نیز صادق است؛ ممکن است بعضی‌ها هدف «به‌دست آوردن ده مشتری جدید تا آخر هفته» را هوش‌مندانه بدانند، اما «چه کار می‌توانم بکنم که یک مشتری جدید بیابم؟» به شما بیشتر برای عمل کردن انگیزه می‌دهد.

۹ـ پرسش به منظور خوداندیشی
پرسش‌ها به عنوان ابزار تفکر قدرت‌مندی، می‌توانند در رسیده‌گی به زنده‌گی شما مفید باشند و به شما کمک کنند که در ارتباط با خویشتن درونیِ خود باشید. پرسش‌ها همراه با تکنیک‌های استندرد خوداندیشی مانند اشکال مختلف رویدادنگاری، به‌خوبی عمل می‌کنند.
یک تمرین خوب برای این، تهیۀ فهرستی شامل صد پرسشی است که برای شما در این لحظه بیشتر از همه اهمیت دارد (این پرسش‌ها را می‌توان از «کلیدم را کجا گم کردم؟» تا «مأموریت من در زنده‌گی چیست؟» مرتب کرد). این فهرست را به ده یا بیست مورد کاهش دهید و به این‌صورت لیست بزرگ‌ترین پرسش‌های خود را بسازید. می‌توانید گه‌گاه دوباره آن را بازبینی کنید تا برای پی‌گیری مواردی که برای شما اهمیت دارد، مجدداً با آن ارتباط برقرار کنید.
برای توسعۀ این تکنیک می‌توانید هر کدام از پرسش‌ها را انتخاب کرده و دربارۀ آن‌ها گزارش بنویسید و به هر پرسش یک گزارش ثبت‌شده‌یی اختصاص دهید، درست مانند تکنیک موضوع‌های دوگونه(Topics Du Jour technique). این کار به شما شانسِ این را می‌دهد که بتوانید در فاصله‌های زمانی معین، توجه خود را بر هر پرسش متمرکز کنید.

۱۰ـ پرسش پرسیدن به عنوان روشی از زنده‌گی
پرورش عادت پرسش کردن، از بزرگ‌ترین نشانه‌های بارز اذهانِ رشدیافته و پیشرفته است. پرسش کردن، بهترین ابزار برای تهییج تفکر است و انکار سودمندی و اهمیت ترویج این عادت، کاری دشوار است.
اما چه‌گونه می‌توانیم این عادت را رشد دهیم؟ پاسخِ این پرسش مانند هر چیز دیگری در زنده‌گی، تمرین و تمرین و تمرین است! همیشه دفتر یادداشتی همراه خود داشته باشید و هر پرسشی را که به ذهن شما می‌آید، در آن یادداشت کنید.
در مورد همه‌چیز پرسش کنید. در ارتباط با پرسش‌های بی‌پاسخ، احساس راحتی کنید. آن‌ها را به چشم مشکلات یا دشمنی در راه یافتن پاسخ‌ها نبینید. پذیرای آن‌ها باشید. با آن‌ها بازی کنید. این‌گونه، مغز شما از شما سپاس‌گزار خواهد بود.

منبع:
http://litemind.com/questions/

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.