شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به کمتر از ۱۰ هزار تن کاهش می‌یابد

گزارشگر:3 ثور 1393 - ۰۲ ثور ۱۳۹۳

مقام‌های دولت امریکا اعلام کردند، تعداد سربازان این کشور احتمالاً‌ به کمتر از ۱۰ هزار تن کاهش می‌یابد. این تعداد کمترین نفرات درخواست شده از سوی ارتش امریکا برای آموزش سربازان افغانستان هم‌زمان با خروج سربازان خارجی از این کشور محسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۵ اپریل سال جاری میلادی، مقام‌های کاخ سفید، وزارت خارجه و پنتاگون مذاکرات را درباره تعداد سربازان امریکایی که باید پس از پایان ماموریت نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در سال جاری میلادی در افغانستان بمانند، از سر گرفته‌اند.mnandegar-3
تصمیم برای نگه داشتن تعداد نیروهای کمتر و به احتمال زیاد ۵۰۰۰ تن بازتاب تصمیمی از سوی کاخ سفید است که معتقد است نیروهای امنیتی افغانستان به حد کافی توانایی مقابله با تهدیدها را دارند. همین تعداد کم نیروهای امریکایی مسوول آموزش مقابله با تروریسم یا تعلیم عملیات مشابه به نیروهای افغانی خواهند بود.
مقام‌های کاخ سفید می‌گویند این عقیده نسبتاً‌ به انتخابات افغانستان بستگی دارد؛‌ به انتخاباتی که ستایش بین‌المللی را به خاطر حضور ۶۰ درصدی مردم این کشور و ناکامی طلبان در مخدوش کردن آن به همراه داشت.
یکی از مقام‌های امریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: مذاکره برای باقی گذاشتن تعدادی از سربازان امریکایی در افغانستان همچنان دارد. آن‌ها به دنبال گزینه‌های بیشتر هستند.
هم اکنون حدود ۳۳ هزار سرباز امریکایی در افغانستان هستند.
در حالی که سربازان انگلیسی و سربازان کشورهای دیگر خود را برای خروج از افغانستان آماده می‌کنند، تعداد سربازان امریکایی که قرار است در افغانستان باقی بمانند، همچنان بحث داغ مذاکره در دولت واشنگتن است.
بسیاری از مقام‌های مسوول می‌گویند: عدم حضور سربازان امریکایی در افغانستان باعث به وجود آمدن خلایی می‌شود که شبه نظامیان طالبان از آن به نفع خود و بازگشت مجدد استفاده خواهند کرد.
فرماندهان نظامی امریکا نظیر جنرال جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان اعلام کرده‌اند که ۱۰ هزار سرباز حداقل نیاز برای کمک به آموزش و مشاوره به نیروهای افغان برای مقابله با شبه نظامیان محسوب می‌شود.
لیزا کورتیس، تحلیل‌گر سابق سازمان اطلاعات امریکا (سیا) و یکی از مقام‌های کنونی وزارت خارجه امریکا که برای اندیشکده بنیاد هریتیج کار می‌کند، گفت: اگر کاخ سفید به دنبال باقی نگه داشتن تعداد کمتری از سربازان امریکایی در افغانستان باشد، باید بر نیروهای این کشور فشار بیشتری وارد کرده و خطر ضایع و تباه شدن تلاش‌های اخیر برای مقابله با شبه نظامیان طالبان را بپذیرد.
در همین حال به دنبال ناکامی دولت ایالات متحده و کابل در نهایی کردن معاهده امنیتی دو جانبه برای رسمی کردن حضور سربازان امریکایی پس از ۲۰۱۴ در افغانستان، مذاکره بر سر تعداد سربازان امریکایی که در افغانستان باقی می‌مانند، همچنان ادامه دارد.
سخنگوی کاخ سفید گفت: تا زمانی که این معاهده امضا نشود، چالش‌ها همچنان ادامه می‌یابد.
همچنین، نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر افغانستان اگر به دور دوم کشیده شود، تا مدت‌ها مشخص نخواهد شد. اما کاندیداهای پیشرو اعلام کرده‌اند که این معاهده را امضا خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.