نامـزدان به‌جزییات برنامه‌های‌شان بپردازند!

گزارشگر:هارون مجیدی/ 4 جوزا 1393 - ۰۳ جوزا ۱۳۹۳

نامزدان ریاست‎جمهوری در این دوره از پیکارهای انتخاباتی باید با جزییات برنامه‎های‎‌شان را برای مردم افغانستان تشریح کنند.
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان و برخی تحلیلگران با بیان این مطلب می‎گویند که نامزدان ریاست‎‏جمهوری در ارایۀ برنامه‎های‎شان را کلی‎‏گویی بپرهیزند و در تشریح برنامه‎های‎شان به جزییات اشاره کنند.mnandegar-3
آنان همچنان از نامزدان می‌خواهند که از دامن‌زدنِ مسایل قومی، زبانی، مذهبی و سمتی در پیکارهای انتخاباتی خویش خودداری کنند.
فیفا همچنان از مسوولان دولتی می‎خواهد که از نامزد مشخصی حمایت نکنند.
دو نامزد پیشتاز ریاست‎جمهوری (داکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی) پیکارهای انتخاباتی خویش را روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته رسماً در کابل آغاز کردند.
محمد اکرام اندیشمند آگاه سیاسی می‌گوید، در این دوره نامزدان باید روی برنامه‌های شان تمرکز کنند و از کلی‌گویی بپرهیزند و جزییات برنامه‌های خود را برای مردم بیان کنند تا مردم برنامه‌های آنها را بدانند.
آقای اندیشمند همچنان از دو نامزد ریاست‎جمهوری می‌خواهد تا بیشتر روی عملی‌بودن برنامه‌های خویش توجه داشته باشند تا مردم بدانند که این برنامه‌ها تا چه اندازه در افغانستان قابل تطبیق است.
اکرام اندیشمند تصریح کرد: «به گونۀ مثال اگر این نامزدان می‌خواهند که تحول اقتصادی را ایجاد کنند؛ باید برای مردم توضیح بدهند که منابع توسعه اقتصادی را از کجا به‌دست می‌آورند؛ اگر از منابع خارجی و یا هم از منابع داخلی به‌دست می‌آورند، با چه روشی این منابع را تنظیم می‌کنند.»
این آگاه سیاسی معتقد است که اگر این دونامزد نتوانند برنامه‌های خود را با جزییات تمام برای مردم توضیح کنند، مردم را قانع نخواهند کرد؛ بنابراین مردم هم انگیزه نخواهند گرفت و میزان اشتراک‌شان در انتخابات نیز پایین خواهد آمد.
آقای اندیشمند، از پیکارهای دور نخست انتخابات با ستایش یاد کرد و گفت: در پیکارهای دور نخست، نامزدان توانستند شور و شعف بسیار زیادی را ایجاد کنند و در گردهمایی‌های خود، صدها هزار نفر را بکشانند.
اما او می‌گوید، در دورۀ اول مبارزات انتخاباتی کمبودهایی نیز وجود داشته است؛ به گونۀ نمونه، نامزدان نتوانستند برنامه‌های خود را با جزییات برای مردم پیشکش کنند و با توجه به نیازمندی‌های اساسی جامعۀ افغانستان، این برنامه‎ها را دسته‌بندی نمایند.
در این حال، محمد امین فرهنگ وزیر پیشین تجارت و صنایع می‌گوید که بهتر است در دور دوم پیکارهای انتخاباتی هر دو نامزد پیشتاز، به جزییات برنامه‌های خود بپردازند.
آقای فرهنگ همچنان گفت که در دور اول بیشتر به عمومیات پرداخته می‌شد که به نحوی شعارگونه بود و مردم افغانستان درست نمی‌دانستند که نامزدان راجع به اولویت‌های کشور چه برنامه‌هایی دارند.
آقای فرهنگ معتقد است که در دور دوم وظایف نامزدان پیشتاز جدی‌تر است و این نامزدان زمانی موفق به‌در می‌شوند که همه اولویت‌های افغانستان را برای مردم تشریح کرده و قناعت آنها را به‌دست آورند.
محمد امین فرهنگ با ابراز نگرانی از معاملات احتمالی پشت پرده میان نامزدان می‌افزاید: «این نامزدان باید از معاملات تجاری- سیاسی دست بکشند و نباید به خاطر جلب و جذب این و آن، بالای آرای مردم افغانستان تأثیر منفی وارد کنند.»
در همین حال، محمد فهیم نعیمی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان(فیفا) می‌گوید، باید نامزدان تلاش کنند به جاهایی بروند که در دور اول نتوانستند بروند و همچنان بحث‌های خود را روی منافع ملی افغانستان متمرکز سازند.
آقای نعیمی از نامزدان می‌خواهد تا از بحث‌های زبانی، قومی و مذهبی جداً پرهیز کنند.
سخنگوی فیفا می‌افزاید: «ما از نامزدان می‌خواهیم تا به همکاران خود نیز توصیه کنند که از بحث‌های مخالف منافع ملی خودداری کنند و نگذارند تا پروسۀ انتخابات مختل ساخته شود.»
محمد فهیم نعیمی همچنان گفت، ما از نامزدان می‌خواهیم تا موارد قانونی‌یی که در این زمینه موجود است را در نظر داشته باشند و روی برنامه‌های خود با جزییات کار کنند.
او گفت، در کنار این باید نامزدان متوجه باشند که در جریان پیکارهای انتخاباتی مصارفی که می‌کنند از سقفی که در نظر گرفته شده است، بیشتر نشود.
سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان همچنان از مقامات حکومتی می‌خواهد تا به نفع هیچ نامزدی از امکانات دولتی استفاده نکنند تا عدالت انتخاباتی تضمین شده شود.
بر بنیاد تقویم انتخاباتی کمیسیون انتخابات، مبارزات دور دوم انتخابات ریاست‎جمهوری برای سه هفته ادامه پیدا می‌کند و چهل و هشت ساعت پیش از برگزاری انتخابات، دورۀ سکوت اعلام می‌گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.