امنیتِ دورِ دومِ انتخابات را تأمین کنیـد!

گزارشگر:29 ثور 1393 - ۲۸ ثور ۱۳۹۳

انتخابات دور دوم، هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ مدیریتی، با چالش‌های بسیاری مواجه است؛ اما چالش‌های امنیتی، یکی از مهم‌ترین‌چالش‌هاست که می‌تواند بر روندِ انتخابات تأثیر بگذارد.
قرار است به تاریخ اولِ جوزای سال روان، مبارزات انتخاباتِ دور دوم، میان داکتر عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی آغاز شود؛ اما نگرانی‌ها از وضعیتِ امنیتی نیز بالا گرفته است. زیرا گرم شدنِ هوا و افزایش حملاتِ انتحاری و انفجاریِ طالبان در مناطق مختلف، این نگرانی را برجسته کرده است که دور دومِ انتخابات با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌شود. اگرچه نیروهای امنیتی کشور در دور اولِ انتخابات به‌خصوص در روز رای‌دهی توانستند که کار قابلِ قدری انجام دهند و مجالی به دشمن برای برهم زدنِ انتخابات ندهند؛ اما نگرانی‌های روزافزون نسبت به انتخاباتِ دور دوم هم‌چنان پابرجاست و آماده‌گی‌های بسیار زیادی را می‌طلبد.
هرچند مقام‌های پولیس از تأمین امنیت در روزِ انتخابات به مردم اطمینان می‌دهند؛ اما مردم می‌خواهند که نهادهای امنیتیِ کشور در تمامِ مدتِ کارزارهای انتخاباتی، امنیت را تأمین کنند تا مردم بتوانند سهم‌شان را در فعالیت‌های انتخاباتی ادا کنند و نامزدان هم با دلِ جمع به رقابت‌های انتخاباتی‌شان بپردازند.
با وصفِ این‌که نهادهای امنیتیِ کشور می‌گویند که برای دورِ دوم همۀ آماده‌گی‌های لازم را دارند و زمینه را برای رفتنِ مردم به پای صندوق‌های رای‌ مساعد می‌سازند؛ اما رهایی یک‌هزار زندانیِ طالب از بازداشتگاه پلچرخی در چند روز پیش، این گمان را به میان آورده است که این رهاشده‌گان که به‌طور حتم بخشی از آن‌ها دوباره به طالبان می‌پیوندند، در ایجاد وحشت در روزهای انتخابات موثر تمام شوند.
رهاسازی طالبان در آستانۀ انتخاباتِ دور دوم، به‌شدت بر حجمِ نگرانی‌های مردم افزوده و این می‌تواند از میزان مشارکت بکاهد. اما نکتۀ دیگر این است که امنیتِ انتخابات در دور دوم، از دو جناح مورد تهدید قرار دارد. از یک‌سو طالبان‌اند که به عنوان مخالفانِ روند مردم‌سالاری و دشمنان صلحِ افغانستان مشکل‌سازی می‌کنند. این گروه در دور نخستِ انتخابات، ناکام شد و نتوانست هیچ اختلالی در امر برگزاری ایجاد کند؛ از این‌رو این‌بار در صددِ جبرانِ گذشته و کسب رضایتِ ولی‌نعمتانِ خویش‌اند. اما در طرف دیگر، نگاه و عمل‌کرد سیاسیِ برخی حلقات در درون حکومت است که نمی‌خواهند انتخابات به گونۀ شفاف برگزار شود و انتقال قدرت، به‌صورت کاملاً مشروع و دل‌چسپ صورت بگیرد. بنابراین، بر بنادهای امنیتی است که شجاعانه و هوشیارانه وضعیتِ حساسِ کشور را درک کنند و آماده‌گی‌های لازم‌ را برای مقابله با هر حرکتِ مخرب و تهدیدآمیز بگیرند.
گرچه انتخابات در دورِ اول در کمالِ آرامش و در یک فضای مطلوب با حضور پُرشورِ مردم برگزار گردید؛ اما انتخاباتِ دورِ دوم در یک موقعیتِ زمانی و سیاسیِ کاملاً متفاوت برگزار می‌شود و با گرم شدنِ هوا نیز تحرکِ نیروهای دهشت‌افکن به میزانِ بالایی افزایش می‌یابد. از این‌رو شایسته است که حکومت به‌خصوص نهادهای امنیتی کشور از همۀ جنجال‌های سیاسی عبور کنند و با روی ‌دست‌ گرفتنِ تدابیر لازم امنیتی، تا زمان برگزاری انتخابات دور دوم، افکار عمومی را آمادۀ حضورِ پُرشور در انتخابات سازند.
مردمِ افغانستان انتظار دارند که نهادهای امنیتیِ کشور با توجه به تجربه‌یی که از دور اولِ انتخابات به‌دست آورده‌اند، در دور دوم با همۀ تهدیدهای مضاعفی که از جانب طالبان وجود دارد، دست به دستِ هم داده، امنیتِ انتخابات را به بهترین شکلِ ممکنِ آن تأمین کنند. ما باور داریم که دهشت‌افکنیِ خشونت‌طلبان هرگز نمی‌تواند مردمِ ما را نسبت به سرنوشتِ سیاسی‌شان بی‌اعتنا سازد و مطمئناً افغانستانی‌ها یک بارِ دیگر در انتخابات حماسه می‌آفرینند و نامزد مورد نظرشان را با آرای خویش بر کرسیِ ریاست‌جمهوری می‌نشانند!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.