بامیان مرکز تمدن فرهنگی کشورهای عضو سارک می‌شود

گزارشگر:28 ثور 1393 - ۲۷ ثور ۱۳۹۳

mnandegar-3وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید، بامیان در سال ۲۰۱۵ به عنوان مرکز تمدن فرهنگی کشورهای عضو سارک یا (سازمان همکاری های منطقوی جنوب آسیا ) اعلام می‌گردد.
بامیان یکی از ولایات مرکزی افغانستان است که با داشتن مناظر طبیعی، محلات و آبدات تاریخی اخیراً مورد توجه کشورهای (سارک) قرار گرفته است.
مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند، نماینده‌گان کشورهای سارک، با مقامات این وزارت توافق کرده اند تا بامیان در سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان مرکز تمدن فرهنگی کشور‌های عضو سارک اعلام گردد.
جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ به رادیوی آزادی گفت، قرار است به همین مناسبت مراسم با شکوه در سال ۲۰۱۵ در بامیان برگزار شود.
او افزود: «در سال ۲۰۱۵ یک محفل بین المللی بسیار با شکوه خواهیم داشت و در آن تمام کشورهای آسیایی، کشورهای سارک و کشورهای همجوار افغانستان خواهند بود و واضح است که نمایندۀ ملل متحد، یونسکو و سایر نهادهای بین المللی در آنجا حضور خواهند داشت.»
در حال حاضر هشت کشور هند، پاکستان، مالدیف، سریلانکا، بنگلادیش، نیپال، بوتان و افغانستان اعضای سازمان سارک را تشکیل می‌دهند.
افغانستان در سال ۲۰۰۷ میلادی عضویت این سازمان را بدست آورد.
اما پیش از این ولایت غزنی در سال ۲۰۰۷ میلادی از سوی سازمان علمی و فرهنگی کشور های اسلامی آیسیسکو به حیث مرکز تمدن جهان اسلام انتخاب و در سال ۲۰۱۳ رسماً نام گذاری گردید.
انتقادهایی وجود دارند که حکومت برای بازسازی آبدات تاریخی و سایر مکان ها در ولایت غزنی کار های لازم را انجام نداده است.
این در حالیست که مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز گفته اند که حدود ۱۲۰۰ اثر و آبدۀ تاریخی کشور در معرض نابودی قرار داشته و اگر به آن توجه صورت نگیرد از بین خواهند رفت.
برخی از کارشناسان با اشاره به اهمیت معرفی بامیان به عنوان مرکز تمدن فرهنگی کشور های جنوب آسیا تاکید می‌کند که باید کار های عملی در این ولایت بیشتر انجام شود.
حبیب الله رفیع نویسنده و عضو اکادمی علوم افغانستان در مورد گفت: « اگر تنها به نام اکتفا کنیم نام برای ما چیزی نمی‌دهد، اگر عملاً در این راه جد جهد شود و به‎صورت واقعی همکاری ممالک جلب گردد در آنصورت برای گردش گری افغانستان بر حیثیت تاریخی افغانستان خصوصاً برای حیثیت تاریخی بامیان بسیار مفید خواهد بود.»
به باور کارشناسان، تخریب مجسمه‌های بودا توسط طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی در ولایت بامیان صدمه بزرگ را به داشته‌های تاریخی این ولایت وارد کرد.
از سویی هم، گزارش‌ها می‌رسانند که هنوز هم برخی آثار تاریخی و میراث فرهنگی در این ولایت در معرض خطر جدی نابودی قرار دارند.
کارشناسان با اشاره به اقدام اخیر وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌‌‌‌‌‌‌گویند، هرگاه به بازسازی این آثار توجه لازم صورت گیرد علاقه‌مندی سیاحین به ولایت بامیان بیشتر شده و بالای اقتصاد باشنده‌گان آن تاثیر مثبت می‌گذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.