خطوط سرخ آزادی بیان در غرب ترسیم شود

- ۲۵ سنبله ۱۳۹۱

پس از انتشار گسترده فیلمی که در آن به ساحت پیامبر گرامی اسلام توهین روا داشته شده است، ناتو به نیروهای تحت فرمانِ خود در افغانستان هشدار داده و آن‌ها را متوجه خطرهایی ساخته که ممکن است در واکنش مردم افغانستان نسبت به آن فیلم، متحمل شوند.
پس از نشر یک فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام در وب‌سایت یوتیوب، اعتراض‌های شدیدی در برخی از کشورهای عربی و از جمله لیبیا، مصر و یمن به‌راه افتاد که در نتیجه، نماینده‌گی‌های امریکا در این سه کشور مورد حمله قرار گرفت، سفیر امریکا در لیبیا توسط اعتراض‌کننده‌گان کشته شد و سفارت امریکا در مصر نیز آتش گرفت.
هم‌چنین رسانه‌ها از احتمال برگزاری اعتراض‌ها و راهپیمایی‌ها در شماری دیگر از کشورهای اسلامی خبر داده‌اند.
ناتو در پیوند به این اعتراض‌ها، طی بیانیه‌یی ضمن هشدار به نیروهایش در افغانستان، گفته است که «ما تلاش داریم که از حضور در موقعیت و زمانِ نامناسب بپرهیزیم و هم‌چنین می‌کوشیم تا به گونه غیرعمدی در موقعیتی قرار نگیریم که ممکن است منجر به دامن زدن به اعتراضات و گردهمایی‌های مردم در روزهای آینده شود.»
در گذشته و در موراد مشابه، تظاهرات در پیوند با توهین به مقدسات اسلام در افغانستان، حوادث ناگواری به دنبال داشته است که حمله به دفتر سازمان ملل در ولایت بلخ در دوسال قبل، از بارزترینِ آن‌ها بود که به مرگ چند کارمند این سازمان در کشور منتهی گشت. اکنون هم این بیم وجود دارد که اگر تظاهراتی در پیوند به توهین به پیامبر اسلام در افغانستان صورت بگیرد، با توجه به فضایی که وجود دارد، فاجعه‌بار تمام گردد.
اما این انتقاد همواره بر سازمان ملل و جامعه امریکا وارد است که چرا هیچ‌گاه به درخواست مردم جهان به‌ویژه مسلمانان، در جلوگیری از انتشار چنین فیلم‌ها و حرکت‌هایی، توجه نمی‌شود، و همواره مقوله آزادی بیان سبب شده که آن‌ها از هر نوع اقدام در این زمینه شانه خالی کنند.
هرچند می‌دانیم که قانون اساسی و قوانین مدنی امریکا، آزادی بیان را تضمین و هر نوع دخالت دولت در چنین زمینه‌هایی را ممنوع کرده است؛ اما توهین به پیامبر اسلام کاملاً در تضاد با دموکراسی و اصل آزادی بیان قرار دارد. زیرا یکی از شروط تحقق دموکراسیِ راستین، این عنوان شده است که افراد ضمن برخورداری از آزادی بیان و اندیشه، ملزم به حفظ حریم ارزش‌ها و اعتقادات دیگران هستند. بنابراین خطاب ما به سازمان ملل و حکومت امریکا این است که نشر فیلم «بی‌گناهی مسلمانان» با سوءاستفاده از اصل آزادی بیان صورت گرفته و با توجه به تبعاتی که داشته و خواهد داشت، فرصت آن فرا رسیده که در این زمینه به گونه جدی توجه و عمل شود. زیرا ادامه این اهانت‌ها به پیامبر بزرگ اسلام می‌تواند از لحاظ امنیتی، سیاسی و اجتماعی برای امریکا و سراسرِ جهان خطرساز و بحران‌آفرین تلقی شود.
انتظار می‌رود که اقدامات قانونی‌ بین‌المللی‌یی روی دست گرفته شود تا از نفاق‌افکنی و به‌هم انداختن ملت‌ها در سطح جهان زیر نام آزادی بیان جداً جلوگیری شود و بدین ترتیب، میان مسلمانان و غیرمسلمانان هیچ دشمنی‌یی ایجاد نگردد و افراط‌گرایی در جهان نیز مجال رشد نیابد. و بدون شک برای رسیدن به این مأمول، سازمان ملل و کشورهای مطرحِ جهان باید به گونه واضح و دقیق، خطوط سرخی را برای آزادی بیان ترسیم کنند؛ خطوطی در راستای تامینِ صلح و ثبات و دوستیِ ملت‌های جهان.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.