اوباما در بگرام: توانستیم سران القاعده را به مناطق قبایلی برانیم!

گزارشگر:6 جوزا 1393 - ۰۵ جوزا ۱۳۹۳

رییس ‌جمهوری امریکا که در چارچوب سفری غیرمنتظره شبانه وارد فرودگاه هوایی بگرام در شمال کابل شد، اعلام کرد: مأموریت رزمی امریکا در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ به پایان خواهد رسید.
باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا برای نظارت بر روند فعالیت نیروی نظامی کشورش به افغانستان آمد و برنامه‌یی برای دیدار با مقامات افغانی نداشت.
اوباما ساعاتی پس از ورودش به پایگاه هوایی بگرام برای نیروهای امریکایی مستقر در این پایگاه سخنرانی کرد.mnandegar-3
رییس‌جمهوری امریکا متعهد شد که درباره تعداد نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ تصمیمی «منصفانه و سریع» اتخاذ کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی به جوزف دانفورد، جنرال بلندپایه امریکایی در افغانستان و همچنین جیمز کانینگهام، سفیر امریکا در کابل گفت، پس از پایان سال ۲۰۱۴ که همه نیروهای خارجی افغانستان را ترک می‌کنند، درباره وضعیت نظامیان امریکایی در این کشور با تصمیم‌های دشواری مواجه است.
او گفت، به بگرام رفته است تا از نیروهای امریکایی که هزاران فرسنگ دور از امریکا برای کشورشان خدمت می‌کنند، تشکر کند.
اوباما افزود: هیج چیزی برای من به عنوان فرمانده کل قوا به اندازه خدمات شما با ارزش نیست. خدمت شما به من الهام می دهد که چطور به کشورم خدمت کنم. من به نمایندگی از ۳۰۰ میلیون امریکایی اینجا هستم تا از شما قدردانی کنم.
وی تصریح کرد: در میان همه افتخاراتی که من در مقام رییس‌جمهوری امریکا دارم، هیچ افتخاری قابل مقایسه با خدمت کردن به شما به عنوان فرمانده کل نیست. می‌خواهم به شما بگویم مردم امریکا در حمایت از شما و خانواده‌های شما، متحد و هم‌نظر هستند. ما از شما حمایت می‌کنیم و به شما افتخار می‌کنیم.
اوباما همچنین از خانواده سربازان امریکایی در افغانستان تجلیل کرد و افزود: تا آخر امسال تمام سربازان امریکایی از افغانستان خارج می‌شوند و افغان‌‌‌ها خود امنیت کشورشان را در دست می‌گیرند. ما توانستیم سران القاعده را از افغانستان خارج کنیم و به مناطق قبایلی بفرستیم. با همه مشکلات موجود، حالا افغان‌ها امید بیشتری به آینده کشورشان دارند.
رییس‌جمهوری امریکا از نیروهای افغان تمجید کرد و گفت، در همین انتخابات ریاست‌جمهوری نیروهای امنیتی از امنیت کشور دفاع کردند و مردم برای رأی دادن صف کشیدند که نتیجه کار و فداکاری‌های نیروهای امریکایی هم هست.
وی خاطرنشان کرد: پس از یک دهه جنگ در افغانستان ما در لحظه‌یی مهم قرار داریم. در سال ۲۰۱۳ گام بزرگی برداشته شد و در این سال نخستین بار نیروهای افغانی برای تامین امنیت کشورشان پیشتاز شدند. امروز شما نظامیان امریکایی در نقش حمایتی هستید و به آموزش نیروهای افغانی کمک می‌کنید. برای بسیاری از شما این سفر آخرین سفر به افغانستان خواهد بود اما در پایان سال ۲۰۱۴ مرحله گذار در افغانستان کامل خواهد شد، افغان‌ها مسوولیت کامل تأمین امنیت خود را برعهده خواهند گرفت و مأموریت رزمی امریکا در افغانستان به پایان خواهد رسید. جنگ امریکا در افغانستان به یک پایان مسوولانه خواهد رسید.
او گفت که حالا دختران افغان به مدارس بازگشته‌اند. اوباما از نامه یک نماینده زن مجلس افغانستان سخن گفت که به رییس‌جمهوری امریکا نوشته بازگشتن دختران به مدارس بزرگترین دستاورد حضور نیروهای امریکایی در افغانستان است.
اوباما گفت: امیدوارم در نخستین روزهای کاری، رییس‌جمهوری جدید افغانستان پیمان امنیتی با امریکا را امضا کند.
عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی که هر دو به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند، از قبل اعلام کرده‌اند که در صورت پیروزی، این توافقنامه را امضا خواهند کرد.
کرزی به رغم تائید لویه‌جرگه مشورتی و فشار نهاد های مدنی و رسانه‌ها، حاضر به امضای این موافقتنامه نشد و در نهایت اعلام کرد که امریکا برای امضای توافقتنامه باید منتظر رییس جمهوری بعدی باشد.
این چهارمین سفر اوباما به افغانستان و نخستین سفر او پس از انتخاب مجددش به عنوان رییس‌جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۲ است.
هواپیمای اوباما در پایگاه بگرام که به نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تعلق دارد و در ۴۰ کیلومتری شمال کابل واقع شده است، به زمین نشست.
یک مقام امریکایی گفته که حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان در واکنش به پیشنهاد ملاقات با باراک اوباما در پایگاه هوایی بگرام در خارج از کابل، این پیشنهاد را رد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.