ده شهر کشور از نور برق بهره‌مند خواهند شد

گزارشگر:سه شنبه 23 ثور 1393 - ۲۲ ثور ۱۳۹۳

mnandegar-3مسوولان شرکت برشنا می‌گویند که با آغاز پروژه انتقال ۳۰۰ میگاوات برق از ترکمنستان به افغانستان، ده شهر بزرگ کشور از نور برق بهره‌مند خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری جمهور، مسوولان شرکت برشنا می‌گویند که برق فعلی که از ترکمنستان انتقال داده می‌شود؛ جوابده نیاز مردم نیست و در آیندۀ نزدیک پروژه انتقال ۳۰۰ میگاوات برق از ترکمنستان به افغانستان تکمیل می‌شود.
پیش از این، قرارداد پروژه انتقال ۳۰۰ میگاوات برق از ترکمنستان به افغانستان در این اواخر میان مقامات افغانستان و ترکمنستان به امضا رسیده است.
وحیدالله توحیدی سخنگوی این شرکت گفت: در حال حاضر هم یک مقدار برق از ترکمنستان به افغانستان انتقال داده می‌شود؛ اما این برق از کمیت زیاد برخوردار نبوده و تنها ولایات هرات، بلخ و فاریاب از آن مستفید شده اند.
وی با تأکید بر اینکه این پروژه قرار است در سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل شود تصریح نمود: قرارداد این پروژه با ترکمنستان به امضا رسیده، هزینه مالی ۴۸۰ میلیون دالر این پروژه از سوی بانک جهانی و بیش از چهارصد میلیون دالر آن از بودجه شرکت برشنا تمویل شده است.
آقای توحیدی بیان داشت که تمدید این لین برق از ولایات فاریاب، جوزجان، بلخ و بغلان تا به کابل و از کابل به ولایات لوگر، پکتیا و خوست ادامه می‌یابد.
گفته می‌شود که هم اکنون ۹۰ درصد برق کشور وارداتی بوده که از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، ازبیکستان و ایران انتقال داده می‌شود.
این در حالی است که برخی کارشناسان بر این باورند که اگر بندهای برق ترمیم شوند؛ افغانستان قادر به تولید برق شده و حتا می‌تواند آن را به خارج از کشور هم صادر کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.