یک مقام ملل متحد: به امنیت و انکشاف بشری افغانستان توجه شود

- ۲۵ سنبله ۱۳۹۱

یک مقام بلند پایۀ ملل متحد می‌گوید، جامعه جهانی در چهار چوب تلاش‌های وسیع‌تر برای حمایت از افغانستان، باید توجه بیشتر را در مورد امنیت و انکشاف بشری در افغانستان معطوف بدارد.
میشل کیتنگ، هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های بشری ملل متحد برای افغانستان در یک کنفرانس خبری در نیویارک به خبرنگاران گفت، تا زمانی‌که جامعه جهانی نیازمندی‌های امنیتی و انکشافی افغانستان را در مرکز توجه قرار ندهد، افغانستان به پای خود نخواهد ایستاد و صلح و ثبات در این کشور تامین نخواهد شد.
کیتنگ هماهنگ کننده کمک‌های بشری ملل متحد برای افغانستان که مصروف یک سفر دوازده روزه در کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا می‌باشد، تلاش دارد تا توجه این کشورها را به اهمیت  و ضرورت انکشاف بشری در افغانستان جلب نماید.
مقام‌های افغان با جامعه جهانی کار می‌نمایند تا تمام مسوولیت های امنیتی ۳۴ ولایت افغانستان الی ختم سال ۲۰۱۴ میلادی به نیروهای افغان سپرده شود و در عین زمان آنها کار می‌نمایند تا مالکیت بزرگ‌تر پروژه های انکشافی را در کشوری بعهده بگیرند که در ده فیصد پایین شاخص انکشاف بشری قرار دارد.
به اساس ارقام ملل متحد، بیش از یک سوم نفوس افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند و از هر دو طفل پایین تر از پنج سال، یکی به سو تغذی مزمن مبتلا است.
علاوه بر این، در سال جاری حدود ۳۰۰ حادثه طبیعی در افغانستان اتفاق افتاده که در نتیجه آن به بیش از دو صد هزار نفر صدمه رسیده است.
در سال گذشته، همچنان حدود شش صد هزار نفر در داخل کشور از خانه ها و منازل‌شان بیجاه شده اند که از سال ۲۰۰۱ به این طرف، این بیشترین رقم در یک سال است.
کیتنگ همآهنگ کننده امور بشری ملل متحد برای افغانستان می گوید، ضرورت است تا بعضی از سیاست های که از طرف جامعه بین المللی و حکومت افغانستان در ساحات انکشافی و امنیتی تعقیب می گردد، در برابر این موضوع مورد آزمایش قرار بگیرد که تا چه اندازه مشکلات بشری را بطور دایم رفع کرده و تا چه اندازه انسان ها را از آسیب پذیری مزمن نجات داده است.
کیتنگ در همین کنفرانس خبری گفت، از جمله ۴۳۷ میلیون دالر کمک‌های بشری که برای سال ۲۰۱۲ میلادی برای افغانستان تقاضا شده بود، صرف ۳۳ فیصد یا حدود ۱۵۰ میلیون دالر آن تا اکنون بدست آمده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.