کمپاینِ شیشه‌پاکی و مسـوولیتِ پـولیس

گزارشگر:22 ثور 1393 - ۲۱ ثور ۱۳۹۳

کمپاین‌ پاک‌کاریِ موترهای شیشه‌سیاه و جلوگیری از گشت‌وگذار افراد مسلحِ غیرمسوول، یکی از اقدام‌های شایسته‌یی‌ست که این روزها نیروهای امنیتی به‌خصوص پولیسِ کشور روی دست گرفته‌اند.
از سه روز به این سو، نیروهای پولیس، پولیسِ خاص و دیگر نیروهای امنیتی، در چهارراه‌ها و خیابان‌های شهر بسیج شده‌اند تا فلم‌های سیاه را از شیشه‌های وسایط پاک کنند.
بر بنیـاد این برنامه، قرار است که موترهای تمام افراد دولتی و زورمندان، از فلمِ سیاه پاک شود.
بدون شک، این اقدام با مشکلاتی نیز مواجه است. مردم انتظار دارند که این برنامه، بر همۀ افراد، به‌خصوص مقام‌های دولتی تطبیق شود و هیچ استثنایی در این زمینه وجود نداشته باشد. اما دیده شود که پولیس چه‌گونه به مسوولیتش عمل می‌کند.
یکی از مشکلاتی که پولیس می‌تواند با آن در این کمپاین مواجه شود، زورگویی و تن ندادنِ شماری از افراد بلندرتبۀ دولتی به این اقدامِ نیک است. این مقام‌ها به‌آسانی نمی‌گذارند که فلم‌های سیاه از شیشۀ موترهای‌شان زدوده شود. اما پولیس مکلفیت دارد که در برابر این افراد جدی و قانونی عمل کند.
از سوی دیگر، در چنین فرصت‌هایی، برخی رفتارها از برخی از افراد پولیس سر می‌زند که ناخواسته سبب می‌شود در برابرِ آن‌ها واکنش‌هایی شکل بگیرد. هرچند همۀ مردم باید قدردانِ زحماتِ نیروهای امنیتی به‌خصوص پولیسِ کشور باشند و در برابر برنامه‌های قانونیِ آنان همکار و همیار؛ اما ایجاب می‌کند که افراد پولیس‌هم متوجه اقدامات و برخوردهای خودشان باشند تا بیهوده و خلاف قانون، کسی را مورد آزار قرار ندهند.
از طرف دیگر، موترهای نیروهای خارجی و سفارت‌خانه‌ها، نه تنها این‌که از قوانین راهنمایی و راننده‌گی سرپیچی می‌کنند، بلکه از دادنِ هرگونه اجازه برای بازرسیِ موترهای‌شان توسط مأموران پولیس نیز خودداری می‌ورزند. در حالی که باید همکاری‌های لازم را با پولیس داشته باشند و اجازه دهند که وسایط آنان نیز مورد بازرسی پولیس قرار گیرد. نیروهای خارجیِ سیاسی و نظامی در افغانستان نیز مکلف‌اند که به قوانینِ افغانستان احترام بگذارند و این امر هیچ منافاتی با حقوق و امتیازهای آن‌ها در کشور میزبان ندارد.
یکی از هراس‌هایی که مردم افغانستان به‌خصوص باشنده‌گانِ شهر کابل از ناحیۀ موترهای شیشه‌سیاه دارند این است که همواره دشمنانِ کشور به‌خصوص طالبان از موترهای شیشه‌سیاهِ لوکس برای انتقال دسته‌های مخرب و انتحاری‌شان استفاده کرده‌اند و ‌هم‌چنین بسیاری از کسانی که دست به جنایت‌های سازمان‌یافته می‌زنند نیز از شیشه‌های سیاه در وسایط‌شان استفاده می‌کنند. این وضع حتا سبب شده که آن شخصیت‌های شریفی هم که موترهای‌شان دارای شیشه‌های سیاه است نیز زیر شک و پرسش قرار گیرند و به اعتبارشان صدمه وارد شود.
بنابراین، راه‌اندزای کمپاین پاک‌کاریِ شیشه‌های وسایط از فلم‌های سیاه، گامی‌ست نیک که باید از آن استقبال کرد و در اجرای این امر مهم، با مسوولین و سربازانِ پولیس یک‌جا شد. مسلماً همۀ کسانی که از انتحار، انفجار، اختطاف و ستمی ‌که دشمنانِ افغانستان به مدد داشتن موترهای شیشه‌سیاه بر مردم روا می‌دارند به تنگ آمده‌اند، این کار پولیس را به فال نیک گرفته و به این باور اند که این کار در کاهشِ میزان جرایم، بسیار اثرگذار تمام خواهد شد.
اما این همه زمانی ممکن است که یک هفته بعد، دیگر شاهد رفت‌وآمدِ موترهای شیشه‌سیاهِ مقاماتِ دولتی و زورگویانِ سیاسی و صاحبانِ سرمایه‌ها در خیابان‌های شهر نباشیم. در غیر این صورت، این کمپاین‌ها هیچ اعتباری نزد مردم افغانستان نخواهد داشت!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.