امرخیل در پیوند به اعتراض‎ نهادهای مدنی: نـتایج انتـخابات پنـهان نیـست!

گزارشگر:30 حمل 1393 - ۲۹ حمل ۱۳۹۳

پس از آن‌که نهادهای نظارت‌کنندۀ انتخابات، کمیسیون انتخابات را متهم کردند که به ناظران آن‎ها اجازۀ نظارت از شمار آرا را نمی‎دهد، یک مقام این کمیسیون این اعتراض نهادهای جامعۀ مدنی و نظارت‎کنندۀ انتخابات را «بی‌بنیاد» و «به‌‎دور از حقیقت» می‎‌خواند.
کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، آنان بالای هیچ کس در پروسۀ نظارت محدودیت وضع نکرده‌اند و همواره برای ناظران داخلی و خارجی اجازۀ نظارت از این پروسه داده شده است.mnandegar-3
ضیا الحق امرخیل رییس دبیرخانۀ این کمیسیون گفت، بعضی اوقات اعضای جامعه مدنی شکایات به دور از حقیقت و بی‌بنیاد را مطرح می‌کنند.
او روز گذشته به رادیو آزادی گفت: «کمیسیون مستقل انتخابات دسترسی بیشتر به اعضای جامعه مدنی و کمیسیون شکایات انتخاباتی در سطح ولایات برای پروسۀ نظارت داده است و به هیچ‌ وجه نتایج از نزد مردم افغانستان پنهان نیست.»
روزنامۀ امریکایی ستار ایندسترایپس در یک گزارش تازه به نقل برخی از ناظران نوشته است که ناظران از شمارش آرا بی‌خبر اند.
نعیم اصغری مدیر برنامه‌های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان به این روزنامه گفته است که تا اکنون برای ناظرین آنان اجازه داده نشده است که از پروسه شکایات انتخاباتی نظارت کنند.
نعیم ایوب زاده رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان هم به این روزنامه گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات برای ناظران آنان اجازه نظارت را نداده است، به همین دلیل آنها نمی‌دانند که چه جریان دارد.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، در حال حاضر در ۲۴ ولایت کشور پروسۀ شمارش آرا جریان دارد و ناظران و نماینده‌های نامزدان نیز از این پروسه نظارت می‌کنند.
ضیا الحق امرخیل می‌گوید که در اوایل هفتۀ آینده برای دومین‌بار نتایج قسمی انتخابات را اعلام می‌کنند.
او افزود: «تدابیر برای نتایج قسمی دوم گرفته شده است. امیدوار هستیم که به زودی و در ظرف چند روز این نتایج اعلام شود، و روز مشخص را کمیسیون هم اعلام می‌کند.»
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان یکشنبۀ گذشته ۱۰ درصد نتایج قسمی انتخابات را اعلام کرد.
قرار است نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ ۴ ماه ثور از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به نشر برسد که این نتایج بر اساس شمارش تمام آرا اعلان می‌شود.
دست‎کم ۱۶ روز از روز برگزاری انتخابات گذشته است؛ اما ضعف کاری و مدیریتی در کمیسیون انتخابات سبب شده است که از نتایج انتخابات خبری نباشد.
تعلل کاری نهادهای انتخاباتی از جمله کمیسیون انتخابات، نگرانی مردم را به بار آورده است. مردم نگران مهندسی آرای‎شان در کمیسیون‎های انتخاباتی هستند.
اما مسوولان کمیسیون انتخابات همواره بر بی‎طرفی‎شان در جریان شمارش آرا و پس از آن تأکید کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.