دربـارۀ چهارهـزار مـحل جـدید توضیح بـدهیـد!

گزارشگر:31 ثور 1393 - ۳۰ ثور ۱۳۹۳

کمیسیون انتخابات برای مهندسی‌کردن دور دومِ انتخابات در صددِ ایجاد مراکز خیالی در مناطق ناامن و کم جمعیت افغانستان است.

نهادهای جامعه مدنی، نماینده‌گان مجلس و ستاد انتخاباتی یکی از نامزدان پیشتاز با بیان این مطلب می‌گویند، ایجاد بیش از ۴۰۰۰ هزار مرکز رای‌دهی در مناطق نا امن و کم جمعیت، نشان‌گر مهندسی دور دومِ انتخابات است.mnandegar-3
به باور آنان، هرچند تا هنوز مشخص نیست که این مراکز در کدام مناطق ایجاد خواهد شد؛ اما عملکرد گذشتۀ کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که این بار نیز کمیسیون در صدد تقلب گستردۀ دیگری است.
اما مسوولان کمیسیون انتخابات می‎گویند که این مراکز مربوط به کل ولایت‎های افغانستان است.
سید‌آقا فاضل سانچارکی سخنگوی ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله می‌گوید، کمیسیون انتخابات بیشتر از چهار هزار مرکز رای دهی دیگر را درمناطق نا امن و مناطقی که نفوس کمتری دارند، ایجاد می‌کند.
به گفتۀ او، اما در مناطقی که امنیت است و جمعیت بیشتری دارد و در دور اول انتخابات همین مناطق با کمبود برگه‌های رای‌دهی مواجه بود، مرکزی اضافه نشده؛ بنابراین می‌توان گفت که این بار هم کمیسیون در صدد انجام تخلفات دیگری است.
سانچارکی تأکید کرد، کمیسیون باید لیست این ۴۰۰۰ مرکز را اعلام کرده و با دو نامزد پیشتاز شریک سازند که این مرکز در کدام ولایات ایجاد شده و این مناطق از لحاظ امنیتی چگونه اند.
سخنگوی ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله گفت، تیم ما و تیم داکتر اشرف غنی در این رابطه با رؤسای کمیسیون انتخابات جلسه داشتند و از کمیسیون انتخابات خواستند تا در مورد این ۴۰۰۰ مرکز معلومات ارایه کنند و آنان هم وعده سپردند؛ اما هنوز جزییاتی در این خصوص به ما داده نشده است.
او از پیشنهاداتی در مورد شفاف برگزارشدن انتخابات به کمیسیون انتخابات خبر داده گفت، ما یک سلسله پیشنهاداتی را به کمیسیون جهت بهتر برگزار کردن انتخابات ارایه کردیم.
وی تصریح کرد، ما پیشنهاد کردیم که یک کمیسیون مشترک از میان دو نامزد پیشتاز و هر دو کمیسیون انتخاباتی ایجاد شود تا در صورت به میان آمدن مشکلات احتمالی به آنان رسیده‌گی شود.
سانچارکی افزود، کار این کمیسیون بررسی سایت‌هایی که در دور دوم انتخابات با مشکلات کمبود برگۀ رای‌دهی و تقلب و تخلف مواجه بودند، است و همین طور سایت‌هایی که قرار است ایجاد شود و ما امیدوار استیم که این پیشنهاد ما پذیرفته شود.
عزیز رفیعی رییس جامعه مدنی افغانستان می‌گوید، هرچند بحث‌هایی مبنی بر ایجاد بیش از ۴۰۰۰ مرکز رای دیگر از سوی کمسیون انتخابات وجود دارد؛ اما تا اکنون این مورد به طور رسمی با ما شریک ساخته نشده است.
به باور رفیعی، کمیسیون انتخابات در صدد انجام تقلب و تخلف سازمان یافته است، زیرا در گذشته نیز تقلبات سازمان یافته‌یی را انجام داده؛ بنابراین می‌توان گفت که این مراکز شاید در مناطق نا امن و کم جمعیت جهت مهندسی کردن انتخابات ایجاد گردد.
وی تاکید کرد، ما خیلی نگران مهندسی پروسه انتخابات توسط کمیسیون انتخابات استم، زیرا تجربه گذشته نشان می‌دهد که کمیسیون انتخابات مرتکب تخلف و تقلب بسیاری شده است.
رییس جامعه مدنی با انتقاد از کمیسیون انتخابات گفت، در دور اول انتخابات هم اعضای بلندرتبۀ کمیسیون انتخابات و هم کارمندان عادی آن دست به تقلب و تخلفات بسیار گسترده زدند؛ اما هیچ‌کدام مورد بازپرس قرار نگرفتند.
او تصریح کرد، ما امیدوار استیم که کارمندانی که دست به تقلب و تخلف زده اند از کمیسیون برکنار شوند، نه کسانیکه بی‌طرف اند و ارتباطی هم به تقلبات سازمان یافته ندارند.
در همین حال، محمد عظیم محسنی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، در دور اول انتخابات نیز کمیسیون انتخابات دست به ایجاد مراکز خیالی در شماری از ولایات از جمله بغلان زده بود.
وی تاکید کرد، در دور اول انتخابات در شماری از ولسوالی‌های نا امن بغلان که حتا ۵۰ نفر رای‌دهنده وجود نداشت، بیش از چهار مرکز رای‌دهی ایجاد کردند و صندوق‌ها به نفع نامزد مشخصی پر شد؛ اما برعکس رای‌های ولسوالی‌هایی که جمعیت بیشتری داشتند، به دلایل مختلف کم شد.
او افزود، با این حساب ممکن است که در این دور نیز کمیسیون انتخابات دست به ایجاد مراکز خیالی بزند و ما یکبار دیگر شاهد تخلفات و تقلبات سازمان‌یافته از سوی کمیسیون انتخابات باشیم.
این عضو مجلس نماینده‌گان تصریح کرد، در گذشته نیز مراکز خیالی برای انجام تخلفات و تقلبات گسترده ایجاد شده بود و بدون شک کمیسیون انتخابات برای مهندسی کردن پروسه انتخابات این بار نیز دست به ایجاد مراکز خیالی انتخاباتی خواهند زد.
این در حالی است که در دور اول انتخابات با وجود ارایه اسناد، شواهد و مدارک از سوی شماری از نامزدان مبنی بر ناپدیدشدن بیش از صدهزار رای یک نامزد و انجام تخلفات سازمان یافته توسط کارمندان کمیسیون انتخابات به نفع یک نامزد مشخص، هیچ یک از نامزدان نتوانستند آرای پنجاه جمع یک را به دست بیاورند و انتخابات به دور دو رفت.
حالا قرار است انتخابات دور دوم ریاست‌جمهور با حضور دو نامزد پیشتاز، داکتر عبدالله عبدالله با آرای ۴۵ در صد و داکتر اشرف غنی احمدزی در حدود ۳۱ در صد رای در ۲۷ جوزا برگزار شود.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.