انتـخابـات و استـخـاره

گزارشگر:3 جوزا 1393 - ۰۲ جوزا ۱۳۹۳

نخستین روز کمپاین‌های انتخاباتی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با گردهمایی‌های هر دو نامزد آغاز شد، اما روز دوم کمپاین نامزدان به گونه‎یی سرد بود.
تیم‌های انتخاباتی داکتر عبدالله و اشرف غنی احمدزی رقابت‌های انتخاباتی را با حضور چهره‌های سیاسی آغاز کردند.
داکتر عبدالله عبدالله روز پنجشنبه (۱ جوزا/ ۲۲ می) در یک گردهمایی انتخاباتی گفت که تیم او برنامه‌های مشخص برای حکومت آینده دارد: «تیم‌های متخصص داریم که آن‌ها هنوز هم بر روی برنامه‌ها کار می‌کنند. آن‌ها برنامه‌ها را برای مردم توضیح می‌دهند تا مردم آگاه شوند.»mnandegar-3
داکتر اشرف غنی احمدزی از موفقیت‌هایش در آوردن اصلاحات در دانشگاه کابل و انتقال مسوولیت‌های امنیتی یاد کرد: «تیم ما در روز اول مذاکرات اساسی اصلاحات را انجام داده می تواند.»
دعوت به مناظره
هردو نامزد پیشتاز وعده سپردند که در مناظره‌های تلویزیونی حاضر می‌شوند و به سوال‌های مردم افغانستان پاسخ می‌دهند. داکتر عبدالله گفت که به دلیل فرصت اندک، تنها در یک مناظره حاضر می‌شود: «اگر مردم ما خواستار یک مناظره به اصطلاح «جانانه» باشند، ما در خدمت‌شان هستیم.»
پیش از این، اشرف غنی احمدزی داکتر عبدالله را به یک مناظرۀ دینی فراخوانده بود.
نامزدان تلاش دارند در دور دوم نیز مردم را به صورت گسترده به پای صندوق‌های رای بکشانند.
استخاره‌یی‌که پایانی ندارد!
از سوی دیگر، صبغت الله مجددی یکی از رهبران جهادی بار دیگر استخاره کرد.
او گفت که روزها و شب‌ها به فکر بوده که از کی حمایت کند؟ به این نتیجه رسیده که از اشرف غنی حمایت‌کند، «بلکه به دست این‌ها خداوند خیر و سعادت افغانستان را فراهم کند.»
آقای مجددی افزود که روابط او با عبدالله نیز دوستانه است و برای او پیغام فرستاده که «در این مرحله از تاریخ افغانستان او را برای پست ریاست‌جمهوری افغانستان مناسب نمی‌داند.»
او افزود:» اگر اشرف غنی پیروز شود او (عبدالله) به عنوان یک برادر از او پیروی کند و اگر عبدالله پیروز شد تیم ما از او پیروی خواهد کرد. در عمل باید همه متحد باشیم و افغانستان متحد باشد.»
آقای مجددی در انتخابات سال ۲۰۰۹ به نفع رییس‏‎جمهور کرزی رقیب انتخاباتی داکتر عبدالله استخاره کرده بود. استخارۀ آقای مجددی، به یک طنز سیاسی در جامعۀ افغانستان تبدیل شده است.
برخی از شهروندان و کاربران شبکه‎های اجتماعی گفته‎اند که جالب است استخارۀ آقای مجددی همواره به سود رقیب داکتر عبدالله تمام می‎شود.
مجددی که پا به سن گذاشته، در جرگۀ مشورتی به رییس‎جمهور کرزی هشدار داد که اگر پیمان امنیتی را امضا نکند، هجرت خواهد کرد. آقای مجددی پس از آن‌که حامد کرزی از امضای این پیمان خودداری کرد، افغانستان را ترک کرد. اما او همزمان با گرم‌شدن فضای سیاسی، بار دیگر به افغانستان برگشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.