تاجیکستان مرز خود با افغانستان را تقویت می‌کند

گزارشگر:5 جوزا 1393 - ۰۴ جوزا ۱۳۹۳

با نزدیکی به زمان خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان، تاجیکستان تصمیم گرفته تا مرز خود با این کشور را شدیداً اداره و تقویت کند.
بسیاری از تحلیلگران حوزۀ آسیای مرکزی معتقدند با خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان تا پایان سال جاری میلادی، احتمال بروز تنش در مرزهای جنوبی تاجیکستان وجود دارد. mnandegar-3
تاجیکستان و افغانستان هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند، مرزهایی که با توجه به وضعیت خاص از منظر یک مقام سابق نیروهای مرزبانی تاجیکستان ضرورت دارد از نظر دفاعی و نظامی تقویت شود.
ظرف معاون سابق فرمانده نیروی مرزبانی تاجیکستان می‌گوید: تا زمانی که افغانستان ناامن است، احتمال بروز خطر برای تاجیکستان زیاد است، به همین خاطر تقویت مرزها ضروری است و مرزبانان باید همیشه در حالت دفاعی باشند.
کار شناسان می‌گویند: اگر چه مرزها میان افغانستان و تاجیکستان هم اکنون محل تردد قاچاقچیان است، اما با خروج نیروهای ناتو از افغانستان احتمال استفاده جنگجویان و گروهای ترریستی از مرز برای انجام عملیات تروریستی وجود دارد.
بهرام شاه رحمت الله اف یکی از ساتنمن های سابق نیروی مرزبانی می‌گوید که خبرهای زیادی مبنی بر اینکه طالبان در مرزهای تاجیکستان، نفوذ خود را بیشتر کرده است، منتشر می‌شود. او گفت: اگر چه مواضع و استحکامات مرزی تاجیکستان در برخی مناطق خوب است، اما نباید از حضور گروه‌های خطرناک تروریستی در مرزها غافل شد.
سازمان پیمان امنیت جمعی که تاجیکستان عضو آن است، برای کمک در تحکیم مرزهای تاجیکستان اعلام آمادگی کرده بود، اما با گذشت چند ماه این وعده اجرا نشد. امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان در نشست این سازمان در ابتدای ماه جاری میلادی از عملی نشدن این وعده‌ها گلایه کرده بود.
دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی تابستان سال گذشته گفته بود این سازمان تا پایان سال کمک‌های نظامی خود را برای تحکیم مرزهای تاجیکستان با افغانستان ارسال خواهد کرد.
نیکولای باردیوژا افزود: بحران و درگیرهای امنیتی در این منطقه ممکن است با خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از افغانستان تشدید شود، از این رو تاجیکستان را به عنوان کشور هم مرز این سازمان با افغانستان تقویت می کنیم.
مسوولان اداره مرزبانی تاجیکستان می گویند که حوادث مرزی بیشتر در قطعه های مرزی «پنج» و «شور آباد» به خاطر وجود مناطق صعب العبور مشاهده می‌شود.
اگر چه تاجیکستان خواستار کمک به تحکیم مرزهای خود با افغانستان است، اما مسئولان نیرو های مرزبانی این کشور می‌گویند اکنون بعد از ۲۰ سال که بدون حضور روس‌ها مرزها را کنترول می‌کنیم، آنقدر توانمند شده ایم که قادر هستیم از مرز دفاع کنیم.

خسرو غیورف مسوول اداره مرزبانی می‌گوید: سال‌های اول تاسیس مرزبانی، مرزبانان به خاطر آشنا نبودن با فنون مرزبانی و نداشتن تجهیزات با مشکل مواجه بودند، اما اکنون با حمایت‌های دولت و سازمان‌های بین المللی این مشکل از میان رفته است. وی گفت: در ۲۰ سال گذشته مرزبانان ما تجربه کافی اندوخته اند که جلوی هر نیرو متجاوزی را بگیرند و هیچ نیرویی اراده مرزبانان را جهت حفظ مرزهای رسمی نمی‌تواند، بشکند.
این مسوول اداره مرزبانی می‌گوید: ساکنان نواحی مرزی برای جلو گیری از تجاوز با نیروهای مرزبانی همکاری دارند و به همین خاطر امنیت در مرز نسبت به چند سال پیش خیلی بهتر شده است. به گزارش ایرنا، منصور عمراف معاون رییس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان نیز یک ماه پیش در همایشی گفت که جامعه جهانی برای تحکیم مرز تاجیکستان و افغانستان در سه سال اخیر ۴۵ میلیون دالر کمک کرده است که این بودجه در تقویت مرزبانی تاثیر خوبی داشته است.
عظیم اف دبیر سابق شورای امنیت تاجیکستان نیز به رسانه‌ها گفت که خروج نیرو های ناتو از افغانستان هیچ پیامد بدی برای تاجیکستان نخواهد داشت و با خروج نیروهای ناتو آرامش در منطقه حکم‌فرما خواهد شد. مقامات امنیتی تاجیکستان می‌گویند که در سه سال گذشته در مرز این کشور با افغانستان ۳۶ قاچاقچی مسلح کشته و سه هزار و ۵۰۰ کیلو انواع مواد مخدر کشف شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.