نامزدان پیش‌تاز: مردم در دور دوم انتخابات به‌صورت گسترده شرکت کنند!

- ۲۷ ثور ۱۳۹۳

براساس نتایج نهایی داکتر عبدالله عبدالله ۴۵ درصد و داکتر اشرف غنی احمدزی ۳۱٫۶ درصد آرا را به دست آورده است. این دو نامزد در دور دوم باهم رقابت خواهند کرد. قانون انتخابات می‌گوید در صورتی که یک نامزد در دور اول ۵۰+۱ درصد آرا کسب را نکند، انتخابات برنده ندارد.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات از مردم افغانستان خواست تا آن‌گونه که در ۱۶ حمل به پای صندوق‌های راَی حاضر شدند، در روز ۲۴ جوزا نیز به پای صندوق‌های راَی بروند و به نامزد مورد نظر شان رای دهند.mnandegar-3
یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز پنجشنبه ۲۵ ثور در یک کنفرانس خبری گفت: «نامزدان نتوانستند که بیشتر از ۵۰ درصد را کسب نمایند. بنا براین مشخص گردید که باید انتخابات دور دوم برگزار گردد.»
براساس نتایج نهایی داکتر زلمی رسول ۱۱٫۴ درصد، عبدالرب رسول سیاف ۷٫۳ درصد، قطب الدین هلال ۲٫۸ درصد، گل آغا شیرزی ۱٫۶ درصد، داوود سلطان زوی ۰٫۵ درصد و هدایت امین ارسلا ۰٫۲ درصد آرا را به دست آورده اند.
کمیسیون انتخابات اعلام کرد که در انتخابات ۱۶ حمل بیش از هفت میلیون تن در انتخابات شرکت کرده اند. آقای نورستانی گفت در مجموع ۲۰۵۶۱ محل رای دهی برای انتخابات ۱۶ حمل در نظر گرفته شد که از این میان ۷۷۷ محل در روز انتخابات باز نشد؛ ولی مردم افغانستان در ۱۹۷۸۴ محل دیگر به پای صندوق های رای رفتند و رای دادند.
این کمیسیون بیش از ۲۳۴ هزار راَی را باطل کرد و در نتیجه رسیده‌‍گی به شکایت‌های انتخاباتی نیز، آرای ۳۳۱ محل رای دهی باطل شده است. کمیسیون انتخابات می‌گوید که ۶۴ درصد اشتراک کنندگان انتخابات را مردان و ۳۶ درصد دیگر را زنان تشکیل داده اند.
تاخیر در برگزاری دور دوم انتخابات
کمیسیون انتخابات افغانستان گفت آماده است که دور دوم انتخابات را برگزار کند اما این کمیسیون می‌گوید به دلایل مختلف نمی‌‌تواند انتخابات دور دوم را سر وقت برگزار کند. براساس قانون، دور دوم انتخابات باید دو هفته پس از اعلام نتایج نهایی برگزارشود اما کمیسیون انتخابات گفت که دور دوم انتخابات به تاریخ ۲۴ جوزا راه اندازی خواهد شد.
کمیسیون انتخابات در مورد دلایل تاَخیر در برگزاری دور دوم انتخابات گفت: پیش از انتخابات طالبان بر این کمیسیون حمله کردند و در نتیجه آتش گرفتن یکی از ذخیره گاه ها، حدود ۸۰ درصد مواد انتخاباتی دور دوم از بین رفت.
دلیل دیگر این کمیسیون اینست که مواد انتخاباتی در ۵۸ ولسوالی افغانستان از طریق هوا انتقال داده می‌شود و رساندن این مواد وقت گیر است. این کمیسیون می گوید ۳۰۰۰ کارمند کمیسیون در تقلب ها و تخطی های انتخاباتی دست داشته و از کار برکنار می شوند. آقای نورستانی گفت استخدام و آموزش کارمندان جدید نیز دلیل دیگری است که سبب تاَخیر در برگزاری انتخابات دور دوم می شود.
کمیسیون انتخابات تقویم انتخاباتی دور دوم را نیز در اختیار رسانه‌ها قرار داد. مقام‌ها در این کمیسیون می‌گویند از اول تا ۲۱ جوزا دو نامزد پیشتاز کمپاین های انتخاباتی را به پیش می‌برند.
به تاریخ ۲۴ جوزا انتخابات دور دوم برگزار می‌شود و از تاریخ ۲۵ تا ۳۰ جوزا نتایج از ولایات به کابل می‌رسند. نوستانی گفت از تاریخ ۱۴ تا ۲۴ سرطان به شکایات رسیدگی خواهد شد و به تاریخ ۳۱ سرطان نتایج نهایی اعلام خواهد شد.
واکنش داکتر عبدالله و داکتر احمدزی
اشرف غنی احمدزی اعلام کرد که نتایج انتخابات را با تمام مشکلاتی که داشته می‌پذیرد.
او چند ساعت بعد از اعلام نتایج نهایی در یک نشست خبری در کابل گفت:»به داکتر صاحب عبدالله تبریک می‌گویم که او نیز به دور دوم راه یافته.»
آقای احمدزی گفت که هرکس دست به تقلب بزند از نظر او و تیمش منفور است و از رقیبش عبدالله عبدالله خواست تا او نیز افرادی را که تقلب می‌کنند، از خود دور کند. او از مقام‌های حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی خواست تا کارمندان متقلب خود را به مراجع قانونی و عدلی معرفی کنند.
عبدالله عبدالله، که براساس نتایج اعلام شده، بیشترین آراء را از آن خود کرده است نیز در یک کنفرانس خبری، نتیجه اعلام شده را پذیرفت و آماده‌گی خود برای رفتن به دور دوم را اعلام کرد.
پیشتاز رقابت‌های انتخابات در دور اول، از مردم افغانستان خواست در دور دوم انتخابات، به‌صورت گسترده شرکت کنند.
در روزهای اخیر، زلمی رسول که در دور اول انتخابات با کسپ یازده درصد آراء سوم شد، از عبدالله عبدالله اعلام حمایت کرد.
آقای عبدالله با اشاره به حمایت آقای رسول و نیز گل آقا شیرزی از دیگر نامزدان دور اول انتخابات ریاست جمهوری، گفت، حمایت این نامزدان پیروزی او در دور بعدی را ضمانت کرده است.
آقای عبدالله نیز مانند آقای احمدزی، از عملکرد کمیسیون‌های انتخابات و بررسی شکایت‌ها، ناراضی بود اما گفت انتقادات خود در فرصت دیگری مطرح خواهد کرد.
در دو نامزد خواستار انجام اصلاحاتی در کمیسیون انتخابات قبل از برگزاری انتخابات شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.