کارشناس امریکایی: خـروج امـریکا به کاهـش خـشونت در افغانستان منجر نمی‌شود

گزارشگر:11 جوزا 1393 - ۱۰ جوزا ۱۳۹۳

کارشناس امریکایی گفت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به کاهش خشونت و ناامنی‌ها در این کشور منجر نخواهد شد.
فیلیس بنیس کارشناس مرکز مطالعات سیاسی در واشنگتن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی رییِل نیوز گفت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به پایان خشونت‌ها در افغانستان منجر نخواهد شدmnandegar-3 زیرا زمانی که اوباما درباره خروج نیروهای امریکا از این افغانستان صحبت می‌کند این بدان معنا است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان وارد مرحله جدیدی می‌شود ولی این طرح هیچ تغییری در وضع مردم افغانستان ایجاد نخواهد کرد. بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان خشونت‌ها در این کشور ادامه خواهد یافت و مردم غیرنظامی همچنان با درگیری‌ها و کشتار مواجه خواهند بود.
این کارشناس امریکایی گفت باراک اوباما رییس جمهور امریکا در هنگام تشریح طرح خود درباره نحوه خروج شماری از نیروهای امریکایی از افغانستان و ابقای شمار دیگری از آنها در این کشور گفت هدف از ادامه حضور شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان صرفاً محافظت از سفارت، مراکز و منافع امریکا در افغانستان است و این نیروهای هیچ نقشی در دفاع و محافظت از مردم افغانستان ایفا نخواهند کرد.
فیلیس بنیس کارشناس امریکایی گفت منظور رهبران امریکا از مقابله با تروریسم و اقدامات مسلحانه در افغانستان نابودی افراد و گروه‌هایی است که مقامات امریکا آنها را افراد و گروه‌های بد تشخیص داده اند. در این چارچوب حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا و همچنین ترورها در افغانستان ادامه خواهند یافت. حتی آموزش نیروهای افغان توسط نیروهای امریکایی هم در چارچوب این اهداف امریکا خواهد بود. بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که خروج نیروهای امریکایی یا ابقای آنها در افغانستان به توقف کشتار مردم این کشور کمک بکند.
فیلیس بنیس در ادامه گفت در طرح اوباما درخصوص خروج نیروهای امریکایی درباره خروج پیمانکاران نظامی امریکا از افغانستان صحبت نشد. همچنین درباره طرح ناتو در این خصوص هم هیچ صحبتی نشده است این بدان معنا است که حدود سه الی پنج هزار نیروی ناتو احتمالاً در افغانستان باقی خواهند ماند. در عراق شاهد بودیم زمانی که میان بغداد و واشنگتن توافقنامه همکاری امنیتی امضا شد در نهایت عراقی‌ها اجازه ندادند هیچ نیروی نظامی امریکا در عراق باقی بماند. عراق اعلام کرد به هیچ وجه به نظامیان امریکایی مصونیت قضایی نخواهد داد. اما با توجه به آن که در طرح امریکا در خصوص خروج از عراق به خروج پیمانکاران نظامی اشاره نشده بود اکنون شمار زیادی از این پیمانکاران با تغییر قراردادهای خود از پنتاگون به وزارت خارجه امریکا همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. هنوز نمی‌دانیم که محتوای توافقنامه همکاری امنیتی که امریکا با رییس جمهور آینده افغانستان امضا می‌کند شامل چه مواردی خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا این توافقنامه به پیمانکاران امریکایی اجازه خواهد داد که به فعالیت‌های خود در افغانستان ادامه دهند یا خیر؟ همچنین مشخص نیست آیا این توافقنامه به نظامیان امریکایی که در افغانستان می مانند مصونیت قضایی خواهد داد یا خیر؟
این کارشناس امریکایی درباره احتمال از بین رفتن دستاوردهای امنیتی در افغانستان بعد از خروج نظامیان امریکایی گفت بنظر من در هنگام صحبت درباره دستاوردهای امنیتی در افغانستان باید بسیار محتاط باشیم. هنوز ناامنی‌ها و خشونت‌های گسترده‌یی در این کشور وجود دارد. همانگونه که اخیراً یکی از نماینده‌گان کنگره امریکا هم گفت بحران افغانستان به هیچ وجه راهکار نظامی ندارد. خروج زودهنگام یا دیرهنگام نیروهای نظامی امریکا از افغانستان کمکی به کاهش خشونت و ناامنی های این کشور نخواهد کرد. واقعیت این است که جنگ‌های عراق و افغانستان به حل معضل گسترده تروریسم در خاورمیانه کمک نکرده اند. تروریسم تاکتیکی است که برخی افراد فاقد امکانات انتخاب کرده اند و با جنگ نمی‌توان در برابر این تاکتیک پیروز شد. باید راهکار بهتری برای مقابله با تروریسم یافته شود. نمی توان برای مقابله با تروریسم به جنگ همه کشورها رفت. امریکا با این توجیه به افغانستان حمله کرد که اقدامات تروریستی گسترده‌یی در افغانستان علیه امریکا انجام شده بود اما این اقدامات توسط مردم افغانستان انجام نشده بود، بلکه توسط کسانی انجام شده بود که شهروندان کشورهای دیگر از جمله عربستان سعودی بودند. برخی از این افراد تحصیلکرده امریکا بودند. بنابراین در حمله به افغانستان هم تروریست‌ها کشته نشدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.